Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettpansar
Läst 3182 ggr
Faantomen
0

Ny lirare.....

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tjenare…har varit inne o kollat lite på sidan. Mitt intresse för byggandet började för ca 2 månader sen. Jag byggde lite grann när jag var 10-12 bast men inget  " allvarligt ". Plötsligt så fick jag för mig att det skulle va kul o testa igen och letade upp gamla lådor som legat o skräpat, byggde ett par o så var jag fast. På 2 månader har jag knåpat ihop 6 byggsatser, o nu håller jag på med en dragon 1/72 king tiger historia…skitkul :) . Vet inte riktigt hur det här hela funkar men hoppas på lite feedback. Bifogar nåra bilder, kan inte så mycket om vädring än..jag köpte ett paket Tamiya weathering som jag testade på Sturmen, det var kul. Ja, det var min presentation…hoppas man får va me o leka …

Harebäst

Faantomen
0

bild på sturm 3

TommiN
0

Välkommen in,snygg sturm,kanske lite fler bilder..Glad

gigabyte
0

Hej och välkommen hit! Att börja bygga är att börja skapa och har man den driften så går det inte och stoppa , en härlig känsla när man får sätta igång , #1 snyggt kamo på din vagn !! 

giga

Sven-Erik
0

Välkommen hit! Snygga byggen du gjort!  Gillar speciellt träden, de brukar vara en mara att få till så där snyggt!

Faantomen
0

Hej igen !

Kul att få kontakt….var iväg o köpte en airbrush + drivgas på burk på biltema Skrattande tänkte att innan man investerar i några "riktiga" prylar så passar detta prisläge (ca 150,- för allt) till att börja med. Jag tänkte försöka fixa till kamoflaget på tigern jag håller på med just nu.

Jag la in två bilder till tidigare men de hamande på ett annat tillägg. Lägger till dem här nu. Är det någon som kan förklara torrborstning för mig ? Hittils har jag bra använt vädringskitet från tamiya.

Faantomen
0

här kommer en bild på en panzer 2:a

ElLobo
0
Azgaron
0

Välkommen hit som sagt! Fina byggen Faantomen!

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Faantomen
0

Tack ska ru ha Azgaron !

Torrborstning…jees…

snackade med typerna i butiken o de visade upp en riddare på häst med ena sidan "washad" o andra sidan inte….. Jag köpte ett par buteljer med "wash", med rådet att pensla på o låt det rinna i öppningar o ränder….vart ganska bra faktiskt..ser slitet ut. MEN jag förstår fortfarande inte detta med " torrborstning", har testat med tamiyas kit…men du ska kunna i princip kunna fixa en sliten stil genom att använda en "gammal" borste. Jag har tänkt att testa att ta en gammal pensel, efter att färgen applicerats, o borsta o borsta…tills bottenfärgen syns ?

Alla råd o synpunkter tas tacksamt emot :)

Ps. Iofs så förstår jag inte grejen med "washen" heller än ? :)

bifogar nåra nya på den randiga kissen…blir fiiiin…

Faantomen
0

Vet ej om upplägget blir exaxt denna men….hmmm ´vem vet

Exelon
0

Enklare att skaffa lite vit färg och dopa penseln i och torka penseln så nästan inge färg är kvar sen "borstar" man lite lätt på kanter bultar och allt annat som sticker ut.

Det där med washen finns det säkert lika många sätt att göra som det finns modellbyggare. Har provat Mig´s wash men tyckte den var för hög färgkoncentation på så kör med ut thinnrad oljefärg (burn Umber) som wash och kör på hela modellen.

Faantomen
0

Exelon , tackar för inlägget…ska testa. Washen verkar vara nåt som nån uppfunnit ? heh :), fick lite av den känslan i butiken osså…

Exelon
0

Ja dess funktion är att skapa djup i modellen så alla sprickor, hål fördjupningar i modellen får en skugga, och ser då mer verklig ut. Sen kommer du till vädring som är en annan femma. Är inte säker på den än, har nyss kommit ur grunden av allt washande och torrborstning så nu ska man laborera lite.Glad

Faantomen
0

Japp de e  mysigt….ska också laborera lite med bla brushing….:), få se hur det blir……..

Exelon
0

Hehe det kommer inte bli mycket målat med drivgasen det vill jag lova. Hade samma "set" som du hade fungerat bättre att blåsa för hand i slangen ist för drivgasen. Men tycker du det är kul så köp en billig kompressor och en lite dyrare spruta så har du en bra grund att börja på.

Faantomen
0

Tog lite tid, men igår hann jag äntligen prova på att brusha. Det var en kul upplevelse även om prylarna inte är så avancerade. Funkade bra förutom att man fick hålla på och justera flödet ganska ofta o att flaskan blev kall o det blev stopp Skrattande, det funkade igen efter ett tag. Här e i alla fall en bild på det jag fick ihop igår.

Faantomen
0

Nu har jag lagt på lite mer prylar på vagnen, återstår att ta itu med gubbarna och försöka komma på nåt kul till dioramat.

johannespanzer
0

Völkommen säger jag, fast jag är också ny!

Völdigt fina grejer, jag blir speciellt impad av dina träd!

Kan du berätta lite om dem, speciellt de där björkarna ser fantastiska ut.

gigabyte
0

Ser mycket bra ut för att vara första gången , bra mycket snyggare än mitt första bygge här,och det med en mycket enkel Airbrush , lite stora prickar må hända, med tycker att du har fått till det fint på det stora hela Faantomen Glad

[Henke29]
0

Ja de ser bra ut :)
Skulle oxå vilja veta hur du har gjort me björken..
Alltid kul att kunna fixa till egna träd..

Henke

Tails
0

Snyggt bygge! Hänger där inte med små galler till denna lilla best?

Angående torrborstningen: mitt råd är att leta efter en plattpensel med mjuka strån. Resultatet blir bra, men man får vara försiktig. "Less is more"

Sven-Erik
0

#17. Väldigt fint bygge! Tycker att du har fått fram rätt nyanser och bra mönster på kammot! En riktigt smarrig liten bakelse! Glad

Faantomen
0

Jupp, tycker själv också att vissa av prickarna blev lite väl markanta. Tror att jag kan tona ner dem när jag "smutsar " ner tanken.

När det gäller björkarna så får jag tacka mina barn för det. I höstas gjorde vi en fiskeresa och där när  vi satt o tittade på flötena som guppade så kom en av dem o sa att pappa titta det här ser ju ut som ett litet träd.

jag tog helt enkelt o plockade med mig en knippe, det är sådant ris som växer vid närheten av vattendrag/sjöar. Tog o finade till dem lite, målade på med vitt o sen lite svarta prickar o duttar - klart.

MattaP
0

Välkommen hit Faantomen.

Nu vart jag lite nyfiken på en sak. Detta med Wash har jag aldrig riktigt fattat. Är det väldigt utspädd färg som man penslar på där man tycker det ska vara eller??

Mattias-A
0

Faantomen hur fungerade air brush paketet från biltema?

StefanW
0

#25 När du kommer förbi så skall jag visa dig skillnaden mellan olika airbrush innan du köper något!

Stefan - Modellbyggare

Mattias-A
0

Jo jag vet man får vad man betalar för..Obestämd men..samtidigt så vill jag inte kasta allt för mycket kulor påt när jag inte vet om jag kommer att fortsätta…

StefanW
0

#27 Det är ju just därför som du skall hälsa på hemma hos mig innan du bestämmer dig för något!

Stefan - Modellbyggare

gigabyte
0

Jag har köpt det Airbrush paketet när jag målade min båt för ett antal år sedan , den håller max ett bygge  det är tyvärr den sämsta sprutan du kan köpa ( ursäkta mig Faantomem Skäms men så är det )  köp  denna,  hos clas olson är lite dyrare men den går att använda mer än två ggr Färgspruta (Klicka på bilden för att se en större bild - öppnas i nytt fönster)

för professionell målning av modeller, motiv på bilar, foto-retusch m.m. Arbetstryck 1-3,5 bar. Lev. med metallfärgkopp 7 cc, två glasburkar 22 resp. 60 cc, hållare för sprutan, nyckel, 3 m slang samt adapter till R1/4". Lämplig tryckregulator 30-3165.

Färgspruta
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
johannespanzer
0

#23 Toppen! Kan det vara uttorkad ljung vi pratar om här? Eller kanske en / enbärsbuskar?

Toppen föressten att du har nytta av barnen Flört

Faantomen
0

Hej hopp !

Tog ett ryck o fixade till lite med tigern…julen står för dörren vilket kommer att innebära att underskriven sitter vid matbordet med släkten o ÄTER…:) + en o annan snaps såklart.

När det gäller sprutan så ska jag testa den jag köpte ett par gånger till, jag tog o rengjorde den med samma Tamiyas thinner som jag blandade till färgen. DeEn håller vad det håller :) …men det är klart det verkar som jag fastant i detta o till slut vill man säkert inte hålla på drivgas längre.

MattaP frågade mig om washen…jag är kanppast rätt snubbe o fråga om det…bollar frågan vidare…vore kul om någon av er "gamla rävar " förklarade det….låtsas att vi är typ 5 bast o därefter explain it…

Träden….Det är helt klart någon sorts torkad ljung, ( jag plockade enbart det som var torkat )ut o fiska ( flugfiske är kanon )med er så hittar ni det. Problemet är bara att man måste vara jävulst lätt på handen med dem….annars brak.

Här en bild på hur jag tänkt att det skulle se ut, nåra träd, ett granatnedslag…sen höst …snö etc. Jag tog o köpte gipsrullar sådana man använder vid typ armbrott o smackade på skivan.

Faantomen
0

Idag när jag skärskådade mitt verk så insåg jag att granatnedslaget var inte lyckat så jag gjorde om det en klipphäll istället. Om nån har tips om hur man gör ett snyggt granathål så lyssnar jag med båda öronen…:)

Jag la till gräs….snö…o en en ( ska det föreställa iaf. )

Faantomen
0

det som återstår er gubarna…..måla klippan….larvabandens spår + en jäkligt snygg plakat " Fallshirmsjägerdivision 1944 Ardennes " eller nåt sånt. Nån som har tips på hur man kan fixa till billigt snygga " etiketter " eller vad det heter…..har sett metalliska graverade saker på nätet men det måste ju kosta multum ?

Ska försöka att under helgen måla klippan o larvbandens spår men vi får se om jag hinner….

kanonkul i alla fall o va med o respons….ha re bäst

StefanW
0

Här har du två gamla trådar som ger dig lite svar. Kommer tillbaka med mer när jag är lite piggare!

Hur gör ni Wash??

och

nu ska jag bygga diorama Lite tipps råd …

[

](Read.aspx?ThreadId=54935383-936e-49f8-ba01-e4920f193123)

Stefan - Modellbyggare

Azgaron
0

Ser ju bra ut så långt!

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Faantomen
0

Giga……var köpte du din spruta o vad gav du för den…..vad ligger den genomsnittliga " hyfsade " sprutan på ?  Sen har jag givetvis en miljon frågor till :) men om jag tänker till enkelt med min bondehjärna så borde det kritiska vara själva sprutan…kompressorer finns det ju i olika klasser men det är sprutan som ger " intrycket ".

Så om jag ska handla nu, så köper jag en kompressor billigt o en spruta av klass så borde det funka eller hur ?

Jag vet själv att kvalite håller ( flugfiske o möbler ) så om ni har tips på bra sprutor så giv it to me please……

denstore
0
Faantomen
0

hejsan…nu e julen förbi..o släkten ut ur huset :)

Tomten kom o jag fick ett par fina paket…håller på med ett Marder III just nu ( jag har problemet att avsluta det jag höll på med tididgare…:)…men jag tänkte att jag börjar  på mardern osen kör jag på med gubarna till tigerdiot sen :)….bra va…på detta vis tar aldrig uppdragen slut hehe.

Från tomten fick jag även en Flakpanzer 38 med en huh himla missa delar…..tar minst 1-6 månader att bygga :)

Idag var jag till leksaksaffären ( äntligen ) o köpte färg som saknades….min helg var räddad..

Hoppas ni haft en kul o lugn jul gubbar…o en riktigt god fortsättning på er…..

Faantis

StefanW
0

Vi ser fram emot bilder från byggena! Det är alltid kul när man varit snäll och tomten har med sig några fina kartonger med plast…

Stefan - Modellbyggare

Faantomen
0

EN fråga…C 4 hur många har som gaggar här varit med där ? …..hur gör man…är det någon kvalificeringsgrej eller …skulle va kul o veta…vill va med…

Har liksom en plan på att slå skiten ur ordinarie o instabillera en ny tro :) :).).):)  hmmmm…….går nog åt en himla massa färg :)

Bara en fråga………….som sagt……………………..

StefanW
0

#42 Om du tittar in på deras sida så finns svar på dina frågor

C4-Open 2008

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

denstore
0

#42 Jag har varit aktiv i C4 under ganska många år. Förr lite mer, och nu de senaste åren mest som domare. Sist hade jag lite airbrushprovning, också.

Men vill du tävla är det bara att anmäla dina modeller, och betala administrationsavgiften. Inga problem, tävlingen är öppen för alla.