Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettflyg
Läst 3776 ggr
Hogge38
0

Horten Ho 229.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Horten/Gotha Ho/Go 229.

Modellen är från Revell och i skala 1/72. En ruskigt bra sats som var riktigt rolig att bygga. Minimalt med spackel och riktigt bra passform gjorde bygget problemfritt.Huven maskades med Scotch Magic som skars till med skalpell Färgerna är RLM 84 på undersidan och RLM 81/82 på ovansidan. färger är från Gunze och Polyscale. Ett par lager Tamiya klarlack lades på innan det va dags för dekalerna. Som vanligt var Revells dekaler riktigt fina men dekalfilmen blev lite mjölkig. Jag gjorde små stick i dekalerna med skalpellen och använde Micro Sol, detta gjorde susen och efter ett lager klarlack försvann mjölkigheten. Swastikorna kommer från ett Microscale. Läs mer om förebilden här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Horten_Ho_229

WildeSau
0

Absolut en byggsats att rekommendera. Snyggt bygge och lägg gärna upp några fler bilder, t.ex fram- och bakifrån.

Jag sitter själv med ett halvfärdigt projekt av Ho 229 V7  från PM Model där scratchbygge av inredning pågår.

Lite mer info från:

prototypes.com

Horten Nurflügels

Sedan om det är rätt med hakkors på de existerande Horten IX-prototyperna är inte helt säkert. De som finns på musée-exemplaret kan vara påmålade efteråt.

Men, det här är ett fiktivt serieexemplar, så…. Glad

Lite onödigt vetande:
Det finns även en Staffel Messerschmitt 109 samt fd franska North American NA-64  Beutemaschinen som också flög utan hakkors.

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Azgaron
0

Snyggt bygge Hogge! Ser mycket bra ut!

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

StefanW
0

Det var en maskin som föll mig i smaken!

Vilken Revellbox är det? 04329 eller 04312?

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Hogge38
0

Ja man får ju gissa lite, tror även färgen vid utblåsen borde ha bränts bort ganska omgående. Jag vet inte vilket artikel nr. det va på denna men det är den senaste utgåvan. (Förra var väl 10 år sen?)

GeeKen
0

Himla fräckt bygge!!!

/ GeeKen

>>  GeeKen - Medarbetare på Modellbygge iFokus

WildeSau
0

#3,4 Japp, den nyaste är 04312.

#4 Gissningen ser helt rätt ut, men det är ju ett litet problem numera i censurens tider.

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

StefanW
0

#4 Tackar för bilderna! Vi får se om WildeSau vet vilken utgåva det kan vara? Bortbränt!? Ja, säg att den är helt ny och skall på sin jungrutur, då behöver man inte "vädra" Flört

Stefan - Modellbyggare

[Tunnan]
0

Tänk, denna märkliga bilkonstruktion får mig onekligen att tänka på just Horten

Lite snarlik är det allt Glad

Mycke fint bygge Hogge Flört

Azgaron
0

Var det inte en sån som stod på Svedinos?

Azgaron

[Tunnan]
0

Jepp, det lär vara denna bilen

Azgaron
0

Tänkte väl det! Kul bil!

Azgaron

GeeKen
0

Tunnan, finns inte den på Swedinos museum norr om Halmstad?

Jag var där för några år sedan och vill minnas att jag såg något liknande i en av utställningshallarna.

Fräckt som t***n - min sänkta C30 bleknar i jämförelse!

Skäms

/ Komplex-GeeKen

TommiN
0

Gillar skarpt din Horten Hogge,snygg som attan.

[Tunnan]
0

#12 Jo då, helt rätt GeeKenGlad

GeeKen
0

Oooh, tack!

Har googlat som en pilsk bäver ett bra tag nu utan att bli klokare… Men nu vet jag att det i alla fall inte är något större fel på minnet!

Skrattande

Förresten, vad var det vi snackade om?

/ Senil-GeeKen

[Tunnan]
0

Ööööhh.  Vaa?
Vad då  ??Flört

PonCar
0

Aha! Ännu en av dessa intressanta prototypflygplansprojekt. Lieutenant J. P. Corso (f.d vid Pentagons avd för "främmande vapenteknologi") hävdar i sin bok "Day after Roswell" att tyskarna fick idén till denna udda bumerangformade konstruktion efter att, åstskilliga år innan den mytomspunna UFO-kraschen i Roswell, New Mexico 1947, ha bärgat resterna av en "främmande" flygfarkost av okänt ursprung som kraschat i Tyskland.

Visst är det härligt med alla dessa fantasieggande teorier!!

Hur som helst får man bara beundra experimentlustan hos konstruktörerna och modet hos dem som sedan skulle provflyga tingestarna.

GladPontus