På hugget
jag kör med samma märke på sågen ,men har en liten Tanaka såg för små plocket ,lite smidigare ,men visst blir det snyggt när man fått rensat upp ,även om det tar imot innan man fått upp ångan
Ja i början på säsongen så är det mycke segt att komma igång.
Men nu när man varit ista några gånger så är flåset på G uppåt.
Jag kör med en gammal hederlig Stil 024 Super, men har även en Ny Dohlmar PS 5000, men det är mycke större och passar sig inte för sånt här plocke pinn
Att köra med den och inte kunna låta den vila på trädstammen så är man snart trött i både handleden och armen
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
här har ni en såg 

#0. Haha! Värsta "Motorsågsmassakern"! Du skulle ju platsa kanon i någon skräckfilm Tunnan. Men visst är det skönt att vara ute i skogen? Helst ska det vara några grader kallt och sol…då är det som skönast. Sen är det ju en mäktig känsla att fälla en stor gammal gran som stått där i 30 år. Härligt brak när den faller! 

#7: Det där är vad jag kallar en motorsåg 
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
#8 Jo du Sven-Erik, visst är det så.
Det är mäktigt att höra en stor gran falla för en liten motorsåg.
Men det är jobbigt med sånna där granar som har stora ytliga rötter, då får man leka bäver litegrann innan man kan sätta fällskäret, för man vill ju har så låg stubbe som möjligt.
Jag kommer ihåg en gång för några år sedan, jag skulle just fälla en sådan gran, den mätte ca 60-70 cm vid roten.
När jag kommit en bit in i stammen så var det ihåligt, det blev genast lite marigare och farligare.
Men ner kom skiten…med ett nästan öronbedövande brak.
Hejsan Tunnan
Är det inspelningen av nya motorsågsmassakern på gång ute i skogen? Du ser nästan lite farlig ut där på första bilden!
Gismo 76
Hejsan Gismo
He - He, nja…så farlig är jag inte…Hoppas jag 
Men jag var taggad till tusen igår morse för att sätta igång och gallra
Men riktigt så brutalt som på bilden gick det inte till, det lovar jag.
/Tunnan

Tunnan, nästa gång du är ute i skogen och
röjer så kan du väl göra mig en liten tjänst.
Dra på dig en storblommig klänning i syntet-
material istället för skyddsjacka och -byxor
och ta en bild på dig själv, med sågen i
högsta hugg.
Är nämligen övertygad om att du skulle
vara skrämmande lik min svärmor.
* ryser *
Annars är arbete i skogen det bästa som
finns. Jobbade för Skogsvårdsstyrelsen ett
par år i början av 90-talet och kan konstatera
att jag aldrig någonsin mått så bra och varit
så frisk.
/ GeeKen
Men jag kan lova att jag har träningsvärk nu effter 2 dagar i skogen, det märks direkt att man hållt uppe i ett halvår nu.

Och säga vad man vill, den värken är helt underbar!

Mycket, mycket bättra än musarm!
/ GeeKen
#12 Ok känns skönt att veta att man kan sova lugnt inatt då ingen som kommer och sågar upp dörren.
Var med några kompisar ute och provade på det där med motorsåg för något år sedan var en blandning av upplevelser var både kul och livsfarligt och träningsvärk efteråt.
Farligt det vill säga träden ramlade inte ditt som det var tänkt.
Gismo 76
Hur konstigt det än låter så får man inte såga av dom
…helt 
Gör man det så har man ingen kontroll alls på fallet
Det kan blir ett stort fall 

eller så låter man stormarna dra ner träden.. då är det "bara" kvista och kapa dem i lagom stora bitar o dra ut dem med kranen / traktorn..
efter gudrun så låg träden som plockepinn här , och om man hade gallrat så var det värre ,att inte gallra på vissa stråk är må hända inte så dumt, för vinden får inte tag på samma sätt om det står smått i mellan träden ,!?

plockepinnet efter både per o gudrun var kul tycker jag.. lite kostsamt dock..
Usch, att städar upp efter dom stormarna var ingen höjdare.
Och totalt livsfarligt också, där gäller det att kolla vad och hur det ligger i spänn.
Lätt att blir ihjälslagen där.
Det bästa är att låta det ligga ett par veckor så att det värsta spännet går ur.
Om det går förståss, inte helt lyckat om träden osakar elavbrott.

Jo, Gudrun var hemsk!
Själv hade jag en 3-meters enebuske i trädgården, vilken lutade rätt illa över trädgårdsgången till brevlådan.
Var tvungen att plocka ner den dan efter stormen. Eftersom jag inte orkade gå in och hämta arbetshandskarna stack jag mig rätt illa i handen.
De där jäkla stormarna är hemska och livsfarliga!

/ GeeKen
#20 kul ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, nej fy för den lede !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

För mycket luftgitarrs övande där ser jag ;)
He He, ja jag latjade Gary Moore där lite, eller Eddie Van Halen 
Se där Tunnan in Action 
Undra va filmen ska heta framöver om vi nu tar och spelar in lite video….
Henke
Ja ni -va ska man säga… Vilka kap!! Man kan ju få blodad (såg)tand på detta med avverkning. Här i Nyköping finns en numera pensionerad maskinhandlare, Bo Zenk AB, som tydligen har behållit alla inbytessågar han fått in under sina 40 år i branschen. Vad jag förstår ska han donera samlingen nånstans. Kanske skogsmuseet i Lycksele? Den här tråden har utvecklat sig till ett riktigt kedjebrev…
Pontus
Ja här gör vi ordentlika kap 
Bo Zenk…har han någon hemsida tro ???
Tyvärr tror jag inte det… Stod en artikel om honom i Sördermanlands Nyheter för ganska länge sen (flera månader sedan), så det är tveksamt om den finns kvar i deras webbarkiv.
Pontus
#29 Här är artikeln 
Södermanlands Nyheter 19.Juli 2008
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus
Jehepp, då var man igång i skogen igen då
Har iof inte hållt uppe så värst länge nu, kanske ett par veckor eller så
Men idag var det dags för lite röjning igen
Ska ista på torsdag igen och då ska jag försöka att ta lite bilder.

Det ser vi fram emot! Men då ska det vara sådana utan blod … 
Det hoppas jag med 

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Med tanke på trädfällning och blommiga kjolar kan jag inte låta bli att posta denna
He he he, den var bra
Den ska jag tänka på på torsdag