Humbrolfråga
Hej!
Med risk för att göra bort mig i det här gänget, så tar jag ändå chansen.
Jag har en färg, nr. 74 som är matt. Om jag målar på en klarlack, ex. nr. 135 (satin som jag har på lager), kan jag då få den matta färgen att närma sig gloss?
Givetvis kan jag själv prova mig fram, men kan någon av er svara på frågan så slipper jag det "besväret".
Mvh/C
satin är ju halvblank vet inte hur det blir med den
men med blank klarlack lär det bli blankt i alla fall
men med din skulle jag gissa att det blir just satin
//pebben
Vill bara inflika att i det här gänget behöver man aldrig oroa sig för att göra bort sig ; bara trevligt folk här, det har iaf. jag fått uppleva
!!
Pentti.

Jag har vid nått tillfälla dragit på Blank lack på en matt färg och det blev väl inte helblankt precis men bättre än halvblank i alla fall
PS man är inte dum när man frågar, man är vetgirig, alla kan ju inte veta allt så fråga på
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Med tillräckligt många lager lack så blir även matta färger högblanka (förutsatt att man kör med blank lack då!) men räkna med att det tar några vändor. Det är ingen större mening att dra på för kung och fosterland från början heller då matta färger är som en tvättsvamp. Det tar några vändor innan det är mättat så lacken hamnar uppe på ytan istället för inuti basfärgen.
Räkna också med att en matt färg blir betydligt mörkare när den blanklackas jämfört med hur den ser ut från början.
Niclas
#4 Du nämner det som också var mitt bekymmer; om matt färg ändrar nyans om den blanklackas. Därför låter jag den vara som den är, det är nog bäst så.
Tack alla för svar.
Christian

Om du penselmålar så kan du även prova att späda ut lacken lite med balsamterpentin. Då rinner den ut bättre och det minskar risken för penseldrag i ytan.
Per-Erik
Tänk vad bra det är att folk vågar fråga! Det är ju så man lär sig massor med nyttigheter. Skall ju själv till att "dra över" (hmmm…) den matta gröna humbrolfärgen på mitt fartygsdäck med Humbrols "Satin"-lack. Har aldrig testa detta förut och det var ju bra att veta att nyansen kanske blir något mörkare då, vilket för min del inte är någon nackdel.
Tack alla ni frågvisa -och det är INGEN som tysker att man gör bort sig om man frågar. Det vore ju betydligt dummare att kanske sabba ett bygge bara för att man inte vågat fråga, eller hur?
Pontus

Hellre fråga och verka dum, än hålla tyst och förbli dum!
….eller var det så här?
Hellre hålla tyst och verka dum, än öppna truten och undanröja alla tvivel!
Nej då, fråga på. Jag håller på första alternativet här ovan.
Niclas
#2#3#7#8 OK!
Christian