Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettairbrush-färg-lack
Läst 869 ggr
Rini
0

Airbrush-hjälp

Hej.

Jag har en airbrush-spruta från biltema, samt en kompressor från samma ställe.

Sen var jag inne på Clas Ohlsson och köpte ett vattenfilter. När jag kom hem och skulle skruva på filtret, så passade det inte. Utan vattenfiltrets koppling var för stort. Tydligen så är vattenfiltrets koppling 1/4. Jag har ingen aning om vad kompressorns/sprutans koppling är för något.

Jag kan inte detta så bra, hur det funkar. Några tips / ideér?

starhawk
0

Det där låter marigt 1/4 verkar vara lite av standar på luftsidan du får nog kontakta någon rörfirma om inte Biltema kan hjälpa dig med mellankopplingar

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

gigabyte
0

Hej och välkommen Rini ,vilken kompressor är det ?

Rini
0
gigabyte
0

jag använder vattenavskiljare pga har tank och står garage då kan det bli kondens vatten i tanken , men till denna så som inte har tank och står inne ,som jag ser det så behöver du inte vattenavskiljare  ,.

TommiN
0

Håller med Giga.

Rini
0

Jaha. Fast min står i garaget, och det blir vattendroppar i slangen så då tänkte jag att det kanske behövdes..

gigabyte
0

……………………..jo då får du ha en

starhawk
0

#3: Det där ser ut ungefär som min från Clas Ohlsson, fast den har en 1/4 gänga, du får nog i alla fall försöka få tag i en rörpularfirma som kan ha en mellankoppling om inte Biltema har det, eller kontakta tillverkaren av sprutan dom brukar ha mellankopplingar till 1/4 gänga

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

denstore
0

En sak om kondens i maskiner. Kondensbildning har man i stort sett alltid när man låter komprimerad luft övergå till normalt tryck. Öven om man gör det inomhus, vid rumstemperatur. Dock så ökar kondensbildningen kanske om man håller på i t.ex. garaget. Som någon skrev, så har det inte enormt stor betydelse om man har ett par droppar kondens i blandningen om man använder vattenbaserade färger, men det kan vara förödande när man kör med enamel eller lackfärg. Om det är möjligt, kör med någon form av vattenfilter.

Rini
0

Hur ser era "uppsättningar" ut då? Har era airbrushes 1/4 gänga från början?

Tycker det borde finnas något slags standard.

Marcusjohnson717
0

Tryckluft finns det egentligen ingen standard för. Desto högre tryck och luftmängd desto grövre rör och gängor blir det. Det enklaste är att du beger dig till biltema eller jula och tittar på VVS kopplingar, där finns det mesta du kan tänkas behöva! Det finns förminskningar och förstoringar och skarvar med in- och utvändiga gängor. Det är inte så noga när det gäller luft så det går bra att även använda klämringskopplingar, skit bara i stödhyllsan och klämringen. Tättar gör man enklast med gängtape, trycket är inte så högt och skulle det läcka lite så är det inte hela världen!

//Marcus