Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etiketttips-råd-problemlösning
Läst 4705 ggr
johannespanzer
0

nån testat plasticpadding finspackel?

Halloj

Var på clas ohlson idag igen. Såg att det fanns stora tuber "plastic padding finspackel" 73:- balubas tror jag de gick på. Enda ingrediensen på tuben var "styren" Nu funderar jag lite, är det nåt som funkar på plastmodeller, eller smälter det bara ned dmodellen, kanske?

Nån som testat?

[Orso]
0

Inte den men jag provade Elastic och Chemical Metal som den heter numera men jag tyckte att dom fäste för dåligt på plasten och ville gärna lossna när man började slipa.

johanH
0

Jag brukar använda pp, största fördelen med den är att inte sjunker nämnvärt, det är en fördel om man ruggar upp ytan lite där man ska spackla så fäster den bättre

NBISaladin
0

Det funkar. Stor fördel är att man kan ta lite "för mycket" av härdaren, och slipa efter bara ca 15 minuter.

Ett bra grundtips: Lägg upp en klutt med spackel och en liten klutt med härdare bredvid varann på nåt icke sugande underlag. sen tar du ett par tandpetare (en för puttyn en för härdare, blanda inte ihop dom!) och plockar bara upp o blandar den putty du behöver för tillfället. På det sättet minskar du åtgången av putty radikalt!

Jag använder "Mori Mori Putty", som är Plastic Padding i skojsig japansk tub (ser ut som nåt man ska ha på bakverk om man går efter förpackningen…).

Du kan kolla här på mitt nuvarande speedbygge hur det blir (de orange kluttarna på bygget är Mori Mori):
Mori Mori Putty bilder!

Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus

StefanW
0

#3 De var ingen liten sak! "impad och avis" Flört

Stefan - Modellbyggare

NBISaladin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#4: Jo, det är några delar, ja. Håller på med motorn nu, gör mig lätt gråhårig(are), bara den är på nätta 134 delar…

/Hasse
Dr Gjutstams tokerier

StefanW
0

#5 Det enda som du inte behöver göra är att ställa in ventilerna och justera bränsleflödet vad jag kan se….

Förvånad

Stäng nu inte för många luckor på modellen, utan att man får möjlighet att njuta av allt som finns under när den är klar!

Flört

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Exelon
0

Hoho det där var en modell det…Förvånad En sån är väl en gång i livet man får bygga!!! Vad ligger priset på det där monstret? 

Fy --- vilken detalj rikedom, ur kul att titta på…

johannespanzer
0

#2 Toppen, då skall jag testa nån annan sort.

#3 Vad skall jag säga? Ser riktigt vansinnigt ut (på ett bra sätt då!)! 1/16 måste ju vara stort och det är inte minsta tanken heller! Flört

Du borde lägga ut en grej här på iFokus som länkar till din sida eller nåt, behöver kanske inte göra en hel tråd, bara en enkel tråd där du gör en "buff" varje gång du gör en update på din egen site? Glad

Är du på hobbybokhandeln kanske? Här är "dåren" från sundsvall som beställde 22 burkar vallejo iallafall!

NBISaladin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#6: Nä, tanken är att allt som är praktiskt möjligt ska lämnas öppningsbart/borttagbart!

#7: Hehe, jo den är rätt crazy. Och man BLIR lätt crazy av o bygga den. Priset snittar runt 5000:- skulle jag tro. Vet inte om det finns någa kvar o få tag på, den är bara tillverkad i 2500 ex. Sen kommer visst formarna förändras för andra versioner.

8# Hallåj där, från en dåre till en annan då!
Stämmer, det är jag som driver Hobbybokhandeln, tillsammans med arga finnen, Marko Skrattande
Rätt gött med dessa stora modeller, även den minsta detalj kan till o med mina krovfingrar greppa uten problem.

Hmm, ja, jag skulle kanske kunna lägga ut en blänkare om uppdatering och en utvald bild, det är en schysst idé. Orkar dock inte göra jobbet två gånger o lägga upp allt här, det blir för tjatigt tror jag. Hiitils har jag lyckats uppdatera tätt, och det är meningen att så ska det fortsätta.

Igår blev jag äntligen klar med motorn, här under en exempelbild, flera bilder på:
Dr Gjutstams sida!

/Hasse

StefanW
0

#9 En liten blänkare med en utvald bild blir toppen! Då missar man inte någon uppdatering.

P.s. Nu sitter det en bit vit plasticcard i fönstret… 

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Exelon
0

#9 Man kan ju hoppas att det kommer någon ny version eller kanske en Tiger/panther i den där fina scalan.

Efter att jag har sparat ihop till jycken så ska det inte vara några problem att spara ihop till en sån där best…Skrattande

Metallic blir det en "pimp" tiger??Skrattande  Såg bilder att dom hade samma tråkiga färg(matt mörkröd) som dom hade som grundfärg/primer på hela vagnen, synd för lite cromé på spisen hade inte skadat.

NBISaladin
0

#10: Toppen! Blir intressant o se resultatet på testet!

/Hasse