Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettpågående-projekt
Läst 2851 ggr
Proosen
0

Li'l 'Stogie rullar på

Nu har det hänt lite på byggbänken med lillen.

Efter gårdagskvällen hade jag kommit så här långt.

Process_002_redigerad.jpg picture by proosen

Chassi, virke och motor i basfärgerna medan kapellet ska få en omgång med ytterst tunn basfärg som ett filter ovanpå mitt försök till regnränder och allmän skit.

Insuget har fått nya trattar från en teleskopantenn, lite grövre och längre än originalen samt utan gjutskarvar.

Process_003_redigerad.jpg picture by proosen

Trattarna ska finputsas i respektive ände innan de duger men provmontering visar att det blev mycket bättre på en gång.

Fjädrar ihopsnodda av koppartråd (vad annars i Falun!) istället för de sorgliga delar som ligger med i lådan.

Process_005_redigerad.jpg picture by proosen

Process_006_redigerad.jpg picture by proosen

Det var allt för den här gången!

Niclas

Greenhorn
0

Ser mycket lovande och spännade ut Proosen! Glad

Maysula
0

Förväntar mig att få se den liveGlad

Ser mycket bra ut Niclas!

Har beställt några fler i fall du vill göra flera versionerSkrattande

Thomas

PonCar
0

Väntar med spänning på fortsättningen Niclas! Ser mycket fint ut så  här långt.

Pontus

StefanW
0

Kul bygge! Blank kardanknut så man ser fotografen…Skrattande

Stefan - Modellbyggare

[Henke29]
0

Ser kanon ut.
Kul att få se detta bygge.

Henke

Proosen
0

Du Stefan, bakaxel heter det ju. Kardanknutar sitter ju mellan motor och axel på kardanaxeln. Fast avslöjande är det ju med blanka delar, brukar roa mig med att kolla kromet på bilder man ser. Ibland ser man fotografen ganska tydligt och fint om än i förvrängd form.

Har idag fortsatt lite med Stogien, börjat träådra och grejat lite med annat. Ramen är numera candy red men ska få sig en omgång med polishen innan jag är nöjd. Blankt och fint ska det bli.

IMG_2060.jpg picture by proosen

En liten test av hur det kommer att ta sig ut framöver.

Process_009_redigerad.jpg picture by proosen

Niclas

ElLobo
0

#6: Axel eller Knut, bröderna Kardan är det ju i alla fall! Skrattande

johannespanzer
0

Vilken cooling Proosen! Har ingen aning vad det är,men det ser grymt ut!

Glada visslngar och tillrop!

[Henke29]
0

Vilket härlit bygge Skrattande
Ser kalas ut Proosen

denstore
0

#6 För ett par år sedan såg jag en tråd någonstan om olika människor som hade satt ut saker på annons, bland annat Blocket. Gemensamt för annonserna var att fotograferna var omedvetna om att de även hade förevigat sina nakna kroppar i olika speglingar eller på andra sätt.Skrattande

Proosen
0

Jo, de där har man ju sett några exempel på. Kaffekanna i rostfritt med en naken korpulent herre med i bild Skrikandes Varför vad det inte hans unga vackra fru som tog bilden istället!?

Niclas

Azgaron
0

#6 Ser snyggt ut Niclas! Snyggt trä!

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

gigabyte
0

Snygga fjädrar  ,ett kul o lite udda bygge  ,ser mycket bra ut så långt proosen

Exelon
0

#11 Hehe sån tur har man sällan!Skrattande

Snygg "kärra" diggar stuket på prärievagnen!Skrattande

Greenhorn
0

Snyggt jobb med träådringen! Hur har du gått tillväga?

På tal om bilder där fotografen kanske borde haft lite mer kläder på sig…..här är en klassiker från Blocket.

Azgaron
0

Glad

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

pebben
0

så blank o fin! man kanske skulle prova på
den blanka färgen lite oftare! 

men vilken skum ram har suttit och tittat en stund
och kommit fram till att den inte är riktigt traditonsenlig
men det är ju inte suflätten eller vindrutan heller så det machar ju bra! Skrattande  o trät ser ju lika bra ut som resten
så nu får vi se den färdig i kväll va!? Flört

//pebben  (men vad skulle tsv säga?)

Proosen
0

Färdig ikväll!?

Njaeeä, skulle inte tro det. Är hemma med dottern idag och imorgon så det lär inte bli så mycket byggt just idag.

Klart du ska testa blank färg också Pebben, det är mysigt på sitt vis det också.

Ramen i sig är traditinell T-hotram fast med spiralfjädring istället för bladfjädring. En redig kick-up bak som är en aning högre än vanligt men annars så ser det ut som vanligt.

Niclas

pebben
0

jag har kanske sett för många ford ramar
men jag tror det är plattorna som går ut
framtill som fjädrarna sitter i som jag fastnat på!
fast det är inget fel bara ovanligt jag tycker faktiskt
 den är skitfrän! men den ser nog lite tom ut framtill
utan kylare  eller blir det en jolly jumper framtill? Tungan ute

pebbiz

Proosen
0

Näerå, det blir en T-Fordkylare med ett stor och brett kohorn på kylarlocket och två lampor stora som hinkar. Ett par stag upp till rutorna samt åtta avgaspipor ut och bakåt.

Typ såna här horn, milde tid! Hur stora bås skulle behövas om man hade såna här inomhus!?

MUUUUUUUH…..!

Niclas

ElLobo
0

#20: Med tanke på att du snor hornen till bilen, så kan du nog ha väldigt små bås inne … Flört

Proosen
0

Men jag kan väl inte sätta på hur många horn som helst på bilen heller, då ser den ju ut som en igelkott modell jättestor och extra taggig!

Niclas

ElLobo
0

#22: Och?!

Hedgehog Car hood ornament!!! - photo

ElLobo
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Fast ibland får de åka med …

PonCar
0

Snart klar att dra västerut över prärien! Yihaaa!!

Det där med hornen blir pricken över i:t. Kanske man skulle göra en nordisk variant med en riktig fet tolvtaggare på kylaren istället? Men då kanske det skulle va ett Haglöfs-tält eller nåt baktill istället för prärievagnsstuket…

FlörtPontus

Proosen
0

Kör hårt Pontus!

Fast istället för flaket kanske det ska vara ett älgpasstorn?

Niclas

PonCar
0

Givetvis Proosen -Älgpasstorn ska det va förstås!!Glad

Proosen
0

Vet du, jag får nog ta och skaffa en till sån här och fullfölja den knasidén! Kan ju bli hur kul som helst tror jag.

Vem blir först, du eller jag? Flört

Niclas

Exelon
0

Du får väl hitta ett lämpligt offer i "bil"högen Proosen och bygga ett jakttorn med tillbehör!Skrattande

Proosen
0

Nu skramlade brädhögen vidare mot målsnöret, virket färdigt och några dekaler på plats. Axlarna på plats men allt annat bara ditställt för posering.

IMG_2111.jpg picture by proosen

IMG_2107.jpg picture by proosen

IMG_2103.jpg picture by proosen

Mycket skägg på kromet som gör att det får åka på alclad på en del prylar framöver.

Niclas

Exelon
0

Oj oj säger jag bara…Förvånad Dra mej baklänges på en vagn och kalla mej tomten. Förbannat(ursäkta språket) snyggt träd ådring du har åstakommit. Är djupt impad!

Fem Daltons av Fem möjliga!!!

gigabyte
0

Mycket snyggt o vilket snygga träimitationer , helt enastående läckert Niclas !!!

[Tunnan]
0

Skitsnyggt (På ren svenska) Oskyldig

Hur får du till sånt snyggt träimitation?

[Henke29]
0

Riktigit snyggt gjort allstå me den trädflaket..
Du har verkligen fått till det..

Henke

Sven-Erik
0

Helt otroligt……svinsnyggt Proos!

pebben
0

ja proosen ge oss nu en lektion i ådring! Skrattande

jag säger som tunnan! (fast jag får inte skriva sånt för min mamma) Tungan ute

//pebben

Sven-Erik
0

#36. Skrattande

Proosen
0

Tack ska ni har grabbar, man rodnar ju ända ned till tårna ju Skäms

Nåväl, jag gjorde som så här med virket.

1. Målade med Humbrol 71 som basfärg och lät den torka ordentligt några dagar.

2. Med fin pensel målade jag formen på de mörkare partierna och använde Humbrol 9.

3. När 9:an torkat en kvart eller så tog jag en bred och flat pensel lätt fuktad i lacknafta. Med denna fuktade pensel fjädrade jag sedan ut 9:an i längsgående riktning med lite hafsiga och nonchalanta drag för att få en mjukare skiftning mellan det ljusa och mörka.

4. När så även ådringen torkat gick jag över allihopa med Tamiyas transparanta orange och sen var det inget mer med det.

Med lätt fuktad pensel menar jag verkligen så lite att det nästan inte finns något kvar i stråna. Funkar bäst om man torkar/klämmer ur det mesta och sen låter penseln ligga under tiden steg 2 görs så att det även hinner dunsta bort en del. För mycket nafta kvar så styrker man bara ut färgen som en lasyr istället för ådringen jag var ute efter. Kan väl iofs. undvikas med längre torktid men med småbarn hemma så blir det lätt så att de kommer i mellan och då bör det göras snabbt i den lucka som blir över till modellbygget.

På den här är det dock lite fusk eftersom ådringen finns med som relief, men tekniken borde funka på en slät plastbit också om det får torka lite längre innan det fjädras ut.

Ska testa det också framöver i större utsträckning få se om det går att få till hyfsat också.

Basfärg och ådringsfärg kan ju alltid bytas ut beroende på vilket virke man vill ha. Skull iofs. varit kul att gjort en mahognyvagn med lite mörkare toner överlag.

Tack för glada tillrop!
Niclas

pebben
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

tackar proosen! Skrattande nu vet jag vad jag har gort
för fel när jag har provat!

som belöning ska du få veta en hemlight!Flört
pebben fuskar nämligen lite vid sidan av  hehe
pebbiz

pebben
0

en blank byggsatts på mitt byggbord! Skrattande

//pebben

[Henke29]
0

#38 Tackar så mycke för de tipsen Skrattande

#39 Den var väldit läcker din bil Pebben Skrattande

Sven-Erik
0

#39. Fasen pebben, den där vagnen var cool! Vad är det? En Demon/ Duster? Nu blev jag sugen att bygga bil! Kanske man kommer ur byggtorkan då….

pebben
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

det är en dyster duster! Skrattande husse har inte satt dit stötfångarna än

byggtorka är ingen vidare! men dom brukar ju gå över!
man behöver nog en liten paus då och då om det ska
vara kul med att bygga!   men iår var den lång har ju
missat nästan ett halvårs produktion! Rynkar på näsan
det var nära att jag la limtuben på hyllan faktiskt!
tur man kom loss även den gången!

//pebben

Proosen
0

Snygga järn Pebben!

Duster är en riktigt rackarrökare till bil tycker jag, kanske inte den snyggaste från MoPar men jag skulle definitivt inte ha något emot en i garaget. Är det här varianten med Vipermotorn? Verkar så på fälgarna, om inte du bytt ut dem själv vill säga?

Stor-Forden ser ju också fin ut. Nästan synd att kasta bort din blanktalang på skitiga och nötta stridsfordon och flygtyg. Fast det är alltid lika skoj att se folk som behärskar flera olika genres.

Niclas

pebben
0

nä dustern är amt rakt igenom  och det ska nog föreställa en viper
snurra men blocket är en v8 om man ska vara lite petig Flört

galaxien är första försöket med bmf vilket det var proosen
som fick mig att köpa den är lackad med sprayburk men
lacken är över 2 år så den har klarat sig skapligt.

behärskar? Skrattande dom här två satt på första försöket annars
brukar jag få tvätta av och måla om både 2 och 3 gånger

//pebben

Proosen
0

Välkommen i biltvättarbranschen, skönt att inte vara ensam i den!

Så det är alltså fusk med Viperinsuget på den snurran, jädra klåpare till projekterare!

Niclas

pebben
0

jodu! så går det när det står made in china på grejorna Tungan ute

tycker nog att amt har blivit tråkiga dom har
ju tagit bort alla kul extra delar man fick med förr
och dekalarket?  förr var dom nersållade med stikkers o flames å grejor nu får man några ränder som jag alldrig skulle sätta dit! Skrikandes

//pebben

Proosen
0

Var glad för ränderna du, i många är det ju bara något litet frimärksstort med två uppsättningar regplåtar på och såna gör jag själv med hjälp av ACME-license maker så jag får den text, årtal och delstat jag vill ha.

Niclas