Klarlack & Dekaler
Har en del frågor kring mitt modellbygge:
1. Ska man montera glasrutorna sist på modellen eller ska man montera dom och således maskera dom innan lack?
2. Efter att man monterat dekalerna ska man klarlacka hela modellen för att ta bort kanterna från fästytan och för att fästa den ännu bättre som jag förstått det. Men ska man också spraya över/på glasdetaljerna på modellen? Eller ska man maskera dom?
3. Jag använde Humbrol 21 som är en mycket blank svart färg. Ska jag ändå klarlacka modellen innan jag monterar dekalerna?
Hejsan
Välkommen hit
1 o 2: Ja det är en fördel tycker jag i alla fall att man sätter dit huven innan man lackar och även innan man grundar om det behövs
Jag brukar tätar mina huvar med vanligt vitt trälim som jag späder ut med lite vatten
Och jag limmar även fast mina huvar med samma lim, dock utan att späda det
Sedan maskerar man huven till dess att man är klar med allt, även klarlacken
3.Jag brukar inte klarlacka på blanka ytor innan dekalerna, det är mestadels dom matta färgerna som man måste lacka innan
Men det kan även hända på blanka färger att det uppstå en viss silvering (Luftfickor) under dekalerna, så känns det osäkert så klarlacka även på den blanka ytan
Sedan lägger du då även en klarlack efter dekalerna för att så säga försegla dom
/Janne

Håller med Tunnan.
Tack för bra tips!
Ska genast dra igång med dekalerna!
trälimm??är den enkel att ta bort sen då???frpn huven??berätta lite mer om det
sani
www.bosnafly.n.nu

#4: Man använder trälimmet eftersom de har den fina egenskapen att limmet blir genomskinligt när det torkar=inga limfläckar på huven, tyvärr så blir limfogen inte alls lika stark som med vanligt plastlim så använd den inte på rutor som kan trilla in i modellen, men kabinglas är ju utanpå så där gör det inget om den lossnar, det är bara att limma dit den igen. Man kan även använda trälimmet som en billig Maskol man späder det med vatten och tillsätter en droppe diskmedel och en droppe karamellfärg, som du minns från träslöjden så kan man riva bort det torkade trälimmet som ett extra skinn från fingrarna, fungerar på kabinglas också
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus