Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettairbrush-färg-lack
Läst 5562 ggr
Mr_Walker
0

Val av färger??

Hej

Jag har tidigare penselmålat med humbrols enemal färger. Men då jag står i startgroparna för att köpa en airbrush så funderar jag även över valet av färg.

Då målning sker inomhus och ibland finns det ungar i "närheten" känns inte humbrol så bra så jag söker nån bra vattenbaserad färg. Men man vill ju inte köpa massa olika typer heller. Så vilken färg rekommenderas som både går att pensla och spruta (antagligen förtunnad då) och som är luktfri. och var köps dess färger till ett bra pris.

StefanW
0

Hej och välkommen hit!

Jag höll på precis som du med Humbrol förut och jag håller på att öva och prova Vallejo färger. En stor orsak till att jag försöker med dom färgerna är att de luktar nästan ingenting! Förpackningarna gillar jag också, de är mjuka i plast med en pip som gör det möjligt att fylla på i sprutan med en hand! Och om man skall blanda så går det att få ut droppe för droppe utan att använda en pimpett. Vallejo har färg för både airbrush och penselmålning.

Tamiya har också bra akrylfärg, där är jag inte lika nöjd med förpackningen! Kvalitén på färgen är det inget fel på! deras fungerar också utmärkt till både pensel och airbrush!

De flesta hobbyhandlare har färg, det finns några som jag brukar handla av (mycket beroende på snabb, billig och bra service) är :

Hobbybokhandlen, RebellHobby, Modellhuset Liden,    GameManiacs

Vallejos hemsida finns hela sortimentet

På denna sida finner du Tamiyas sortiment

Om jag vet vilken närmsta större stad du bor vid, så kan jag tipsa om en butik i närheten som du kan besöka! Du kan lägga ett PM direkt till mig om du hellre önskar det! Eller titta in på länksidan så tror jag du kommer att finna något för dig.

Välkommen åter med mer frågor!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Mr_Walker
0

fungerar valljos penselfärg att spruta, eller tvärtom, vill ju undvika att köpa massa "typer" av samma färg. Förpackningen verkar ju mycket smidig.

StefanW
0

Ja, det skall den göra. Fördelen med "Air" flaskorna är att det går att sprutmåla direkt. Den andra måste man "tunna ut" innan (skall vara tunn som mjölk), de har egen thinner att tunna ut med, jag har provat Ajaxfönsterputs och vanlig T-röd med gott resultat. Isopropanol fungerar också, den köper du billigast på Apoteket, en liter för ca100;- (i en del Apotek får man beställa den)

Vilken airbrush har du tänkt att köpa?

Stefan - Modellbyggare

Mr_Walker
0

Får se vad det blir för spruta och när ekonomin tillåter. Inga problem med att få vattenfärga att fästa, behöver man grundmåla. när jag penselmålar humbrol brukar jag tunna den rätt mycket om det är stora ytor och måla 2ggr. För att få så lite "pensle-drag" som möjligt.

gör man likadant här med flera lager samma färg eller behöver man grunda.

StefanW
0

Jag brukar alltid grunda, med vit, grå eller svart primer beroende på vilken färg som skall på. Grundfärgen har fler fördelar, dels får man en indikering på att underarbetet med spackel och dyligt ser bra ut. Sedan får man en bra grund så att färgen fäster ordentligt. Airbrushfärg är ju mycket tunnare än "penselfärg" och det är alltid bättre med flera lager än att försöka göra få lager. Risken minskar för "rinningar" då

Stefan - Modellbyggare

Mr_Walker
0

Ok men vilken typ av färg används som primer/grund?

StefanW
0

Vallejo och Tamiya har primer i olika kulörer i deras sortiment! Har de varit slut hemma medan man håller på och inte kan "hålla sig" till man får hem rätt färgburk, så brukar jag ta någon matt färg i vit, grå eller svart som lämpar sig, för att komma vidare med projektet! För att vara lite"lat" i mellanåt så brukar jag även köpa primer på sprayburk (så slipper man en rengörning av färgsprutan!) (bra att ha hemma! torkar fort!)

Stefan - Modellbyggare

Monster-Mad
0

Tycker vi sparkar igång denna tråd igen.

Jag har börjat airbrusha lite mer nu. Har mest testat med Tamiya men innan det så provade jag med Vallejo Air. Den tyckte jag va helt värdelös. Påstår att man ska kunna använda den utan att spädas men jag har även testat det och det blir inte bra. Tamiyas färg fungerar jätte bra. Testade idag Humbrols färger. Fick samma problem där som med Vallejos. Blir fint streck i en 1cm sen stoppar färgen. Drar bak för mer färg o PLUFF fin fläck istället för streck. Ser ut som spökplumens tecken om ni mins det. Beror det på för tjock färg?

Undrar även om någon vet var man kan handla pipett. Apoteket har inga längre. Iallfall inte i malmö.

denstore
0

Jag vet inte hur någon kan tycka att Tamiyas färg är OK att penselmåla? Den kan vara verkligt bra att spruta, men för penselmålning, utan retarder, så anser jag den totalt värdelös.

Jag kommer att byta helt till Vallejo i framtiden, då jag helst skulle vilja ha en och samma färgtyp till allt jag gör. Känns lite surt att göra sig av med tonvis med Humbrol och Tamiya, men det kostar att ligga på topp… :)

Monster_Mad, det låter som om du har alldeles för tjok färg. Hur mycket spär du den? Förr brukade jag spä ungefär 50/50, men spär numera närmare 30/70 istället, just för att kunna få tunna linjer. Hemligheten med riktigt tunna linjer är oftast inte dyra sprutor, utan tunn färg och relativt lågt lufttryck. Pipetter borde gå att handla lite varstans. Sist handlade jag nog faktiskt på apoteket, men även färghanlare borde ha.

starhawk
0

Tamiyas ljusa kulörer är hopplösa att penselmåla, det täcker urdåligt, men dom mörkare kulörerna går utmärkt, jag har massor av modeller som är penselmålade med Tamiya och dom har inga problem. Vallejo har jag också prövat och dom tycker jag definitivt inte om, har helt slutat med dom. För dom ljusa kulörerna har jag börjat med Model Master-Testors och dom är jag mycket nöjd med jag har även sprayat dom och det går utmärkt, täcker ofta i första lagret, om man har grundat ordentligt med Tamiyas primer.

Apotekets pipetter är bra men jag har upptäckt att dom inte finns här i Stockholms-området heller, gummitutan på min har torkat, men man kan använda en sån där örontuta som man sticker i där uppe på dem, vet inte var man kan få tag på nya pipetter om någon vet, tala om det

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

denstore
0

Allt är väl en definitionsfråga, men jag tycker faktiskt inte ens Tamiyas mörka kulörer duger för penselmålning. Akryler torkar i allmänhet alldeles för snabbt för att jag ska få det resultat jag vill ha. Varje gång jag försöker, så minns jag min barndoms Humbrol, som var makalöst bra jämfört med dagens färger. Säkert giftiga och farliga för miljön som fasen, men de funkade jäkligt bra. ;)

Azgaron
0

Jag har ju liksom många andra använt Humbrol sen jag började bygga en gång i tiden, utom när jag var inne i rollspels och figurmålningsperioden då jag övergick till Citadel. De är utmärkta att penselmåla med men jag vet inte hur de är att sprutmåla.

Humbrol funkar ju utmärkt att sprutmåla, men det luktar ju lite! Sen har de väl blivit lite varierande i kvalitén på senare tid.

Agarma har ett bra färgsortiment som är anpassat till de olika färgstandardarna som RLM, BS, och FS m.fl. De funkar utmärkt att penselmåla, och även att spruta rätt uttunnade. Dock sätter de precis som de flesta akrylfärger igen munstycket efter ett tag. Kanske skulle nman ha i retarder.

Vallejo har jag inte provat än, men jag har tänkt att göra det vid tillfälle! Dels ska de ju vara bra till figurmålning, och dels ska ju deras airsortiment funka bra till sprutmålning. Jag har hört att de andra ska funka bra att sprutmåla också.

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

denstore
0

Vad är Agarma? Jag har aldrig hört om dem, men de verkar intressanta.

starhawk
0

Ja jag började också med Humbrol sedan blev det tillskott i form av Pactra och senare Polly när jag målade miniatyrer, lite Gunze blev det också, ungefär samtidigt som Tamiya, Model Master tog jag på prov när MJ-experten reade ut dom, dom hade bestämmt sig för att enbart ha Polly. Model Master gillade jag bäst men dom andra färgerna är också bra, Vallejo var en senare erfarenhet, en oangenäm sådan, jag tog ett par när en försäljare på Wenzels talede sig varm för dem, men usch, det var en hemsk färg! Jag har bara spayat Pactra och Model Master och dom funkar fint, dom övriga har jag penslat och det är inga problem utan ibland med Tamiyas ljusa kulörer som täcker dåligt

Azgaron
0

#13 Agama är såvitt jag vet ett Polskt företag, och färgerna kan hittas tex här!

Azgaron

denstore
0

Tack! Verkar ju vara väldigt intressanta! Bra pris också. Hur är de förpackade?

Azgaron
0

Färgen är i liten burk med skruvlock! I inlägg #78 här kan du se hur de ser ut! Hoppas jag inte missuppfattade dig nu!

Azgaron

denstore
0

Du förstod perfekt. Saken är att jag inte vill hålla på att krångla med plåtburkar alá Humbrol längre. Egentligen hade jag velat ha något i typ med Vallejo, som lär vara lättdoserade, och hålla bra, men mitt primära mål är att hitta någon akryl som ger goda resultat såväl med pensel som sprutmålat.

StefanW
0

Jag själv tycker bra om Vallejo och vill du ha ett alternativ med akrylfärg så kolla in JPS som har många fina kulörer.

JPS Color, hemsida

Säljs i Sverige av Rebell Hobby

Min recension av färgen: JPS Color

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Azgaron
0

#18 Så bra! Nä Humbrol har ju den nackdelen att de är svåra att försluta när de väl är öppnade. En nackdel med Agama är att det är så liten öppning så det är svårt att se när penseln når ner, men det går ju bra att droppa lite i en palett med koppar.

#19 JPS är ju också ett märke med färger som är avpassade för olika färgsystem. De har tom svenska färger, men tydligen har Rebell nått strul med att få hem dem, fast jag vet inte om det är löst än.

Azgaron

Monster-Mad
0

Tack för svaren, Ska göra ett försöka till med Vallejo Air.

Här hittade jag ett företag med massa saker bla pipetter

Heraco

Raven
0

Annars säljer Rebell Hobby pipetter också. Både engångs i plast och i glas med gummituta. Apoteket har som nämnts tidigare slutat sälja pipetter (samt raderat kunskapen om vad en pipett är hos de anställda, om man skall ta mitt försök att köpa en som exempel).

starhawk
0

#22: Jo, det stämmer dom såg fullständigt oförstående ut på mitt Apotek också, iofs köpte jag min förra pipett på ett annat Apotek, men i alla fall…

Skall kolla med Rebell, behöver ändå köpa upp mig på ett lager Gunze Hemp, nu när jag har Nimroden förutom Victorn, man kanske skall hämta på plats den här gången? fast dom ligger lite illa till…

Monster-Mad
0

#22 HAHA så sant Skrattande

Tails
0

Jag hade som sagt problem med min Aztek 470 och tog precis till och öppnade en nyinförskaffad vit humbrol färg. Jag tänkte att det kanske kan hjälpa min spruta att sluta spotta. Jag spädde först 70/30 sen 50/50. Och jag måste säga att så här bra har  min Aztek inte fungerat på länge.

Jag har tidigare kört på Vallejo Air. När detta inte fungerade gjorde jag den radikal rengöring och sedan började jag spä Vallejo Air ytterliggare, men samma problem dök upp. Nu med Humbrolen har jag inte det problemet men med enamel färger föjler massa andra problem. Speciellt för min sambo i vår trånga lya ^_^

Finns där någon där ute som har samma problem med Vallejo AIR färgerna som jag har eller är det min Aztek som har gått i för tidig pansion?

denstore
0

Vad spädde du ut Vallejon med? Deras egen "thinner" är lite skum, skulle jag vilja påstå. Den är ju tjock som snor. Dock så tror jag den innehåller en hel del retarder, då den verkar göra färgen mindre benägen att torka så fort. Jag skulle gissa på att en sjättedel Vallejo thinner, en sjättedel dest-vatten, och två tredjedelar Vallejo air borde kunna funka. Jag testade en sådan mix nu i helgen, och det verkade vara det bästa jag fått ihop hitintills.

Tails
0

Jag får ge mig på och prova lite blandningar först då innan man slänger sig på en spruta. Det är ju faktiskt så att jag gillar min Aztek NÄR den fungerar.

Jag spädde ut Vallejon med Tröd. Jag är inte helt säker på om det var rätt men vatten kändes fel och jag hade inte tillgång till något annat i stridens hetta. Bor i bushen :c

denstore
0

Fast vatten finns väl? Jag kan dock säga att fönsterputs inte är någon vinnare till Vallejo. Som att formgjuta ett suddgummi i sprutan. Tog mig en hel kväll att få ut skiten ur sprutan när jag testade…. Glad

Tails
0

Jag får försöka leta reda på någon som säljer det därade vallejo thinnert -.-

Får bli nästa gång man är i stan.

starhawk
0

Jag har en bättre metod, strunta i Vallejo och använd Färg istället Skrattande

[Tunnan]
0

Jag är ute efter RLM 04 65 79 och 80
Vad är dess motsvar i Humbrol ?
Om det finns så att säga .

starhawk
0

#31: RLM är det Vallejo-färger? Har aldrig sett Vallejo på någon färgöversättningslista, inte på någon modellbeskrivning heller för den delen.

denstore
0

RLM = Reichs Luftfahrt Ministerium.

Exelon
0

Tycker att modelmasters enamel färger fungerar fint till spensel och sprutmålning. Har inte hunnit prova så mycket med sprutan men det verkar fungera fint med det jag provat på. Tycker den är lättare att får till mjölkblandingen på dom färgerna än på t.ex Akrylen från Tamiya. Enameln har inte samma tendenser att klumpa/sätta igen sprutan lika lätt. Blir min stugIV bra med MM färgerna så kommer jag att investera i mer färg från dom.

Späder med Humbrols thinner tycker inte den luktar lika starkt som annan vanlig thinner. Luktar som sånt man har i glaset på en lördags kväll.

GeeKen
0

I glaset en lödragkväll!!!

JAG ÄR MED DIG… JAG ÄR MED DIG!!!

Skrattande

/ Promille-GeeKen

Ps. Gått över från Trapist-öl till rödvin på låda! Ds.

>>  GeeKen - Medarbetare på Modellbygge iFokus

Exelon
0

Prova spädd färg med rödblasket så du får nån använding av det! För drickbart är det inte. Näpp en hela klar och ren det är doningar det…Tungan ute Fungerar både till nytta och nöje!

GeeKen
0

Baljar i mig Penfolds Rawson's Retreat (låda från Bordershop) och snart är den tom… Gött som godis och effektfull som bara den!

Jag ger den: * plopp plopp plopp plopp *   FYRA VINKORKAR!

/ Mys-GeeKen

StefanW
0

#37 Lite tråkig boxart!

Betyg: 4 av?

Stefan - Modellbyggare

GeeKen
0

Av FEM förstås!

Skrattande

/ GeeKen

[Tunnan]
0

Min fråga om färger blev till ett vintest Flört

starhawk
0

#40: Ja på våra trådar vet man aldrig vartåt det barkar Glad

[Tunnan]
0

He He, näe jag märker detFlört
Men kan någon hjälpa mig med färgfrågan så vore ingen tacksamare än jag.

/Tunnan

starhawk
0

Sorry jag har ingen koll på RLM eller det där amerikanska, va det nu heter, FS nånting

Sven-Erik
0

#42. Jag tror nog du får ta "Sau" på det här. Tror han är mest insatt i dyligt fakta! Flört

StefanW
0

Då skall jag försöka att vara lite seriös… 

RLM 04 blir Hu 154

RLM 65 blir Hu 65 

De två andra får du blanda enligt följande: 

RLM 80 = 14*Hu:80 + 3*Hu:25 + 2*Hu:33 + 1*Hu:34

RLM 79 = 40*Hu:24 + 37*Hu:73 + 17*Hu:150

(antal *= droppar) 

Skulle vilja att WildeSau eller någon annan lämnar en kommentar då Luftwaffe WWII inte är min starkaste sida!

Stefan - Modellbyggare

[Tunnan]
0

Tack Stefan, det var snällt.
Näe Luftwaffe är inte min starka sida heller
Det lutar mera åt öst här, det märks nog Tungan ute

WildeSau
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#31 Tja, nu har jag redan vintestat några gånger ikväll, men kan nog klara av att svara ändå, till skillnad från vissa andra, som redan verkar ha somnat in för kvällen. Glad

RLM 04 Gelb = H 154

RLM 65 (1935-1941) Hellblau = H 65

Färger för Wüstentarnung (Ökencamouflage)

undersida:

RLM 78 (och senare RLM 65) Hellblau = H 145 + kanske lite H 65 blir kanske bra tillsammans.

ovansida:

Färgnumrena 79, 79a växlar lite mellan tillverkarna.

RLM 79 sandgelb = H 62
RLM 79a sandbraun = H 118
RLM 79a' sandgelb (Agama 79a nedan) = H 154 + H 148

RLM 80 = H 108 eller 142 beroende på källa.

Några referenser:

JPS Color JPS Kiroff Liste

Färgtabell med en bra sammanställning

Kolla i ovanstående lista och sätt in FS-nummer.

Colorserver för att kolla FS-nummer

Jag skrev in de 4 olika alternativen till RLM 65 bara som jämförelse.

En färdigbyggd Bf 109E som ser helt OK ut

Original kolorerade eller färgbilder med färgstick

Andra RLM-färger med tvetydiga uppgifter och förväxlingar är RLM 02, RLM 63 och L/40 samt RLM 82 och RLM 83. En ren djungel i grått och grönt där Skrattande

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

[Tunnan]
0

Oj det var bra
Tack Sau, det var bra tabeller det där, hade ingen av dom innan. 
Nu ska här byggas 109a

StefanW
0

#47 Tackar! Glad

Stefan - Modellbyggare

[Henke29]
0

Nu fick man dom svaren Skrattande
Den tabellen ska sparas..
Tack så mycke Sau Skrattande

johannespanzer
0

Halloj!

Det var ju en 10 år sen jag byggde sist, så till min förskräckelse vet jag inte riktigt vilken färg jag skall inhandla!

Började när det begav sig med humbrol lackfärg, sen blev det humbrol "fantasy" alltså deras vattenbaserade. Provat några gunze och tamiya och någon citadell, men inte blivit kompis med någon av dem.

Nu idag var jag in på Orion Games här i stan (Sundsvall) och där hade de några startset vallejo, för nåt WWII krigsspel world at war (eller vad det hette, små 1:100 modeller!) eller nåt. Verkar klart intressant färgen. Tyvärr skulle det dröja tills efter nyår med att få hem "singelfärgerna" just nu hade de bara startboxar, men de var fina, uppdelade på t.ex. tyska panzers, amerikanska (eller hur det var) samt nån större box med grundfärger. Så nu vet jag nästan vad jag vill ha i julklapp!