Videobyggen, kolla in detta!
Här är ett hett tips, sajten promodeller.com
Det är en mycket duktig engelsk modellbyggare som videofilmar sina byggen och det är en huvudsaklig anledning till varför jag börjat bygga modeller nu på senare år. Han beskriver och pratar medan han bygger och tipsen bara haglar, hur bra som helst. Man får se hur det går till i verkligheten att bygga en modell, inte som instruktion utan direkt där och nu, alla stegen under ett bygge.
Han bygger bland annat Hasegawas nya 1/48 J35F Draken och fin blir den! Det kostar en liten slant per månad att bli medlem, men titta gärna på gratisfilmen så förstår ni värdet av sajten. Rekommenderas varmt!

Tackar för länken! Har lagt in den under råd och tips. Det var en hel del smått och gott där
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
Tevlig länk Widen!
Jo, lite duktig är han ju allt! 
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Häftigt ! Fast mycket nya ord
(facktermer ?)
Flatcoat ?? Vad är det ? Kan det vara Mattlack ?
/Micke
Tack grabbar!
Det blir en hel del facktermer, ja. Ofta sånt som man läser i utländska tidningar som t.e.x Finescale Modeler. Fördelen med video är att man oftast ser vad som menas, såsom verktyg osv.
Flatcoat är precis som du säger Micke, mattlack.
Sajten erbjuder även nedladdning av alla filmerna så man kan titta på dem även när man inte har tillgång till Internet. Jag laddade ner Draken-filmerna och konverterade till en DVD. Nu kan hela familjen se på modellbygge i vardagsrummet! 

Vad kul för dem
Ja, jag kan riktigt se deras ansikten lysa upp när jag nämner ämnet 

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!