Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettfordon
Läst 3332 ggr
panther11
0

12.8cm "STURER EMIL"

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja då var det dags igen, börjar bli klar med min Trumpeter "EMIL". En bra modell med bra passform på delarna. Ett nöje att bygga, kan rekomendera denna modell till er som funderat på att köpa EMIL! Airbrushade den i typisk tysk grå och en wash med svart +umber+sienna

panther11
0

mer

panther11
0

Banden monterade och målade. I denna sats var det gummiband ej separata bandlänkar.

Azgaron
0

Ser mycket bra ut så långt!

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

panther11
0

Kanontornet snart klart för montering

panther11
0

Om man forskar lite om EMIL så kan man läsa att det endast bygdes 2 st fordon under kriget och det var 1942. Båda användes i ryssland. En av dom hittades av ryssarna nästan helt intakt på hösten 1943. och fick stå på en utställning 1944. Fotografier på EMIL under östfronts strider syns det 22 st segerringar målade på kanonpipan. Inte illa pinkat av en tanks!

pebben
0

en sådan har jag också byggt en gång
jag säger håll koll på kanonen jag såg
det inte fören pipan satt på slutstycket
såg ut som en banan!  det är ju inget
större problem men lite lättare att fixa
till innan än effter monterig

//pebben

panther11
0

Nu vart jag orolig blev tvungen att kolla lite exra på röret. Men det såg bra ut. Tack!

johannespanzer
0

Ser lite udda ut, den har jag aldrig sett eller hört något om förut, skoj! Skrattande

Designen ser lite "halvbandsaktig" ut, ett väldans avstånd mellan drivhjulen (? framhjulen) och väghjulen?

Sven-Erik
0

Grymt snyggt bygge! Ser jättebra ut med nyanserna på tornet. Me like!

[Henke29]
0

Kanon bra början Skrattande
Snyggt målat

Henke

panther11
0

Och för er som känner mig! Här kommer gubbarna! 1tamiya, 1verlinden och 3 miniart. Ena miniartgubben gjorde jag om armarna lite + hornet metallhuvud, annars är det figurer utan ändringar.

panther11
0

Här syns ändringarna lite bättre. Inte mycke men, behövdes för den pos jag behövde

johannespanzer
0

Väldigt snyga gubbar, snygga klädesveck.

Maysula
0

Ser mycket lovande ut Magnus!

Hörs!

Thomas

Azgaron
0

Ser mycket bra ut så långt Panther! Fina figurer!

Azgaron

gigabyte
0

Ser mycket bra ut , läckert målat !!!

cyberdemon
0

en av de två Emil som byggdes och som överlevde kriget, finns idag att beskåda på Kubinka pansarmuseum en bit utanför Moskva…

värre var det med de två prototyper som bygdes av lillebror Dicker Max, och som enligt utsago gick upp i rök…

/thomas

cyberdemon
0

schysst bygge btw, panthern   ;)

cyberdemon
0

#8 prototyperna byggdes på en tidig variant av panzer IV. där man förlängde undervagnen för att få plats med den stora pjäsen. den har ju som sagt samma kaliber som Jagdtiger (12,8cm) på ett betydligt mindre chassi, så det behövdes en hel del modifikationer…

en senare variant av denna med mindre kaliber (88mm) var ju som bekant Nashorn…Dicker Max var ett mellanting (10,5 cm)… men alla dessa "open top"-vagnar ledde fram till de mer bepansrade anti-tanksen (jagdpanther, jagdpanzer IV, Hetzer etc)

panther11
0

Sådär nu har det kommit färg på gubbarna! Svårt med svart uniform för highlighten blir så lysande framträdande, så jag lade på en mörk wash och det blev lite bättre. Har ni något bra ide kära läsare hur man gör med svart uniform?

panther11
0

Den tuffe officeren

panther11
0

Manskapet

panther11
0

Och den omgjorda miniart gubben

Har läst lite om Kubinkas pansarmuseum, de har en hel del sevärt där för oss pazerloversSkrattande Någon gång skulle man villa besöka Kubinka. Vi får göra en gruppresa dit om nått år om någon är intresserad?

TommiN
0

Ser ju riktigt bra ut Panther.

[Henke29]
0

Ja de var inga dåliga figurer du har fixat till Skrattande
Dom blev väldit bra tycker jag..

Henke

Azgaron
0

Mycket fina gubbar Panther!

Azgaron

panther11
0

Nu är Emil klar, ska bara göra en liten platta att ställa upp den på och placera ut gubbarna

panther11
0

Annan vinkel

panther11
0

och kanonrummet

[Tunnan]
0

Attans snyggt bygge du gjort panther
Väl avvägd vädring också.

/Janne

Azgaron
0

Mycket snyggt bygge Panther! Trevlig liten kanonvagn!

Azgaron

Sven-Erik
0

Verkligen ett fint bygge! Och gubbarna pryder verkligen sin plats.

gigabyte
0

Rackans snyggt o säker målning av din STURER EMIL !

[Henke29]
0

Riktigit snyggt byggt Skrattande
Både figuerna och Sturer Emil Skrattande

StefanW
0

#23 Modellbygge goes east….Cool

Stefan - Modellbyggare

Exelon
0

Dammit så brutal best du har fått till panther. A får inte glömma dom snygga gubbarna. Kanon snyggt målat.

Tails
0

Fantastiskt bygge och inte minst målningen!!! Är helt klart på att sparka på vagnar i öst.

panther11
0

Så där nu är Emil klar, med gubbar och platta.

panther11
0

mer

panther11
0

kanontornet

panther11
0

killarna målar ytterligare en vinstring

GeeKen
0

Fantastiskt snyggt bygge!

/ Glögg-GeeKen

>>  GeeKen - Medarbetare på Modellbygge iFokus

Exelon
0

Super snyggt panther… Den där skulle jag vilja se live. Ska det ut och visas upp någonstans???

Azgaron
0

Mycket fint bygge Panther! Tycker att fått ihop modell, basplatta och figurer mycket bra!

Azgaron

[Henke29]
0

Otrolit snyggt bygge du gjort Panther11 Skrattande

johannespanzer
0

Oj, detta har jag missat, voch fort byggs det också!! Otroligt snyggt! Bra ide på dioramat också, snygg "scen". Högsta betyg från magister Johannes. Flört

Jädrans vad avis jag blir! Tungan ute

gigabyte
0

Myckt snyggt o stilsäkert gjort panther !!

PonCar
0

Mycket fint bygge av en "tanks" som åtminstone jag inte hade hört talas om förut. Kul att se dessa lite udda varianter! Vet ni förresten varifrån själva benämningen "tanks" kommer? (som de experter ni är har ni säkert hört det förut, men ändå).

Håller på att läsa Peter Englunds senaste, dagboksbaserade skildring från första världskriget; "Stridens skönhet och sorg" (rekommenderas absolut) och enligt P.E (som ju bör veta vad han talar om -akademiledamot och historieprofessor som han är) så har "tanks" sitt ursprung i att britterna försökte "kamouflera" sitt topphemliga arbete med att prova ut det "nya" stridsvagnsvapnet genom att benämna dessa stålkolosser på larvband för "Water-Tanks" och på så sett ge sken av att dessa maskiner i själva verket var avsedda att transportera fram färskvatten till de främsta skyttegravslinjerna. Sanningen blev man ju så småningom bryskt varse… Således: av den ursprungligen tänkt vilseledande benämningen "Water-Tanks" blev det senare delen av namnet som kom att leva vidare… And the rest is history, as they say…

GladPontus