Gunze Sangyo
vad tycker ni om Gunze Sangyo vatten baserade färger och vad brukar ni späda färgen med ?

Har väldigt lite erfarenhet av Gunze.
Vad jag kommer ihåg: lite vatten
Pensel: mindre bra på större ytor, lång torktid fungerade inte bättre
Airbrush: gick bättre och som med alla färger, övning ger färdighet…
Stefan - Modellbyggare

Jag har hört att folk spär med isopropanol eller tröd. Men jag har inte provat själv.

har aldrig testat dessa färger..

De har sina fördelar. Framförallt så ger de en grymt fin finish airbrushat. Få färger jag testat airbrushar så bra. Dock så gillar jag inte att pensla dem.

Jag använder nästan uteslutande Gunzes färger när jag målar med spruta. Är vekligen jätte nöjd med dessa färger. Med pensel har jag därimot aldrig lyckats med dessa färger. Brukar spä med gunzes egen thinner men såg att min flaska nästan var slut så det kanske blir att prova lite med t-röd för att se om det funkar.
Tack för att ni delar med er era erfarenheter av färgen , jag kommer att pröva Gunze .

Gunze påminner mycket om Tamiya men är inte lika marig när det gäller ljusa kulörer. Den stora fördelen med Gunze är att det finns kulörer som inte andra har ex vis Gunzes Hemp, om man skall använda Humbrol får man blanda fyra färger i varierande mängder för att åstadkomma den kulören. Jag har enbart penselmålat med Gunze och aldrig behövt spä ut den, men det skall visst vara Isopropanol så jag har en flaska från Mej&Co stående hemma
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Gunze är helt suverän, inge hokuspokus thinner utan jag spär med vanligt vatten. Man kan man spruta färger som normalt täcker dåligt som t.ex. gul, röd och vit outspädd med lite högre tryck och få en jämn fin täckning. Sprutan rengör jag med vanlig Ajax fönsterputs. Använder nästan bara Gunze och Tamiya. Till penselmålning använder jag dock Vallejo.
Jag är stort fan av Gunze färger, jag gillar de bättre än Tamiya. Ska man penselmåla (vilket är svårt då de liksom Tamiya löser upp underliggande lager) så spädes de med fördel med vatten, gärna destillerat - typ den du har till strykjärn. Ska man spruta använder jag T-röd till allt utom ljusa kulörer. Upplever att vatten gör att färgen fäster sämre och flyter ut dåligt. Ljusare kulörer använder jag ofärgad sprit. Går även späda med spolarvätska, men dock ett varningensord - den blå färgen i är skarpare än i t-röd. Vill man ha den blankare, typ semi gloss, kan man pytsa i lite Johnsons golvpolish. Sen är den andra stora fördelen att de finns i flera kulören, vilket gör att man slipper blanda och kleta med färg. Sprutan görs som sagt rent med Ajax fönsterputs. En nackdel för oss som bor på landet är att de är lite svåra att få tag på!
//Marcus

Fungerar det sämre med SE Fönsterputs? Den är då jävligt stark och bra på fönster/spegel rengöring.
Nej det fungerar nog med vilket fönsterpust som helst, hoppas jag… Sist jag var i Ullared så hitta jag inte Ajax, så det blev något annat "fulmärke" - så det MÅSTE funka!!!
//Marcus

Vissa fönsterputsvarianter fungerar inte. Det måste vara med ammoniak, och den där sorten som innehåller ensymer ska man passa sig jäkligt noga för. Sätter igen sprutan något fruktansvärt.

Såg att www.hobbia.se sålde gunze färger är det någon som vet i fall det är dom vatten baserade ? och hur många Ml det är i burkarna ??
Burkarna är som Tamiya på 10 ml, deras enemel kommer jag inte ihåg - men är något liknande mängdmässigt. De hobbia säljer är akrylfärgerna, dvs vattenbaserade. De börjar på H och så nummer.
Enemelsfärgerna kallas Gunze Sangyo Mr. Color Lacquer. (vet inte riktigt om det är riktiga enemels - rätta mig om jag har fel!)
Marcus

Hur är det med lukt då vallejos färg tycker jag är bra luktar inte nåt hur är det med gunze mr. color??
Kommer att förmodligen testa även Gunze färger framöver..
Kanske även Vallejos färger..
Nån som testat att spruta me Citadel färger ????
Mr. Color luktar som Tamiya, lite sprit!!!
//Marcus
Mmmmm gottis
Haderajraj… Hick!…Oj 

#15: Vallejo luktar inte något? Joho, dom luktar citronsaft!
Både Tamiya och Gunze luktar bara lite grann, den stora fördelen med Gunze är att dom har rätt många kulörer och en del kulörer som andra inte har

Hur är det med gunze då och det man andas in är det giftigt ??
nu har jag sprutbox men men …..

Har du sprutbox med evakuering skall det väl inte vara någon fara, annars får du väl ställa den under spisfläkten
Ojdå är det så farligt? Det verkar som om allt som rör den här hobbyn är farligt. Jag ska prata med min sambo i kväll och kolla om han vill att jag sprutar i mitt designkök - kanske i sängkammaren han går med på…
Men allvarligt visst är allt farligt i denna hobby? Knivar, lösningsmedel, lim och färg… Undra hur många det är som dör i modellbygge jämfört med ex. trafiken?
Elof

Nja det är väl snarare en fråga om att det luktar, när man målar skall man visst "sörja för god ventilation" men penselmålar man så brukar det ju inte sprida sig särskilt mycket, men det är förstås lösningsmedel så man skall ju inte sniffa alltför mycket på det och sprayar man så blir det ju en viss spridning varvid ex. vis spisfläkten kan suga ut det mesta av ångorna

har sprutbox med kolfilter i så Det ska nog funka bra 

Nä, de ser ut precis som många av mina. Du behöver inte oroa dig.

Aha kollade på lite bilder på olika hobby butiker alla stog det gunze eller mr. color på så då finns burkarna i fler utföranden då

Jag har några i olika utseende, bland annat burkar köpta från japan, respektive USA. Tror det beror lite på ålder, region och serie. Dina ser helt OK ut.

Ja nu har jag provad Gunze för första gången är imponerad på hur fint den går att måla med i airbrushen gemfört med vallejo jag har kört med förut täcker jätte fint har målat gult som kan vara lite svårmålat men det täcker något otroligt fint
jag spär färgen med vatten tycker också det funkar bra så många tummar upp för gunze 

#29. Låter bra theswed! Ska prova Gunze jag med, vad det lider. Alltid kul att se vad för resultat man kan få fram!