12.8cm "STURER EMIL"

Ser mycket bra ut så långt!
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Om man forskar lite om EMIL så kan man läsa att det endast bygdes 2 st fordon under kriget och det var 1942. Båda användes i ryssland. En av dom hittades av ryssarna nästan helt intakt på hösten 1943. och fick stå på en utställning 1944. Fotografier på EMIL under östfronts strider syns det 22 st segerringar målade på kanonpipan. Inte illa pinkat av en tanks!
en sådan har jag också byggt en gång
jag säger håll koll på kanonen jag såg
det inte fören pipan satt på slutstycket
såg ut som en banan! det är ju inget
större problem men lite lättare att fixa
till innan än effter monterig
//pebben

Nu vart jag orolig blev tvungen att kolla lite exra på röret. Men det såg bra ut. Tack!

Ser lite udda ut, den har jag aldrig sett eller hört något om förut, skoj! 
Designen ser lite "halvbandsaktig" ut, ett väldans avstånd mellan drivhjulen (? framhjulen) och väghjulen?

Grymt snyggt bygge! Ser jättebra ut med nyanserna på tornet. Me like!
Kanon bra början 
Snyggt målat
Henke

Väldigt snyga gubbar, snygga klädesveck.
Ser mycket lovande ut Magnus!
Hörs!
Thomas
Ser mycket bra ut så långt Panther! Fina figurer!
Azgaron
Ser mycket bra ut , läckert målat !!!

en av de två Emil som byggdes och som överlevde kriget, finns idag att beskåda på Kubinka pansarmuseum en bit utanför Moskva…
värre var det med de två prototyper som bygdes av lillebror Dicker Max, och som enligt utsago gick upp i rök…
/thomas

schysst bygge btw, panthern ;)

#8 prototyperna byggdes på en tidig variant av panzer IV. där man förlängde undervagnen för att få plats med den stora pjäsen. den har ju som sagt samma kaliber som Jagdtiger (12,8cm) på ett betydligt mindre chassi, så det behövdes en hel del modifikationer…
en senare variant av denna med mindre kaliber (88mm) var ju som bekant Nashorn…Dicker Max var ett mellanting (10,5 cm)… men alla dessa "open top"-vagnar ledde fram till de mer bepansrade anti-tanksen (jagdpanther, jagdpanzer IV, Hetzer etc)

Ser ju riktigt bra ut Panther.
Ja de var inga dåliga figurer du har fixat till 
Dom blev väldit bra tycker jag..
Henke
Mycket fina gubbar Panther!
Azgaron

Attans snyggt bygge du gjort panther
Väl avvägd vädring också.
/Janne
Mycket snyggt bygge Panther! Trevlig liten kanonvagn!
Azgaron

Verkligen ett fint bygge! Och gubbarna pryder verkligen sin plats.
Rackans snyggt o säker målning av din STURER EMIL !
Riktigit snyggt byggt 
Både figuerna och Sturer Emil 

#23 Modellbygge goes east….
Stefan - Modellbyggare

Dammit så brutal best du har fått till panther. A får inte glömma dom snygga gubbarna. Kanon snyggt målat.

Fantastiskt bygge och inte minst målningen!!! Är helt klart på att sparka på vagnar i öst.

Fantastiskt snyggt bygge!
/ Glögg-GeeKen

Super snyggt panther… Den där skulle jag vilja se live. Ska det ut och visas upp någonstans???
Mycket fint bygge Panther! Tycker att fått ihop modell, basplatta och figurer mycket bra!
Azgaron
Otrolit snyggt bygge du gjort Panther11 

Oj, detta har jag missat, voch fort byggs det också!! Otroligt snyggt! Bra ide på dioramat också, snygg "scen". Högsta betyg från magister Johannes. 
Jädrans vad avis jag blir! 
Myckt snyggt o stilsäkert gjort panther !!
Mycket fint bygge av en "tanks" som åtminstone jag inte hade hört talas om förut. Kul att se dessa lite udda varianter! Vet ni förresten varifrån själva benämningen "tanks" kommer? (som de experter ni är har ni säkert hört det förut, men ändå).
Håller på att läsa Peter Englunds senaste, dagboksbaserade skildring från första världskriget; "Stridens skönhet och sorg" (rekommenderas absolut) och enligt P.E (som ju bör veta vad han talar om -akademiledamot och historieprofessor som han är) så har "tanks" sitt ursprung i att britterna försökte "kamouflera" sitt topphemliga arbete med att prova ut det "nya" stridsvagnsvapnet genom att benämna dessa stålkolosser på larvband för "Water-Tanks" och på så sett ge sken av att dessa maskiner i själva verket var avsedda att transportera fram färskvatten till de främsta skyttegravslinjerna. Sanningen blev man ju så småningom bryskt varse… Således: av den ursprungligen tänkt vilseledande benämningen "Water-Tanks" blev det senare delen av namnet som kom att leva vidare… And the rest is history, as they say…
Pontus