Klarlacka innan dekaler

#0. Fasen! Det där var ju inte så roligt…Men vissa byggsatser är så där, krånglar från början till slut! Ska du försöka få bort dekalerna?

I min värld så är Spitten FÄRDIG!!
Som sagt,ville bara testa hur det vart utan klarlack,dessutom så tyckte inte jag om satsen(Fujimi)den var tråkig att bygga,och hälften av delarna fick man gissa sig fram var dom skulle sitta,dåliga instruktioner.

#4. Now we talking! 
Tråkigt med dekalen , även om du inte är nöjd, så är spitten mycket fin för övrigt TommiN !
#4 En panzer trevligt !!!!!!

klarlack, hur påverkar den modellen i övrigt?

Den blir blank?

Allvarligt, jag är nyfiken på svartet på Aeros fråga också!
/ GeeKen

#8 så skämta inte bort frågan då.. 

Men den blir blank, jag lovar!

/ GeeKen

Den blir blank,dekalen har lättare att få bättre fäste på blank än matt yta….tror jag
Tråkigt med dekalerna på Spiten, annars blev den ju himla snygg!
Ditt nästa projekt ser trevligt ut! Fick ju hem en sån i mitt lilla paket! Får nog försöka avsluta lite pågående innan jag påbörjar nått nytt!
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Kom bara ihåg att det finns både matt och blank klarlack. Så ni inte tar fel … 

#3: Tråkigt det där, annars brukar ju Fujimi vara bra modeller, jag brukar aldrig klarlacka innan dekalerna, är rädd att dom skall s a s sväva speciellt blank klarlack kan ju vara rätt tjock
#7: Enligt dom som använder det så blir det ett bättre underlag för dekalerna, men i övrigt så blir modellen blank om det är blank klarlack och matt om det är matt klarlack, men enligt vad jag hört så är det blank klarlack som gäller, så skall modellen vara matt får man avsluta med mattlack efter dekalerna, någon annan effekt har inte lacken
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Tråkit me dekalerna som sakt.
Men annars en mycke fin Spitfire.
Henke

Vad händer om du lägger matt lack över dekalerna på Spitfiren?
* vandrar av och an precis som Baltazar *
/ GeeKen

#17: Ytan blir matt.
Händer inget konstigt och ovanligt så blir bara dekalerna förseglade på modellen, och ytan blir matt och dekalerna "flyter ihop" med underlaget.
Förresten, Balthazar vandrar inte av och an, han ligger och njuter av en lugn stund.

Tråkigt med dekalerna TommiN, har gjort samma groda själv. Ibland får man lära sej den hårda vägen. Har sen dess läst igenom mycket bland ettor o nollor på www om hur man gör, så nu är det bara BLANKT under som gäller. "Å se så fint det blev".
"den här är en annan, en Airfix"

Jodå Buran,man ska väl alltid lära sig den hårda vägen…..
,samtidigt så ville jag kolla om det var någon skillnad….tydligen så var det skillnad,blank klarlack-dekaler-matt klarlack,så ska jag göra hädanefter.Sen tycker jag att ytan på modellen blir finare när man har haft blank klarlack på innan….men smaken är väl som baken..
Usch, jag lider med dig Tommi, men känner samtidigt också igen mig då jag flera gånger har gjort samma miss.
Speciellt matta ytor är det viktigt att man klarlackar innan
Men jag har ingen tur med klarlacken heller, jag kör med Microscales lacker, men jag tycker det är svårt att får dom jämnt, blir gärna lite blackigt för mig
Vad gör man för fel tro???

jag kör också med Microscales blanka lack,har också svårt att få till det ordentligt,ska testa med Humbrols på nästa objekt.
Jag ska testa med Jonssons golvpolish, det ska vara den blåa flaskan.
Har en sådan liggande här.

Kör med Humbrols klarlack till sånt det fungerar klockrent.
# 23 Johnsons blåa flaska är kanon! Jag kör enbart med denna. Brukar späda med lite, lite vatten. Tunna lager och lågt tryck. Går även att pensla med mkt mjuk pensel och långa drag. Sen smaskar jag på med dekaler och på så sätt undviker jag silvring (när det syns en ring runt dekalerna). Sen när Johnsons torkat sprutar jag på Gunzes semigloss lack eller biltemas. Johnsons måste vara genom torr annars krakelerar det. Tunna lager även här, brukar faktiskt spruta ur spraya ur burken i en burk och sen köra det i sprutan på lågt tryck. Skulle ytan vara lite matt och skrovlig så tar jag stålull för möbellack och slipar mycket,mycket försiktigt. Resultatet blir kanon och dekalerna ser "påmålade". Lite jobbigt kanske - men resultatet blir kanon! Metallblanka plan hoppar jag över semigloss lacken och ytterligare ett lager Johnsons.
Sen finns det de som hävdar att det ska vara Johnsons blåa flaska och inte den nya, jag kan inte bekräfta detta - någon som vet? En annan fördel med Johnsons är att det inte gulnar med åren!
//Marcus

Tusen tack för tipset Marcus!!