Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettflyg
Läst 1856 ggr
pentti01
0

Prisvärt flyg ?

Vill fråga er erfarna flygbyggare för det första; är följande flygplan prisvärt: FW190D-9  skala:1/24

Fabrikat: Trumpeter    Pris: 680:-

Har räknat ut att färdig-måtten blir ungefär:

Längd: 37.5cm  Spännvidd: 43.8cm Höjd:16cm.

Som novis på detta område vet jag bara att det är ett Tyskt jaktplan från 2a världskriget ?

Fråga 2: Är det lämpligt bygge för en som aldrig byggt flyg,bara bilar och Mc ?

Proosen
0

Vet inte hur de är men du kan ju kolla här så får du åtminstone en uppfattning om vad man får för pengarna.

Niclas

linusorn
0

Jag skulle säga att det är prisvärt, är väldigt bra modeller, ska själv börja med deras Spitfire MK Vb i 1:24. Är du erfaren byggare av bilar och mc, borde du inte ha några problem, delarna ser bara annorlunda ut och i den här skalan är det ju rätt stora delar.

ElLobo
0

Jag vet inget om prisbilden i Sverige, men det pris du nämner verkar vara klart prisvärt.

Hos Lucky Model i Hong Kong kostar den USD 67.99.
Med frakt blir kostnaden:
Surface Parcel (6-12 weeks): 15.71 = 83.70 (= SEK 665)
Air Parcel (7-11 days): USD 28.13 = 96.12 (= SEK 764)
Speed Post (1-3 business days): USD 29.18 = 97.17 (= SEK 773)

Hannants i Storbritannien har den markerad som Sold Out men den kostade där GBP 64 (= SEK 764) + frakt.

ElLobo
0

Rebell Hobby  tar 875 kr, men har den inte i lager.

[Hayabusa]
0

#3 Vill inte vara petig, men nog är 64 GBP mer än 509 SEK?

Hur som helst, så lär det vara en bra byggsats. Enligt vad jag hört, så finns det en del mindre felaktigheter. Dock inte värre än att det går att fixa. Kvalitet på passform & gjutning är bra och den lär vara tämligen lättbyggd. Det blir en stor modell, så det finns gott om möjligheter för den som vill superdetaljera.

Priset som du anger är det absolut inget fel på, men frågan är om det inte hade varit mer lämpligt (och billigare) att som "första-flygplan" börja med något i skala 1:48?

Tails
0

Har sett en airfix mustang 1/24 för 299 där jag bor. Kan var ok? Hurricanen var ok vill jag minnas.

pentti01
0

#5 Det är just skalan som lockar; kan "para ihop" planet med någon bil i samma skala för att få till ett diorama, ev,,,,någon gång i framtiden.     I.a.f finns ju möjligheten!!

#6 Jämrans, alltid är det någon som är billigare Skrattande!!!!!!

Pentti.

Azgaron
0

#6 Kan man fortfarande hitta den för det priset, så är jag intresserad!

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Tails
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här såg den ut. Hittade ingen i bra kvalité på nätet. Men det är en airfix med vit ram. 1/24. Där var Tornado 1/48 airfix med för 299. ska ner och bråka och se vad där är..

ElLobo
0

#5-1: Självklart blir det fel summor i svenska kronor. Skäms Jag förväxlade ju valutorna när jag räknade om beloppen. Skrikandes  Jag ber om ursäkt för eventuellt trassel, men nu ska väl beloppen stämma.

HerrGalland
0

Det är ett bra pris om du har affären i närheten så att det inte tillkommer någon frakt eller annan dold kostnad. Fick själv betala ca 700:- för en Me-109 G2 från Trumpeter.

Tails
0

mja. Man kan inte riktigt jämföra så.. Trumpeters Me0109or (rätta mig om jag har fel här, propellerheadsTungan ute) är väl en 5-6år? Den här mustangen har minst 15år på nacken. Det skulle nästan vara som att jämföra trumpeters kV-2 med tamyas. ..även om där nu inte är någon prisskillnad Obestämd

denstore
0

Tja, det är nog t.o.m. ännu större skillnad. Airfix 24:or härstammar nog från 70-talet i alla fall. Det går knappt att jämföra. Kommer ihåg att jag någon gång jämförde Tamiyas Spitfire i 1/48 med Airfix i 1/24, och det var mindre och sämre detaljering på 1/24:an. Visst, det fanns lite mer på vissa ställen, men andra ställen var helt bedrövliga.

pentti01
0

..hmm… är det så att Trumpeters 1/24 kan vara av lite sämre kvalitet ?  Eftersom jag är helt oerfaren på flyg-bygge så vore det bra att slippa ifrån felaktigheter mm. (så långt som det är möjligt) Passforms-problem klarar jag av men om det är fel utformning eller andra felaktigheter kan jag som novis inte veta… Fast det är väl en "poäng" i det oxå,, det man inte vet far man inte illa av Glad !!

Har dock ännu icke bestämt om jag skall våga mig på ett flygbygge..

Pentti.

denstore
0

Nej, snarare tvärt om. Mycket av Trumpeters nyare modeller är jättefina. Visst, precis som på alla modeller så finns det saker som inte är perfekt, och vissa saker har gjorts för att vara byggvänligt istället för korrekt. Men köper du en Trumpeter 1/24 kommer du inte att bli missnöjd. Om man däremot köper på sig en Airfix 1/24 idag, så skall man vara lite av självplågare för att inte ge upp halvägs igenom. De håller helt enkelt inte måttet längre.

Tails
0

Alltså.. Jag tror jag lägger ner idén med att köpa den där mustangen. Jag är nog för lat för det… med post och allt. Den finns i karlshamns leksaksaffär om någon vill ha…

Azgaron
0

Ända sen jag hade sönder min i en fäktduell med brorsan så har jag velat ha en ny, och nu är det kanske dags! PMar dig!

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!