Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettallmänt
Läst 3139 ggr
linusorn
0

Hobbylink Japan

Någon som har hört talas om Hobbylink Japan? Eller handlat från dem? Är dem ok?

ElLobo
0

#0: Vad jag har hört så är de bra och seriösa. Många handlar av dem och jag har aldrig hört något negativt.

denstore
0

Jag har handlat ifrån dem i kanske 10 år. De var roligare att handla ifrån förr, men är lika seriösa som alltid.

linusorn
0

Och hur är det med Luckymodel.com?

linusorn
0

Tack för era svar, hur lång tid brukar det ta att få hem grejerna? Blir det billiagre att ta hem dem på detta sätt?

denstore
0

Det beror helt på vad du ska köpa, men det huvudsakliga argumentet är att man får grejerna långt innan de har hunnit ut på svenska marknaden genom ordinarie distributörer.

Luckymodels är också helt OK, men krånglar ibland, när grejerna har lyckats ta slut, eller inte finns i lager.

Exelon
0

Både ja och nej. Åker du på tull avgift så minskar ju "vinsten" du gör på sakerna. Och nu är Den Japanska valutan ganska kraftig i jämnförelse med dollarn och svenska kronan, för HLJ kör med sin inhemska valuta. Så nu är den minimal vinst att handla från Hlj.com för tillfället. Luckymodel.com kör ju med dollar och är än så länge billigare att handla där, för kronan och dollarn ligger ungefär lika som den gjorde innan "börskrisen". Har aldrig beställ från Luckymodel men ska göra en beställning nästa månad tror jag. Men HLJ har jag beställt mycket från, dock kan det ta lite tid om man beställer saker som inte finns i lager. Men man kan ju välja att skicka allt som finns i lager och skicka det som saknas senare.

Ja det beror på om du betalar med kreditkortet och dom har sakerna hemma så runt 1-2 veckor. Om du inte tar deras dyrare frakt som har en plats på varje flyg i princip. Tar man det billigare Sal så lastas paketet när det finns plats över på flyget.

[Orso]
0

En liten varning bara.

Lucky Model talar ju om hur lagret är. Men Avalible betyder inte att

modellen finns hemma, det betyder inte heller att deras leverantör

har den på lager. Vad avalible betyder är att den troligast finns i

produktion och att dom nog kan få tag på den men det kan ta tid.

Vad jag har sett så finns:

In stock.

In stock at distributor

Avalible.

Men jag har inte haft några problem med varken HLJ eller Lucky

model. Problemet är att tullen är aktiva så vinsten blir inte så stor,

men  jag brukar mest beställa saker som inte finns i Sverige och räknar med tullen och momsen från början.

Proosen
0

Att importera själv handlar för min del inte om att tjäna en slant i första hand utan möjligheten att få tag i det som inte finns över disk i här hemma.

Men de gånger som grejerna slinker igenom tullen så blir det väldigt billigt istället jämfört med handlarna här hemma. 70:- för en 200 kr's modell är ju inte att förakta direkt.

Niclas

linusorn
0

Tack för alla svar! Man kanske ska våga sig på att köpa från utlandet. Trots att man missar att klämma och känna på grejerna hos wentzels!

StefanW
0

#9 Jag uppskattar möjligheten att få lyfta på locket och titta i lådan innan man bestämmer sig. En del handlare medger det och lokalt så har vi Liden i Mariestad och där får man titta så mycket man vill och det är värt en och annan krona i mina ögon!

(Svar: Ja, jag har blivit blåst på köp utanför riket, så därför handlar jag nästan uteslutande inom riket…medan andra bara har goda erfarenheter)

Stefan - Modellbyggare

denstore
0

Sen nu inte det här som att jag säger emot dig, StefanW, utan bara ett annat perspektiv. Jag har i stort sett aldrig blivit blåst av någon erkänd säljare, varken i Sverige eller utlandet. Däremot har jag fått saker paketerat vid inrikesförsändelser, som gör att man nästan häpnar. Likadant har jag upplevt minst sagt konstiga varianter på försäljning hos svenska handlare.

Överlag, om man handlar med VISA-kort, så är risken med utlandshandel mer eller mindre obefintlig. Likadant så blir det sällan dyrare, och man kan få sakerna tidigare. Jag kan tyvärr inte åka upp till Mariestad och klämma på modellerna, men det gör ju också att det mer eller mindre blir menlöst att beställa från svenska handlare. Jag försöker gynna svenska handlare genom att handla på mässor och liknande, och ifall det finns till ungefär samma pris hos svenska näthandlare, så får de förtur. Men merparten köps i alla fall från utlandet.

StefanW
0

#11 Jag tar det rätt! Flört Vi har olika erfarenheter! Glad

Stefan - Modellbyggare

Greenhorn
0

#10 Lyckliga äro ni som bor nära Modellhuset Liden, tiden går alldeles för fort de få gångerna man besöker Christers butik.

Mann
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack Stefan. Glad

I dessa tider kan jag bara konstatera att många affärer/modellhandlare i Sverige har det rätt kämpigt. Det kommer aldrig på tal att vi inte ska betala skatta för våra modeller. Det skulle vara fantastiskt roligt att få möjligheten att sälja modeller utan att behöva betala 25% moms. Alla är naturligtvis sig själv närmast och inte minst i dessa tider. Jag förstår att alla inte tycker att de behöver medverka till vårt gemensamma välstånd. I dessa dagar kanske det är ännu viktigare att slå vakt om lilla Sverige.
Trots allt tror jag fortfarande att modellaffärer i Sverige är en förutsättning för hobbyns bevarande och utveckling. Jag tror inte man rekryterar nya modellbyggare enbart med datorns hjälp.
Problem med att rekrytera yngre modellbyggare är i dagsläget helt uppenbar. Det är svårt att konkurera med häftiga dataspel.
Att visa den stora skaran människor vad som finns och vilka fantastiska modeller som byggs av er modellbyggare, tror jag fortfarande är det som inspirerar nya modellbyggare.

Christer Mann
Modellhuset Liden
Mariestad

Hur många svenskar vet/förstår idag att det ligger 100-tals timmar med arbete för att bygga "Bohuslän".
**MEN
**Modellen får både gammal som ung, man eller kvinna att börja diskutera modellens tillkomst.
Detta utvecklar hobbyn i vårt lilla men fantastiska land.

Exelon
0

#14 Visst ska man sponsra svenska företag i den mån det går, men det finns ju en gräns för en privatperson med. För den privates ekonomi är minst lika viktig som ett företags. När det är näthandel det handlar om så tycker jag att svenska företag är väldigt dyra. Det är lika billigt att köpa dessa saker i en "riktig" butik så köper jag dom där helst.

För visst är det roligt att klämma och känna på sakerna man ska köpa. Men för min del så är det för långt att åka till dessa butiker. Och med dagens höga skatter på allt och drivmedel som går som en berg och dalbana. Så prisskillnaden kan vara flera hundra per modell då menat näthandel inrikes/utrikes. Så blir det att man väljer den billiga och lätta vägen att handla på.

Har hållit på mycket med akvaristik och priserna är ännu större skillnad på inrikes/utrikes. Dock har jag nästan alltid beställt från mina lokala zooaffärer fast dessa tar ut et j-vligt högt överpris för sina saker i jämnförelse med näthandeln.

Snygg skuta Christer! Är det du som "snickrat" ihop den??

//Mattias

denstore
0

Det handlar ju faktiskt inte bara om att svenska affärer är orättvist behandlade på grund av momsen. Jag handlar en hel del inom EU, och t.ex. England med sina 18 procent moms är betydligt billigare än skillnaden i momssatserna. Är man några stycken och handlar från Hannants, så finns det rejält med pengar att spara, och man får grejerna månader innan man ser dem i svenska butiker.

Likadant så är det faktiskt inte så att allt privatimporterat kommer hit utan moms. Merparten av gångerna så betalar man faktiskt både moms tull och porto, och ändå blir det billigare än att handla i Sverige.

WildeSau
0

#16 England har t.om gjort en generell momssänkning till 15% och den ska vara till 2010.

Bokmomsen är som tidigare 0%.

Är det inte någon av göteborgsbutikerna som har veckovis leverans från Hannants?

#14 Du har en trevlig affär och tack vare att det ligger som det gör har du inte några dyra city-hyror och kan hålla en bra prisbild. Synd bara att det är så långt att åka för mig.

Hur är det förresten med importörernas påtvingade "leksaksaffärs- eller varuhuspaket" till hobbyhandlare.

Går det att välja och vraka numera eller måste ni ta hem osäljbar skåpmat i 20-pack också?

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

StefanW
0

#17.3 Du tänker på Kempes Hobby

Stefan - Modellbyggare

denstore
0

Jag handlar en del från Italien också. Samma sak där. Generellt sett billigare än vad de 5%:en som momsen gör.

Men i vilket fall som helst, så är det inte några tior hit eller dit som gör att jag handlar utomlands. Det handlar om att jag kan få tag i sakerna. Antingen som Proosen säger tillgänglighet överhuvudtaget, eller som oftast gäller för mig, att jag inte orkar vänta på att svenska grossister och handlare ska ha fått hem grejerna. Det finns gott om exempel på hur saker har släppts och varit tillgängligt i resten av europa under månader innan man har kunnat köpa dem i Sverige. Sånt gynnar knappast viljan att handla inom landet. För mig är modeller färskvara. Och sen ska vi inte ens prata om lagerhållning och så vidare. Går jag in i en hobbybutik, så vill jag inte höra att de kan ta hem modellen till mig. Det kan jag faktiskt oftast göra fortare själv via nätet. Ska jag gå till butik, så ska det finnas nya saker där att handla. En butik som jag brukade besöka regelbundet förr har helt förlorat mig som kund. Efter att ha gått ditt kanske 4 gånger på ett år, och inte sett den minsta förändring i sortimentet, så låter jag bli att gå dit numera.

Mann
0

Lagerhållning !

Den som tror att det är möjligt att lagerhålla alla modeller som finns tillgängliga är nog lite snett ute. Inte ens de stora nätbutikerna har några iögonfallande lager utan beställer ofta modellen då kunden redan betalt varan. Ibland går debatten het på olika forum då kunder får vänta på en produkt som redan är betald. Vi som har affärer där kunden kan komma och titta på varan har helt andra förutsättningar. Vi måste titta kunden i ögonen och tala om att jag kan ta hem modellen om du så önskar. Som alla säkert förstår går det inte att bara ta hem en modell då våra frakter inte är att leka med. Detta talar jag alltid om för kunden och har ännu inte mötts av en oförstående kund. Jag är nog prioriterad med bra och tacksamma kunder.  Mer och mer vanligt är att vi måste förboka vissa modeller för att överhuvudtaget få tillgång till en mycket begränsad utgåva. Missar jag en efterfrågad modell "sitter jag med skägget i brevlådan"

Christer Mann
Modellhuset Liden

PS. Det är en modellbyggare från Skövde som har byggt Bohuslän.

denstore
0

Jag säger inte att man ska lagerhålla allt som finns. Men man bör kunna hålla nyheterna. Och allt för ofta får man reda på att den kan beställas hem på några dagar, eller så blåljugs man upp i ansiktet om att den inte har kommit alls.

Visst är det så att många av de stora nätbutikerna har slimmade lager också, men istället har de en lägre prissättning, och ofta har de faktiskt just nyheterna i lager.

Huruvida man kan ta hem en modell eller inte låter jag vara osagt. Jag misstänker ju att om det är en nyhet, och ifall den efterfrågas av en kund, så lär det finnas förutsättningar för att sälja en eller ett par till. Ett exempel är nu Hasegawas Akagi. Kom ut i japan i oktober. Den har funnits ute i resten av Europa under någon eller några månader. Jag vet åtminstone tre fyra personer, som har pratat om att köpa den direkt när den kommer. Ett par av dessa har nu börjat tveka, då den inte längre är glödande ny, men ändå inte finns att få tag i i sverige hos vanliga hobbyhandlare. Det finns ett par svenska nätbutiker som har den, men de tar priser för den som är nästan löjliga jämfört med att jag själv tar modellen från t.ex. Hannants. Och nej, det handlar inte om momsen. Modellen kostar 2000kr i england. Räknar man om till svensk momssats, så borde det hamna på cirka 2200. Vad ser man den då prissatt till av svenska näthandlare? 3200 och t.o.m. 3500kr. Nu har jag fått lite info om att den kanske ska komma till lokal butik för runt 2500kr. Det är jag villig att betala, för att slippa krångel, och få en fin kartong. Men när? Ja, kanske i slutet av januari, troligare februari. Alltså tre fyra månader efter att släppet gjordes. Då är det faktiskt ingen nyhet längre. För många som har intresset hunnit svalna, och man ser fram emot andra skojiga släpp.

För den delen, så hade Bosses Hobby ett fantastiskt bra lager, och hade det under många år. Inte kursade han heller, utan gick i pension. De sista åren var även Bosse lite trött, och borde ersatt lite av det gamla med nytt, men överlag så hade Bosse ett fantastiskt bra lager. Lager går att hålla. Visst, det är en kostnad, men det är ju det man betalar för.

Mann
0

Angående Hasegawas Akagi. (1:350)

Jag kan informera er modellbyggare att denna modell släpptes vid mässan i Japan under november 2008. Hannants fick tydligen modellen enligt deras hemsida 24/12 2008. Den svenske grossisten får modellen vilken dag som helst. Jag på lilla Modellhuset i Mariestad kan sälja denna modell för 2800:-. Alla som är insatta i denna modell vet också att det finns ett gigantiskt fotoets och detalj/tillbehörsset. Kostnaden är dock mycket stor. Hur stor efterfrågan kommer att bli tror jag få kan svara på. Att få en rykande färsk modell veckan efter att man släppt en modell kan vara svårt. Att betala mellan 3200 - 3500 för enbart modellen på en nätbutik tycker jag nog är ett kraftigt överpris även om lådan känns varm.
Jag tycker nog att tillgången på Akagi i Sverige några veckor efter att Hannanats hade den på nätet är bra.

God fortsättning på det nya året.

Christer Mann

[Hayabusa]
0

En sak är säker, Internet har påverkat väldigt många människors sätt att leva. Trots allt, så är det en relativt ny företeelse för gemene man. Om man går 15 år tillbaka i tiden, så kan man ju konstatera att t ex informationsflödet har förändrats radikalt. Idag finns det hur mycket information som helst, känns det som. Likaså är informationen tillgänglig avsvärt snabbare än tidigare. Handel över Internet påverkar naturligtvis fysiska butiker, alldeles oavsett bransch. Det finns för- och nackdelar med allt, så även Internethandel, men det ena utesluter ju inte nödvändigtvis det andra. Personligen tror jag dock inte att Internethandeln "tagit död" på hobbybutikerna även om Internet självklart ökat konkurrensen. Hade det funnits fler hobbybutiker om Internet inte existerat? Nej, det tror jag inte. Under hela 80-talet så fanns det sannerligen inte fler hobbybutiker i mtt närområde. Definitivt inte. Möjligen såg det annorlunda ut i det större städerna, men för min egen del så har modellbyggandet fått något av en renässans just tack vare Internet. Det för mig tillgängliga utbudet på precis allt inom modellbyggeriet har ökat något enormt! För att inte tala om diverse hemsidor (som denna t ex) som ger inspiration och information. Internetbutikerna är dessutom tillgängliga dygnet runt, från min egen bostad. Jag tycker att det väldigt trevligt att åka till min närmaste hobbybutik (Helsingborg), men utbudet är mindre (än Internethandeln) och desutom kostar det bensin- & parkeringspengar. Dock är jag väldigt glad att de finns och jag handlar regelbundet av dem. Jag har, tyvärr, aldrig besökt Modellhuset i Mariestad men det beror enbart på det geografiska avståndet. Det blir helt enkelt för långt för mig att åka till Mariestad enkom för att kolla på byggmodeller. Dock har jag lovat mig själv att åka dit under -09…

Jaha…vad ville jag berätta med detta långa mail? Jo, att Internet förmodligen bidragit positivt till vår hobby. Åtminstone i ett större perspektiv. Att hobbybutikerna runt om i landet känner av den ökade konkurrensen från Internethandeln är en realitet som alla berörda får leva med. Men, som sagt - det ena utesluter inte det andra.

Avslutningsvis, en helt annan sak; Är alla modellbyggare "shopaholics"? De flesta verkar köpa betydligt fler byggsatser än de bygger..Glad

StefanW
0

#23 Avslutningsvis, en helt annan sak; Är alla modellbyggare "shopaholics"? De flesta verkar köpa betydligt fler byggsatser än de bygger..Glad

Nääää, Oskyldig vad får du det ifrån? Skrattande

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Mann
0

Näthandel.

Jag tror personligen att näthandel alltid kommer att finnas och tur är väl det. Du nämner själv tillgång på affärer som har lagts ner eller aldrig funnits. Att enbart näthandel skulle utveckla hobbyn tror jag inte på. Alla som redan är frälsta, har och kommer alltid att söka sig vägar till bra och nya produkter - så gör även jag. Det faktum att vi behöver föryngra och nyrekrytera modellbyggare tror jag många håller med om. Jag vet att många lägger ner stort arbete med ungdomsarbete på olika nivåer.
Att information och ryktesspridning sker blixtsnabbt på ett forum kan vara båda bra och dåligt. Tack och lov har min firma, Modellhuset Liden, funnits bland rekommenderade företag på detta forum. En liten miss kan vara dödsstöten för en liten nätbutik eller affär. Märk väl att det alltid är fråga om subjektiva uppfattningar. Vad som är korrekt får vi aldrig veta! Drevet har startats. Det är sällan något företag som bemöter kritiken eller ens vet om att företaget diskuteras på nätet. Det kan faktiskt finnas orsaker till att någon kund inte får sina varor. En god företagsheder är att aldrig hänga ut en kund på nätet som tex. misskött sina skyldigheter.
Tack och lov så har jag inte någon sådan kund, men fler och fler företag kräver förskott på betalningen.
Personligen tycker jag att det är en tråkig utveckling.

Christer Mann
Modellhuset Liden
Mariestad

[Hayabusa]
0

Hej Christer,

när jag nämner information via Internet, så tänker jag personligen inte på eventuell ryktesspridning. Inte alls. Nej, jag tänker på renodlad information om byggteknik, nya byggsatser eller annan ren fakta. Ok, en rescension av en byggsats kan ju vara mer eller mindre objektiv - det är sant, men för mig är fakta/information viktigt. Rykte har jag inte mycket till övers för…diskussioner på forum (oavsett ämne) får man också ta med en nypa salt. Jag söker fakta - inte rykte på sandlådenivå.

Nyrekrytering är ett intressant & viktigt ämne. Enligt mitt sätt att se det, så ligger en hel del av det ansvaret på oss som redan är i hobbyn. Som du själv skriver, så finns det många som lägger ner mycket tid & energi på att rekrytera nya entusiaster till hobbyn.

"Du nämner själv tillgång på affärer som lagts ner eller aldrig funnits". Njaa, för att klargöra situationen så finns det en hobbybutik i Helsingborg (Hobbycenter) och den har funnits där åtminstone sedan mitten på 70-talet. Finns fortfarande kvar, om än på annan adress. Den butik i min hemstad som sålde byggsatser slutade med det långt innan Internet var på tapeten…Hade det sett annorlunda ut utan Internet? Tjaa, vem vet..?

Jag har introducerat modellbyggandet för min 8-åriga dotter. Med hjälp och stöd, så får hon till det riktigt bra. Ärligt talat, hon bryr sig inte om vi köper byggsatser på nätet eller i en hobbybutik.

Christer, helt uppriktigt; Jag tycker att det är väldigt positivt att Ni driver en "riktig" butik i Mariestad Glad!

Bästa hälsningar/Stefan Sjöberg

denstore
0

Vi ska kanske inte borde orda så mycket om Akagi, men tråden handar om Hobbylink Japan, och de skriver att modellen släpptes i oktober. Visst, det låter tidigt, då den var huvudattraktion på Tokyo Hobby Show i början av november, så det kan hända att de är helt ute och reser, men normalt brukar de Scott Hards ha mycket bra koll på det japanska. Både Rebell och Alfahobby har haft Akagi sedan mitten av december, och jag har läst byggtrådar och recensioner sedan 1:sta december.

Jag har redan beställt de 5 ets-seten och även de två andra seten. De kommer att trycka upp modellen över 5000kr-strecket. Jag hade inte haft något emot att lägga dessa hos en svensk handlare, men då hade jag inte fått allt till det priset. Alfahobby hade tagit runt 7500kr plus porto för samma, och Rebell 8600 plus porto. Vad hade du hamnat på? Hade du som privatperson tyckt att det var värt ett par tusen kronor för att stödja den svenska hobbyhandeln? Ledsen att säga det, men jag anser inte det. Särskilt inte om jag kan få sakerna tidigare, oftast mycket tidigare. Och ibland går de inte alls att få tag i här.