Problem få ihop sprutan med kompressorn!
Nu är jag nästan i mål med utrustningen för airbrush.
Min JunAir-kompressor har utrustats med fuktfilter och tryckreglerare med manometer.
Har också fixat en riktig airbrush-slang mellan Iwata-sprutan och kompressorn.
Ett problem återstår, vilket jag inte riktigt vet hur jag ska lösa…
Fixade en "adapter" mellan fuktavskiljaren och airbrushslangen, men det är olika storlek på dem. Svårt att förklara, jag lägger ut två bilder som kanske är lite mer tydliga än mitt svammel.
Någon som vet hur jag kan komma tillrätta med detta. Kanske kan rekommendera någon affär, internetshop eller vad som helst.
Jag vet inte ens vad det jag behöver heter (om det är inte handlar om vild sex eller pilsner)!
HJÄLP, HELP, HILFE!
/ GeeKen

Det brukar alltid vara krångel med olika gängdimensioner! (med mina VVS-rör i färskt minne). Du får åka iväg till en välsorterad järnhandel och botanisera i lådorna. Borde nog lösa det där!

Alright!
Känns lite skönt att det är ett "välkänt" problem. Blev orolig att det var mig det var fel på (brukar frugan ofta påpeka, varesig det handlar om global finanskris, bombningar i Irak eller fågelinfluensan)!

Tack för tipset!
/ GeeKen

#2 Instämmer! Det lättaste är att du ar med dig kopplingarna till affären, då brukar man lösa det "lätt"
Stefan - Modellbyggare

Ett tips, dock. Istället för att ha en flock olika konverterare, försök skaffa en slangnippel som passar fästet direkt på kompressorn. Visst känns det surt att skära upp en ny fin slang, men det kan bespara en massvis med sökande efter läckage som gärna kommer när man har en massa konverteringsdon. Gängtejp i all ära, men så få gängor som möjligt är ändå bästa lösningen.

Tusen tack för tipsen!
Det får bli ett besök i järnaffären på måndag eller tisdag.
#5: Det låter mycket vettigt.
Vet att jag försökt "fuska" mig till lösningar med mina gamla motorcykelmotorer förr, när jag inte visste bättre. Det slutade alltid med, precis som du säger, hemska felsökningar när det inte fungerade som det tänkt.
Gör man rätt från början så "har man halva inne", som flickan sa!
/ GeeKen (håller på med penselmålning så länge)

Det där känner jag igen, för mig blev det en tur till Clas Ohlsson och två till Wentzels innan det var fixat
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Nu får jag snart fet-spel!
Har kollat efter lösning problemet att få ihop sprutslangen med kompressorn (tryckutjämnaren), men det skiter sig hela tiden!
Har kollat på följande:
Clas Ohlson
Biltema
AD Center
Lantmännen (som annars har precis allt man kan önska)
Någon som har tips om vart jag kan vända mig?
Och vad tusan ska jag söka efter på internet?
* suckar tungt *
/ Lip-GeeKen

#8: Ta med dig hela klabbet till en rörpulare, så fixar han säkert det du behöver. Kommer inte ihåg vad som finns i Varberg men jag kan återkomma med förslag.

Så får det bli!
Thx m8!
/ GeeKen

Då måste du nog hitta någon som har sprutor av det fabrikatet, jag hade tur, spankulerade in på Wentzels hade inte en aning att dom hade Evolutionsprutor, men det hade dom och där fanns både snabbkopplingar och slangar, fast jag fick fel plugg i andra änden men det var bara att gå tillbaka så fixade dom den med
#0 På Jula finns det typ A i olika storlekar.
1/2" Art.nr: 021717 (ca 12,7mm)
3/8" Art.nr: 021710 (ca 9,55mm)
1/4" Art.nr: 018045 (ca 6,37mm)
Mät innerdiameter på din Typ B och se vilken storlek som ligger närmast.
Loctite 577 gängtätning är bra att gucka på så blir det tätt och fint också.
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

#8: Kanske Oves Rör om de fortfarande finns kvar.

Hang in there geeKen!!det ordnar sig på nåt vänster..
Always look on the bright side of life….
Ja hadde samma problem me min slang som du Geeken.
Fast ja tog och kapade min slang och satte dit det munstycket som följde me Sprutan..
Nu funkar de kanon..
Henke

Fann mycket riktigt kopplingen som behövdes på JOVAB i Varberg för 19,60 SEK!
Tack för hjälpen alla!

/ GeeKen

När jag skaffade min första kompressor hade jag det där problemet, men jag löste det med Epoxi knådmassa som fanns på den tiden, en blå strip och en gul strip som man knådade ihop tills den blev jämt grön, konsistens lite hårdare än modellera. Jag gjorde en ring i gängorna på den ena delen och klämde in den mindre delen i den det hårdnade och sitter som järn! när jag skaffade ny kompressor ville jag ha lös den ena delen men det gick inte att få isär dom så jag fick köpa en ny

Hejsan
Hoppas problemet löst sig, tänkte bara säga att om ni bor i Sundsvallstrakten så är det Lundgrens rör som gäller, de fixade min färgsprutekoppling, vilket Jula, Clas Ohlson och Hobbex inte junde.

Jo för tusan, jag sprutar som en galning varenda kväll!
* host, host *
Testade också Clas Ohlsons kopplingar och den stämde ju inte direkt… Typ liksom inte alls alltså!

Nyckeln till framgång verkar finnas hos välsorterade järnhandlare och rörkrökare.
Mitt tips är att bege dig till en riktig VVS firma! Ta med slangen och kopplingen. Tyvärr är det så att dessa "billighets" rördelar inte är exakta och bra i gängorna. Skulle kunna tänka mig att du har 15 mm på en av kopplingarna och 1/2" på andra. Var är slangen ifrån och vart har du köpt del A? Kan finnas hona/hanne kopplig med 15 mm i ena änden och 1/2" i andra. Ett annat tips är att rispar diagonala jack i del A med bågfilsblad så det blir lite slitet, sen bra med gängtape (inte lin) och drar ihop det. För att reda på vad du har så kika på förpackningen om du har dem kvar och sen tar du dig till en VVS butik och inte Jula/Biltema/ClasO. Gelia är ex. ett lågprismärke med sämre kvalitet i gängorna. Mässingkopplingar är bättre från ex FM Mattson.
Ett tips från en som dragit mycket vattenrör som INTE läcker! (ännu)
//Marcus