Pansarbandvagn
Hej!
Finns vår egen pansarbandvagn, anno 1963 ca. som modell? Tjänstgjorde som förare på en sådan just det året, men har tyvärr inte beteckningen i huvudet. Skulle vara kul att bygga en sådan. Som en debut i plastbygge kanske….om inte annat.

Om det är pbv 301 du menar så finns den som kortseriemodell i resin.
http://www.armycast.cz/products.html
Jag har för mig att prisbilden är rätt massiv på deras produkter… Vad jag vet så är det närmaste man kommer denna i plast chassit från pzkw 38(t) som finns från flera fabrikanter.
Alldeles riktigt, det var så den hette. I resin är den väl svårare att bygga? Men tack i alla fall för svaret.

#2. Svårare vill jag inte kalla det direkt men det är annorlunda helt klart. Det finns dock några markanta skillnader:
-All limning sker med ca-lim eller epoxi.
-Torrslipning är en absolut No-No då slipdammet är långsiktigt farligt att få i sig.
-Det är ofta mer gjutskägg på resindelar.
Annars är det bara att köra på som vanligt. Hittills har jag byggt en tre-fyra modeller i resin men skulle gärna bygga fler om det inte vore det här med prisbilden. Om jag vore dej skulle jag värma upp med ett par vanliga vagnar i plast och sen ge dig på 301:an.

Det är inte 302:an du menar då? Den var ju betydligt mer vanlig än 301:an.

#4: Jo, det är sant men 302:an kom väl inte förrän runt 65 eller ännu senare?

Fast det var väl mer att den kom på förband 65. Den var väl egentligen färdig redan 62 eller så?

Jo, det var det jag menade. Serieleverans av 627 st Pbv 302 skedde från 1965 och framåt. Om 1963 (årtalet i #0) stämmer så är det INTE 302:an det borde handla om.

Pbv 301 började tilldelas förbanden 1961 och tillverkades i 220 exemplar.

185 är siffran jag har, men det kan ju kvitta. Min tanke var dock att 301:an inte var så jättevanlig ute på pansarförbanden. Och som bonus så är det kanske inte så jättemånga som har gjort lumpen på den, medan 302:an mer eller mindre har varit i tjänst under 40 år.

Jo, 302:an är ju klart vanligare, och det kan mycket väl vara som du tänker. Jag tittade mest på årtalet för AChristians värnplikt, för att om 302:an började komma ut på förbanden 1965 så tog det väl ett år eller så innan den började bli vanlig och då är vi framme runt 66 eller senare. Men i vi kan ju vara överens om att det var antingen eller.
302:an har funnits som resinmodell i skala 1/76, tillverkad av Kjell Svensson, men om någon hittar en obyggd idag så blir säkert slutsumman rätt hög då de är mycket ovanliga. Någon annan 302:a vet jag inte om, åtminstone inte i skala 1/72-1/76.
Jag tjänstgjorde på 301:an 1963. Det året fick vi sett 1 ex. av den nya 302:an som var ute och testkörde (på Revingehed). Jag minns att den var betydligt lättare att köra än den gamla "skorven" jag fick hantera vid spakarna! Fick aldrig uppleva känslan att själv manövrera den nya ens när jag gjorde den sista repmånaden 67-68 ca.(gjorde bara 2 eftersom jag jobbade på Posten, man blev frikallad tidigare då). Det sparades väl några gamla till oss så dom slapp att utbilda oss på nytt.
Christian

De var ganska gamla och trötta när jag körde en 302 senast, vilket var 94. Gjorde lumpen 90-91, men redan då var det inte många pebbor ute på heden längre. Måste säga att det känns konstigt att åka omkring i området runt Revingehed nuförtiden, och inte se pansar överallt. Som en epok som har gått under. Idiotiska politiker, och dåligt upplysta medborgare….