Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: figurer
Läst 1043 ggr
JaguarMkVII
0

Jag körde fast med en figur...

Jag pysslar med en soldat från Närke-Värmlands regemente från ca 1680 i 1:35 till ett tidigare gruppbygge. Allt har gått hyfsat bra fram till nedre delen av rocken. Idén jag hade var att göra delen från skärpet och neråt i tennfolie men det ser helt enkelt inte bra ut då vecken blir skarpa och konstiga. Jag tänkte mig att försöka med Milliput istället om jag kan återuppliva den jag har. Om nu inte det går, finns det nån annan bra ide? Jag har funderat på Plastic padding men då blir inte rocken så tunn som jag vill ha den men det får jag nog leva med.

/Jens

StefanW
0

Har du tänkt att få fram ett tunt skikt?

Har inga bra bilder, men jag tog en glasskiva och lade två parallela tejp strängar (beroende på hur tjock du vill ha det så kanske du kan lägga flera lager på höjden med) sedan tog jag en bit mässingsrör som fick fungera som kavel. Om jag inte missminner mig helt så talkade jag glaset innan jag lade dit någon milliput och sedan lite till på ovansidan så att inte röret skulle fastna med en gång. Strödde ut det med en gammal tesil. Sedan rullade jag röret på tejpbitarna för att få en jämn tjock bit som gick att karva till en filt som det skulle bli.

Har sett en bra beskrivning av detta, tror det var en modelltidning, jag skall se om jag kan hitta den. Det var en bra steg för steg.

Hoppas att det an vara till någon hjälp

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

panther11
0

Har du provat Magic sculp? massan går att rulla ut så att den blir väldigt tunn utan att gå sönder, sen är det (bara) och forma till på plats.

JaguarMkVII
0

#1. Är inne på den linjen.

#2. Var får man tag i Magic Sculp?

/Jens

StefanW
0

#3.2 Finns bl.a. hos:

www.hobbybokhandeln.se/index.php Länken öppnas i ett nytt fönster" rel="noopener noreferrer" target="_blank">Hobbybokhandeln, kolla under verktyg m.m. i menyraden och sedan långt ner på den sidan.

www.mdhobby.se/ Länken öppnas i ett nytt fönster" rel="noopener noreferrer" target="_blank">MD Hobby i Köping

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

JaguarMkVII
0

#4. Du glade vad mycket roliga grejor de har på Hobbybokhandeln. Det blir ett samtal dit i morgon eftermiddag och en beställning av Magic Sculpt + Gator glue. Eventuellt så får en bok om figurmålning följa med också. Jag tittade i Tails bok om figurer av Shepherd Paine när vi var i Locketorp men den är ju sanslöst dyr i antikvariaten.

Greenhorn
0

Jag såg ett snyggt och roligt dio på nätet för en tid sedan där en stridsvagn hade skenat in i en trädgård och dragit ned och trasslat in sig ett antal överfulla klädstreck. Alla kläder och lakan osv hade tillverkats av magic sculpt som kavlats ut till supertunna skivor mellan två glatta bakplåtspapper. Tyvärr har jag inte kvar länken till den byggsidan.

/Patrik

StefanW
0

#5 Glöm inte att hälsa! De är lätta att ha med att göra via telefon eller mail, och har bra villkor för frakt m.m.

Stefan - Modellbyggare

panther11
0

Kolla in Mike Blanks figurbok. Han använder mycket Magic s,

GeeKen
0

Håller med Stefan, de är mycket bra att ha att göra med. Fick många bra tips av dem när jag ringde dem och det var ett rent nöje att göra affär med dem.

>>  GeeKen - Medarbetare på Modellbygge iFokus

JaguarMkVII
0

#8. Jag beställde den idag av Hobbybokhandeln ihop med Magic Sculp. Marko är en trevlig prick som jag tyckte hade ett mycket vänligt och proffsigt bemötande.

StefanW
0

#10 Glad

Stefan - Modellbyggare

johannespanzer
0

Hejsan

Är det spackel du behöver så tsta humbrol model filler utpätt med aceton (den utan olja helst.

Annars för själva "tyget" kanske tunn aluminium (men inte staniolfolie) utan de sorten man kan få i hämtmatsformar eller engångsbakformar. Se upp bara, den blir jädrans vass när man skär raka snitt i den.

Eller kansk blyfolie, billigast från en toppen av en vinflaska, roligt också. ;)

Eller lite papper, väldigt fint papper doppat i (med vatten) utspätt trälim.

Lycka till!