SdKfZ 251 Ausf.BCD
För att ha något att göra när jag vilar mig från verkstadsdioramat har jag börjat pilla på en SdKfz 251 Ausf. D. Det är en Dragon 3 in 1 (6233), där man kan välja mellan 251/1 pansarskytte, 251/9 med 7,5 cm kanon och 251/1 med mörkersikten. Jag hade tänkt att jag för en gångs skull skulle bygga rakt ur lådan, men jag vill ha en 251/7 Pionierpanzerwagen Ausf. D (har hittat bild på en från 2 pansardivisionen med lite udda kammo). Jag har en 251/7 Ausf C (6224) i högen, så jag tar och lånar lite delar från den. Dragons brodelar är dock alldeles för smala så jag får väl scratchbygga det mesta i alla fall.
Länk till jämförelse mellan Dragons och AFV-Clubs 251/7:
http://www.perthmilitarymodelling.com/reviews/vehicles/misc/251c/251-7.htm
Samt en jämförelse mellan grundversionerna:
http://www.perthmilitarymodelling.com/reviews/vehicles/misc/251c/251c.htm

Och så öppnade jag locket till Zvezdas Ausf. B för att jämföra, och så var bygget igång där också. Så nu bygger jag alla tre samtidigt och kollar in skillnader och felaktigheter.
Länk till PMMS´s utvärdering:
http://www.perthmilitarymodelling.com/reviews/vehicles/zvezda/zvezda3572.html
Vill ni se fler byggen så kommer här en länk till 9 avsnitt på YouTube där man bygger två 251/1 mit Wurfrahmen:
http://youtube.com/watch?v=4cWUMcaoPsQ

Jag började med Ausf. D och lite terapiarbete. Banden är väldigt pillriga att få ihop, man häktar ihop två stycken och låser med gummikudden. Tillräckligt med lim för att kudden ska fästa, men inte så mycket att det limmar ihop länkarna, här har jag satt ihop länkarna två och två. Jämför med storleken på knivbladet.

Vid monteringen av framaxeln säger beskrivningen (nedre vänstra delen) att axeldelarna ska limmas om styrleden i stället för spindelleden. I övre högra bilden ska sedan parallellstaget monteras på styrleden, vilket blir svårt om man följt beskrivningen i föregående steg! C30 och C35 ska också byta plats också då stagen borde sitta på undersidan (dvs uppåt höger på biden). Samma fel finns i den andra byggbeskrivningen.

En liten limdutt i varje led för extra stadga när länkarna fixerats i rätt läge. Hela paketet kan sedan tas loss så man kommer åt att måla. Observera de vita spackelprickarna, två utkastningsmärken på varje länk, inte roligt alls att slipa. I dioramat jag har planerat kommer den att stå på en torr äng, så jag kan inte täcka över det med lera. Den skarpsynte kan se att det fattas färg på mellanhjulen, insidan bör alltså målas innan man limmar ihop hjulen. Får försöka komma åt med en 5/0-pensel.

Om vi sedan går över till Zvezdas Ausf. B så är det en blandning av superdetaljerade delar och delar helt utan detaljer, t.ex. så är sidofacken bara en plan plastbit utan avskiljare mellan luckorna. Inredningen som följer med är till en Ausf. C, så det blir till att scratchbygga en riktig då Ausf B saknar ryggstöd samt förvaringsfacken på väggarna och under sätena. Framstolarna är väldigt fint detaljerade och består av flera delar, men tyvärr fel modell. Dragons modeller kommer med en bottenplatta gjuten i ett stycke, men här får man bygga upp ramen bit för bit. Det blir visserligen mer detaljerat om man vill visa upp motorrummet, men passformen är inte den bästa. Man får slipa och tejpa ihop alla delar för att kolla att det stämmer innan man börjar limma.

Zvezdas torpedvägg är något för grund och helt utan instrument, dessa ska monteras på den släta brädan i form av dekaler (I Zvezdas 251/3 saknas det på dekalarket). Det finns en antydan till varmluftsrör, gaspedal saknas och rattstången har fel vinkel. Så här fanns en del att göra. Jag har skrapat bort varmluftsröret och gjort ett nytt, tunnat ut instrumentbrädan och borrat hål för instrumenten som satts på en plastbit som ska limmas på bakom. Delen framför pedalerna har fått ny vinkel och en ny rattstång har fixats. Återstår fortfarande lite jobb då baksidan av instrumenten syns från motorrummet.

Hjulen är ett kapitel för sig, om vi börjar framifrån så har fälgen alldeles för stor diameter vilket gör att däcket ser klent ut. Drivhjulen har rullarna som Dragonmodellerna saknar, men är helt runda i stället för 14-kantiga. Det är dock svårt att se när banden kommer på och jag kommer troligen att behålla dem. Över till bärhjulen, där man satt flänsen på lätthålen på ytterhjulen istället för på mellanhjulen där de ska vara. Navet på ytterhjulen är dessutom för högt och gummit på detsamma för smalt. Kan jag få tag på AFV's hjulsats så kommer jag att byta hjulen. På bilden är det Zvezda till vänster och Dragon till höger.

Det blev lite mycket på en gång då iFokus inte ville när jag försökte för en vecka sedan. Sammanfattningsvis så här långt så har alla modellerna sina för- och nackdelar. Zvezda har med motor och ett bra pris, men kräver lite mer arbete. Dragon är lättare att bygga och har överlag mycket fina detaljer. Avslutar dagens rapport med en bild från garageplanen.
Nu kommer nog de här modellerna att få vila lite då jag behöver skaffa lite referensböcker för att få till inredningen.
Bjarne
OMG! är nog det första som kommer i åtanke! Mycket snyggt byggt och beskrivet! Mycket intressant att läsa vad du gjort! Speciellt då jag har en Dragon 251 D och en Revell "Greif" liggandes!
Det verkar som det är en del att göra ifall man vill ha nått sånär korrekta modeller!
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Jättekul att få se dessa bilder..
Du lägger ner enormt mycke jobb på dessa halvbandare..
Kul att du visar scracthbygge på hög nivå..
Henke

#0-31 Imponerande! Det här var den mest väl dokumenterade byggbeskrivningen som jag har läst! Hatten av och tummarna upp Bjarne! Att visa Skillnader mellan Dragon och Zvezda på detta sätt kommer att vara rena guldgruvan med information för de som skall bygga dessa modeller i framtiden och som vill kunna göra det där lilla extra på sin modell. Du har min beundran.
//Stefan
Stefan - Modellbyggare

Mycket intressant läsning och bra bilder Bjarne, kul att du delar med dej av dina erfarenheter.
Jan
"den här är en annan, en Airfix"

Vilket bygge, vilka bilder. Impad.

den byggde jag för något år sedan Dragons 3 in 1 alltså, valde 251/9, ganska mkt pill och putty i fogarna, hjuluphängningen och styrning vara ganska kivig också, precis påbörjat AFV Clubs Pioneerwagen samt Flak88…
/thomas
vilket fint jobb som lägger ner på dina läckra halvbandare , och dom jämförelse mellan dom olika modellerna är mycket intressant ,är klart imponerad !!!!

Jag kan bara hålla med resten. Jätteimpad och bra att läsa.
Jag sitter på Dragons 251 C (tidiga) och den kanske får lite fart nu..
#37 Hur är AFV:s halvbandare?
Mvh Hampus

Tack för alla kommentarer.
#32 Dragons senare Ausf D är ju hyfsat korrekta och har bra passform. Man måste dock vara noggrann med länkarmarna
och kolla mot linjal så modellen står plant sedan. Opererar
man in en förare (måste korta av benen) så syns ju inte att
torpeden är för grund. Mycket lera under framskärmarna, så
behöver du inte spackla utkastmärkena.För tjocka "plåtdelar"
lider ju alla modeller av och det gör ju så mycket för
helhetsintrycket om man tunnar ut kanterna.
#37 Är också intresserad av AFV´s 251:or då jag inte har
någon i högen (ännu).
HaDe
Bjarne
Här var det bilder i massor, sånt gillar vi
Riktigt roligt att följa dina byggen Bjarne
Och bra blir det också, mycke bra.
Härligt
/Tunnan

Mycket imponerande Bjarne! Jag önskar att jag hade ditt tålamod och sinne för detaljer. Riktigt snygga byggen och kul med sådan utförlig recenssion! 

Mycket snygga byggen Bjarne!!

Jag ville inte starta en egen tråd bara för denna bilden så jag "liftar" lite med Bjarne på hans SdKfZ 251-tråd här.
Jag blev inspirerad av Bjarnes fina 251-byggen här och ville påbörja ett eget. Min 251:a pionjärvagn från Dragon ligger i träda för tillfället, så det blev en 251:a från Hasegawa i skala 1/72 som legat och samlat damm i bygghyllan ett bra tag.
Den var lättbyggd och nu ikväll fick den sin kamouflagemålning. Himla trixigt att måla detta i skala 1/72 men jag blev ändå ganska nöjd. Det är väl några kvällars pysslande kvar då modellen ska få dekaler, wash, filter och smuts innan den är klar. Jag tänkte även sedan placera den i ett litet diorama på 10x10 cm med träd och buskage för att visa hur effektiv denna färgkombination var.
Ser mycket bra ut Greenhorn!
Kan tänka mig att det var lite trixigt med camot i den skalan!
Azgaron

Kanonfin! Trots att det är en version utan kanon
Skulle själv tro att det åtminstånde var i skala 1/48.
HaDe
Bjarne

#45 & #46 Tackar å bugar!
Ett par nya foton kommer när modellen är klar.

Här är en jämförelse av "motorhuvarna". Till vänster Dragon Ausf D med fina detaljer och rätt storlek på kylarlocket, lyftöglorna längst fram kunde gärna ha fått vara separata delar då de här är lite primitiva. I mitten Dragon Ausf C som fått ett för litet kylarlock och till höger Zvezda Ausf B med mikroskopiskt kylarlock som dessutom ska ha spår istället för hål på Ausf A och B. Motorluckorna saknar alla detaljer.

Det gick åt mycket tejp för att få ihop Zvezdas kaross och det fanns ingen som helst indikering på att golvet hamnar rätt i längsled. Det märks väl när man ska sätta dit fronten. Plastremsorna på golvet sitter där som fals då jag skurit bort tankluckan. Har tänkt att den ska tankas i ett kommande dio. Det vita längst fram är ett embryo till styrsnäcka.

Du är nog inte riktigt klok, fast på ett positivt sätt!
Ser mycket bra ut iaf!
Jag hoppas jag kommer ihåg att hitta det här sen när jag ska bygga själv! Inte för att jag kommer att göra alla modifieringar du har gjort, men nån mindre justering kommer det nog att bli!
Azgaron
Ja är så impad att du orkar lägga ned så otrolit me engeri..
Sen att de blir så här superbra,
Ja säger bara en sak jag är otrolit impad av dina byggen..
Ser fram emot fortsättningen..
Henke
44 snyggt greenhorn! och visst blir man impad o inspirerad av bjarnes o fina detalj arbete 

Tack för alla vänliga omdömen
#60 Klok har jag nog aldrig varit
och den här tråden riskerar nog att bli riktigt långlivad då det är långt kvar innan modellerna är färdiga så du ska nog kunna hitta den.
HaDe
Bjarne

Då ser jag fram emot en lång tråd!
Azgaron

Ser riktigt snyggt ut Bjarne,mera bilder!!!
Med sånna här väl utförda byggprojekt så kan aldrig en tråd blir för lång.
Klart intressant det här.
/Tunnan

Dags för lite uppdateringar. Jag har fått tag på Dragons set med sjukvårdare och där fanns en bår. Den stämde på tiondelen med spårvidden på mina skenor, mer tur än skicklighet. Så nu håller jag på att bygga lite bårar så att det räcker till Horchen också. På den riktiga båren är skenorna av metall och handtagen av trä, troligen ska man kunna skjuta in handtagen så att den tar mindre plats i ambulansen, annars får den nämligen inte plats. Båren är även hopfällbar på längden och tvären, vilket mina inte kommer att bli, även jag har gränser för mikrokirurgin.

Hittade en 251/9 på Hobbybokhandeln och började jämföra den med de andra. Naturligtvis började delarna ramla ihop, det är ju en Tamiya. Jag ville ha just den här "individen" som är på boxarten, så det var ju lämpligt med rätt dekaler från början. Den hamnade på Aberdeen Proving Ground i Maryland och jag har tänkt mig ett diorama á la femtiotal med en far som visar sina barn vad han slogs mot under kriget. Det största problemet blir att hitta en civil bil som familjen åker i, det kryllar ju inte direkt av bilar i skala 1/35. Lutar mest åt att jag får scratcha en Willys Station Wagon.

Vy över innehållet. Som en Tamiya så är den lättbyggd och passformen är mycket god. Betydligt färre delar än t.ex. Dragon, karossen består av överdel, underdel,"vindruta" och bakdörr. AFV har en uppgraderingssats för hjul och band men jag kan inte upptäcka några större felaktigheter förutom att Tamiyas band är 1mm för breda och ytterhjulen sitter 1mm för långt isär.

För att ni riktigt ska förstå nivån på galenskapen så tar vi en till när jag ändå är på gång.
Hittade en Drilling hos Wentzels med 25% rabatt. Jag tog med den till IPMS-Uppsalas möte eftersom de andra objekten krävde målning och lokalen inte lämpar sig för det. Länkarmar och lite annat kom i alla fall på plats under mötet. Här är en jämförelse av golv och torpedvägg med min andra Dragon Ausf D. Den här är klart närmast originalet av alla modeller jag sett hittills, t.o.m. handtaget på tankluckan finns med.

Väl hemma igen fortsatte jag av bara farten. Den här bygger jag efter ett foto på en Drilling som fått vänstersidan bortsprängd, därav det brutala kapandet av karossen. Väggarna har tunnats ut för att inte se för tjocka ut i skarvarna och tunn plasticard har limmats på som förstärkningsplåtar. Ingenstans i byggbeskrivningen står det att man ska göra hål för piedestalen, så om man följer beskrivningen får man problem i sista momentet då man ska montera kanonerna i den färdiga modellen.

Magic Track-banden som följer med är av sena modellen med stålklossar som användes under våren 1944, varefter man gick tillbaka till gummikuddar pga att stålklossarna gav kraftiga vibrationer och sänkt toppfart. Eftersom Drillingen kom i december 1944 så är det inte troligt att en sån hade de banden. Min 251/7 som levererades till 2:a pansardivisionen under våren har sena band med gummikuddar och ska vara i ett Normandiediorama, skulle kunna ha de här banden så det får bli ett byte. Utkastningsmärkena är någon tiondels millimeter höga och lätta att slipa bort.
Ser bra ut Bjarne! Intressant utveckling! Så nu är det alltså 5 halvbandare på g samtidigt!
Passade Dragonbanden rätt av på Tamiyan?
Azgaron

Inläggen blev lite rumphuggna då forumet gick ner flera gånger medan jag skrev. Nu ska jag jobba resten av veckan så det kommer inte att bli tid att bygga på ett tag.
#80 Ja fem stycken är det. Det börjar bli trångt på garageplanen nu och det finns fler 251:or i högen. Banden passade förutom ovan nämnda fel på hjulbredden vilket gör att ytterhjulen sticker ut något på insidan.
HaDe
Bjarne

Tack för svaret Bjarne! Går det inte att minska hjulbredden?
Bra jämförelsebild mellan de olika banden!
Azgaron

Om jag vetat det innan jag limmade ihop hjulen så hade det varit lätt att fixa. Nu är banden fastlimmade på hjulen så det får bli som det är.
Bjarne

Bjarne, har du testat Fruilmodels band till en 250 eller 251:a ngn gång? Inte jag gjort, har metallbanden på flertal andra vagnar men aldrig testat på någon halvbandare. Men på flertal sajter, såsom PMMS.com / armorma.com och tracklink.com vurmar de för att våga prova dessa dyra metallband på just Dragons 251:or för att få till det där suveräna hänget….
/thomas

#68 det är väl den tidiga versionen av 251/9 Kanonenwagen, aldrig byggt just den, senare flyttade de upp 7,5:an ett snäpp så att det återigen blev 2 "visionports" framåt
/thomas

#85 Har bara testat Frulleband på en Panzer IV och den fick suveränt häng. Kommer eventuellt att prova på Zvezdan då de banden är en dryg millimeter för breda.
#86 Ja det är den tidiga, att man sen flyttade upp kanonen berodde på att konverteringen blev lättare att genomföra så att man kunde göra det ute på fältverkstäderna. Just den här "individen " skänkte Aberdeen till Munster ca 1960, så man kanske skulle ta en tripp dit.
Bjarne
#84 Jo, det underlättar nog helt klart!
Bra att veta ifall man vid nått tillfälle bygga en Tamiya med Dragonband!
Azgaron

#87 säg till om du ska till Munster så hänger jag på, de har ju även en Sturmtiger där (dregel) :)

#87 + #89 Kanske en medlemsresa här från forumet till Munster?
Här är en godbit från deras samling.
SdKfz 251/9

#90 Den såg brutal ut!
//Stefan
Stefan - Modellbyggare

#90. Sexig metall helt enkelt! 

#90 Borde vara den från Aberdeen. Den tycks ha fått nytillverkade framskärmar och någon vanlig ljuddämpare från en bil.
En gruppresa vore kul.
Bjarne
Ja de hadde vatt kul :)
Men var skulle en sånn resa gå på ??
Henke
Pengar och 50 
/Lustigkurren Tunnan

Nu när det byggs så mycket halvbandare kan jag inte låta bli att fortsätta på mina. Jag har jobbat med motorrummet på Drillingen, där jag har fixat lite med torpedväggen, gjort styrsnäcka, slängt på lite remskivor och något som ska likna en växellåda.
Först en bild på motorrummet där jag ändrat lite på fotutrymmet och gjort hål för pitmanarmen.

Jättekul att få se att du bygger lite 
De är så rolit att få följa me dina otrliga byggen här.
Hoppas du tar me dom här till Locketorp Feb.
Ha en fortsatt bra dag Bjarne
Henke

Ojoj, underbart detta! Orden känns lite futtiga, men detta är mycket bra och otroligt rolig läsning!
Glada tillrop och tummarna upp BjarneS! :D

Ojoj! Vilket bygge Bjarne! Sjukt intressant med detaljeringen du gör!
Hatten av! 
Ja, det är attans tjusigt Bjarne! Mycket fina detaljer!
Azgaron
Grymt Grymt sa grisen
Jag säger GRYMT läckert bygge du gör här Bjarne, vilken detaljering du gör.
Fantastiskt.

Sven-Erik, behåll du hatten på det är kallt ute
Tack för övriga kommentarer också.
Idag har jag suttit flera timmar vid byggbordet men jag tycker inte att det har hänt något. Ibland tar det bara tid utan att man märker att det går framåt. Här kommer i alla fall en bild på (nästan) alla delar till en akan (bakstycket fattas).

Nu är det onsdag och det betyder arbetsdag (eller natt) för mig. Så GOTT NYTT på er så hörs vi nästa år.
Bjarne
Gott Nytt på dig med Bjarne
Inte fått nått gjort tycker du, jag tycker du fått mycke gjort jag.
Och bra blir det också, lite pillerjobb även i den skalan ser det ut som?
/Tunnan
Ja de verkar vara en hel del små bitar även på en sånn.
Jättekul att få se ditt bygge gå vidare.
Gott nytt år hoppas du får trevlig nyårsafton.
Henke
Ser fint ut Bjarne! Lagom pilligt! 
Azgaron

Oj har äntligen tittat klart på alla bilder och läst alla inlägg. Tror dom flesta orden hur bra dina byggen är redan skrivna. Riktigt snyggt jobbat Bjarnes du kan din sak om halvbandarna iaf.
Gott nytt år på dej med.