Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettpansar
Läst 2162 ggr
Temeraire
0

Stridsvagnar från Tamiya

Instruktionsböckerna till de två modeller jag köpte är ju krångliga! =( står ju inte ens exakt var man ska måla med en viss färg, står ju bara vilken färg, men inte var. Lite svårt att inte göra fel då.

Fågelskådare, egenföretagare och webbnörd.

Besök gärna min hemsida Fågelskådaren.se

Tails
0

Säg namn på modellerna så kan vi hjälpa merFlört

Temeraire
0

1:48 German sturmgeschutz III Ausf.G (Sd.Kfz.142/1)

1:48 M26 Pershing T26E3

Tails
0

#2.1 Pansargrå eller pansargul eller gul med grön och brun kamoflage

#2.2 Olivgrön

Det finns fäger på nätet som är mer exakta självklart <.< Tror där finns en länk under färg eller på IPMS hemsida.

Men jag tror du kommer långt med att bara fråga efter färgen i hos din lokala hobbyhandlare. De brukar veta exakt. Många av oss här på forumet följer inte ens färgerna som beskrivningarna säger. Själv brukar jag blanda min gula ljusare och den gröna med lite grått. Ett  bra tipps på din M26 pershing är att måla grunden svart och sen(MED AIRBRUSH- INTE PENSEL!!!) måla upp den steg vis med grönt. Man får ett fräckt hjup skarvarna då! Hoppas det hjälper lite.

Mvh Hampus

Raldor
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#0 JAg har inte exakt de riningar som du nämner, men Tamiyas ritningar fungerar lika.

På sidan med dekal-alternativ hittar du den/de färger som ska vara på hela vagnen.

På byggsidorna hittar du de färger som är för detalj-målning. Färgnummer och en pil-ikon som visar vart den ska målas. Ibland är det bara en bit av delen som ska målas. T.ex. hjulen.

När man bygger pansar så brukar det vara enklast att sätta ihop hela vagnen, men inte limma fast hjulen. Sen kan du måla allt som ska vara i huvudfärgen. Därefter målar du alla detaljer.

När byggsatsen har lösa banddelar (förmodar att även dina har det), så kan det vara ide' att inte limma dit överdelen förrens du är klar med underede, hjul och band. Det blir enklare att montera och måla banden på det viset.

Hoppas detta kan vara till hjälp.

Kjell

Raldor
0

Här en med locket på.

Temeraire
0

Problemet är att det finns inga pilar eller så. I en ruta kan det vara en bild på var några saker ska limmas/monteras, och så står det vad det ska vara för färg vid sidan om, men ingen pil. Hur ska man veta vilket av det på bilden som ska målas med den färgen?

ElLobo
0

Ang Pershing:

Här finns ett färdigt bygge i 1/35 på HyperScale.  

En förhandstitt av 1/35 hos PMMS.

Walkarounds hos IPMS London, CA.

Och lite fakta hos Patton-Mania.

Raldor
0

På alla Tamiya-ritningar som jag har så ser det ut som på bilden jag har lagt med. Om dom av någon anledning har slutat med dessa pilar så är det både olyckligt och klantigt. Då kan jag hålla med om att det blir svårt.

Temeraire
0

Inga pilar, står bara färgkoden bredvid bilden. Ska jag visa en bild?

Raldor
0

#9 Gärna.

WildeSau
0

Kollade på Hobbysearch och där finns kompletta beskrivningar

M26 Pershing och Sturmgeschutz III Ausf.G (Sd.Kfz.142/1)

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Raldor
0

#11 Tack Sau.

#9  Det ser ut son det brukar på ritningarna. Du har en en symbol bredvid färgnumret. Spetsen på denna pekar mot den del som ska målas. Alternativt går det ett streck från symbolen som visar vad som ska målas.

Ett tips är att kolla runt på internet, för att hitta bilder på modeller/riktiga vagnar för att se hur man kan måla. (se #7 ovan t.ex.)

Tails
0

#11 hmmm. Det kan vara handstilen men jag kan inte helt tyda vad där står. Men min franska är inte så bra heller Obestämd

WildeSau
0

#13 Aha det försvann en aktivt index som styrde bilderna.

Rättar till det. Tryck på item picture så kommer en ny ruta upp där du kan se bilder och beskrivning.

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Tails
0

Kanske att man är van byggare eller något men jag hittar inte frågetecknena i beskrivningen. Någon speciell sida du tänker på?

Enda felet är väl skalan Flört Målar du vagnen grå och hjulringarna gråsvarta och sen verkyg efter trä och metall - en spann lera över, låt torka och viola! En perfekt stugIII

Mvh Hampus

Temeraire
0

..nu har jag hittat lite linjer som visar var man ska måla, men det är snålt med dem. Hur ska man veta vilken färg alla andra små delar ska ha som inte har någon anvisning? ska de ha den färgen som plasten har?

Raldor
0

#16 Generellt kan man säga att dom delar som inte är märkta med en viss färg, ska ha den färg som hela vagnen ska målas i beroende på dekal-alternativ.

Du ska helst inte lämna några delar omålade. Även om dom har samma färg som står i beskrivningen. Du får ett snyggare resultat och slipper det plastiga leksaks-utseendet som du annars får. Undanta är delar av klar (genomskinlig plast) till fönster eller liknande. Nu finns det nog inga sådana i dessa byggsatser.

Att det är snålt med streck och pilar beror på att det är militärfordon. Det mesta ska vara i samma färg.

Hoppas du får klarhet i hur du ska göra.

Limma lugntGlad