Problem med "stänk" från sprutan!

Undvik 0,1 om du kör med akrylfärger!!!
Jag är verkligen ingen expert men jag vill bestämt tro att det du visar kan bero på följande saker i sannolikhetsordning.
1. För tjock färg. Mer fötunning behövs.
2. För lågt tryck i sprutan. Höj trycket
3. Luftläckage vid munstycket eller grejen som omsluter munstycket.

Jag skulle vilja påstå att det där är ett perfekt exempel på overspray, vilket brukar bero på för högt lufttryck, ofta i kombination med tjock färg. Vad är det förresten för spruta?

Kan mycket väl vara så då regulatorn pajade för ett tag sen så kör direkt från pumpen via "Pet tanken" sen sprutan. Och läcker gör den också o ringarna är slut av all thinner rengöring. sprutan är en Airz-12 impulsköp skulle kostat på ett par linnér till och fått mej en Aztek spruta ist. Är och tjatar på Hobbyfixaren att skaffa fram o-ringar eller iaf mått på alla o-ringar i sprutan.
Hej Exelon!
Jag hade samma problem idag och i mitt fall berode det på att sprutan inte var riktigt ren. Då blir det lätt "prickig" sprutbild. Jag upplever, som har en H&S Evo, att den är fruktansvärt känslig om för smuts om man kör med en grövre nål. Jag hade tidigare i dag sprutat Tamiya metallicfärg och den är rena boven på att lämna kvar skit på nålen och sätta sig i munstycket!
//Marcus

Tjennare Marcus
Du hade delvis rätt hittade ett av felen, nämligen att vissa "hål" för luften bredvid nålen var fulla av troligtvis damm från kompressorn.
Och fick en smärre chock idag, kom ett brev med o-ringar och nozzeln!
Så nu är sprutan tät oxå.
Ja den där alu färgen dom har är inte mycket bättre sprutade en motor med den och gjorde ren den som jag brukar när jag byter färg bara sprutar igenom lite thinner, men när jag sprutade nästa färg mattsvart då blev det fullt av silver prickar!!!
Hitta ett annat "fel" vet inte om det är det, efter man sputat en ca 10-15 sec ibland mindre så blir det liksom slut på färg så man måste skjuta fram avtryckaren och sen tillbaka för att få en ny dos med färg. Ska det vara så eller måste jag felsöka mer…

Det ska inte vara så. Låter som att något är fel om det blir så. Hobbyfixar-sprutan är faktiskt inte så dålig. Jag provade den i helgen, och den kändes helt OK, om dock lite vresig i avtrycket.

Ja den lite dryg iaf åt tummen 
Ja det är väl bara att skruva isär den i molekyler, det är faktiskt en fördel att man kan skruva ner den i beståndsdelar. Ska leta efter felet.