Hej allihopa !
Jag är en "dam" som är 54 år som är oerhört
intresserad av modelljärnvägar och hittade nu
denna sida.
Jag har ett märklintåg och räls, det ska fungera
då det är helt nytt. Till min mans stora fasa har
jag röjt ut hela garderoben och den är nu full av
små minisaker såsom bilar, hus, stall,hästar,
vagnar o s v. Men nu undrar jag vad jag ska ha
för underlag för alltihopa. Jag har en grön filt-
liknande matta som ska vara till detta men hur
gör man gator ? Vet inte heller vad jag ska ställa
upp det på.Kommer ingenstas. Hur har ni gjort ?
Tack på förhand ! /Gingle!

Hej säger jag, fast jag bara varit här en kort stund själv! :D Har själv ingen järnväg, men en kompis pappa hade när jag var sådär 15 och det var grymt! Apropå den där mattan, antar den är grön, och täckt med luddigt "gräs". Vad jag brukade göra var (nu blir det ju löjligt komplicerad steg-för-steg beskrivning eftersom jag inte vet vad du vet) att limma den på en kraftig botten, ofta spånplatta (denna spånplatta var ruggad, och sen lackad, för att klara vatten). Limmet vaar trälim utspätt med lite vatten. Detta fick torka, för vatten, fick "smågräset" att släppa så det är känsligt just nu..
Detta utnyttjades sedan, för att göra vägar och stigar - med en blomspruta sprejades vatten, där gräset skulle bort, detta blöta gräs skrapades försiktigt bort, för jag ville inte skada den gröna mattan under, med en spackelspade, glassbinne, lite olika, intressant sätt att göra traktorstigar var att ta en liten skiftnyckel och ställa in "traktorbredden, sen dra bort gräset med den, lämnade en sträng i mitten. Sen målades stigen i brunfärg, kanske med lite fin sand strödd i färg-blöta spåret sen, för lite lerig effekt. :D
Det lösa gräset sparade jag alltid och torkade, bra för att ersätta eller göra extra gräs.
Nuförtiden finns det säkert bättre sätt, har aldrig provat att sätta mattan med sprejlim, statiskt gräs är en annan metod, och säkert (?) finns det färdiga vägar att köpa (tror jag, i MJ världen verkar de ha allt!).
Lycka till!
Hej igen ! Tack snälla för all information, jättebra!
Har suttit och läst på forum så nu är klockan 01.30 på
natten så jag har lite svårt för att förstå till 100% då
ögonen är fulla av grus p g a tröttheten.
Har Du själv något på gång ?
Ännu ett Tack !! /Anette

Hej och välkommen hit!
Vi använder många gånger samma teknik och material som mj-rallarna när de bygger sina banor som när vi bygger diorama.
En sida som har lite smått och gott är Metallrälsportalen, kolla under byggtips så ser du hur exempel på hur de gör.
Återkom gärna om du har fler frågor ((håller på att skrapa ihop en bana själv, vid sidan om)

Stefan - Modellbyggare
Då ska du ha den i G-skala (1:22,5), för då vill jag vara med och leka!
PS. Vart ska den vara? DS.
//Marcus
Hej och välkommen hit gingle 
Alltid trevligt med damsällskap 
/Janne

#4 Det blir nog i skala N då jag har mest till den, fast H0 lockar då det har kommit mycket tillbehör till den skalan. Var? Har tänkt på sovrummet om vi skulle leka!?

Stefan - Modellbyggare

#2 Ja, det är en lastbil, Opel Blitz och en Tiger stridsvagn på G, jag sitter fast i "pansarträsket". Så har jag mitt trädprojekt som kanske kan vara intressant för dig?
Reklam för mitt trädprojekt! 
Trädexperiment i 1:35
Hej igen ! Har nu kommit igång med att "bygga". Tycker att
att det är "skitkul", kan knappast sluta. Målar och bygger.
Men det blir ju inte lika snyggt som när ni grabbar håller på
men det kommer väl.
Tycker att bilden som Stefan W har satt in är kanonsnygg,
blev oerhört inspirerad.
Har köpt lådor med byggsatser till ex en järnvägsperrong
men det är så "plastigt", vill hellre ha allting i trä. Går det
att få tag på sådant i detta material ? Har hittat saker lite
här och där som passar men undrar om det finns bättre
prylar än dessa ? Och så går de ju inte att måla, är inte
så förtjust i dessa grå och bruna färger.
Försöker också att göra träd av naturmaterial, finns det
något ställer där man kan lära sig sådant ?*
Vet att jag låter oerhört amatörmässig, hoppas att
det inte irriterar er. Mvh Anette

Här har du ett ställe som är värt att kolla in för inspiration och tips i överflöd; Westergötland-Nerikes Jernvägar
Annars kan du också kolla Allt om Hobbys länksamlingar och se vad övriga föreningar har att bjuda.
Niclas