Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettairbrush-färg-lack
Läst 7657 ggr
widen76
0

Airbrusha inomhus?

Hej alla! Trevligt forum!

Jag har en fråga. Jag har börjat komma igång med modellbygge på allvar efter ett uppehåll på 17 år…nu börjar jag fundera på att köpa en tyst kompressor (typ SIl-Air) och en Evolution airbrush. Byggsuget är stort!

Min fråga är om det kan fungera att spraya inomhus? Har ett mindre rum där dator, bokhylla och annan vanlig inredning finns. Behöver jag en sprutbox med utsug ut på utsidan? Någon har nämnt att det "dammar" vid airbrushing och att dammet lägger sig lite överallt, finns det något sätt att förhindra det? Jag använder bara akrylfärger, främst Tamiya. Jag bygger flygplan i skala 1/72 men nu med nystarten tänkte jag gå upp till 1/48.

Jag bor i lägenhet och har bara ett rum till förfogande, vill gärna undvika att hamna i det lilla förrådet eller det kalla och mörka garaget…

gigabyte
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej på dig widen 76 !! skaffa en sk lackbox så får du en klart bättre innemiljö , det kommer att lukta i hela lägenheten annars, Och skaffa en mask med fliter för lösningsmedlen .jag sitter i mitt garage så där kan jag damma på lite som jag vill ,men skall ändå fixa ett ut-sug för att få en bättre miljö att jobba i.

mvh giga 

widen76
0

Tack för svaret giga! Var kah jag få tag på en lackbox?

gigabyte
0

Du får göra en ,titta på tråden lackbox som ligger under menyn Airbrush och färg där får du lite mera info Glad

widen76
0

Det var det jag var rädd för…jag kan redan se sticksågen flyga ur mina händer Glad Fast det kanske inte behöver bli så avancerat, sdet fanns en som byggde en spraybox i en pappkartong och en fläkt modell större…hmmm…ja, det tål att tittas på. Man vill ju inte att hela rummet ska bli täckt av spraydamm…

gigabyte
0

så mycket damm blir det inte ,men det luktar kraftigt är väl det som jag tycker är det som stör värst , och en papp kartong duger alldels utmärkt den första tiden  ps titta på julas sida under ventilation där finnes en fläkt för 60 pix Badrumsfläktar 15 W

widen76
0

Härligt tips, tack giga! Det fanns ju en hel del fläktalternativ på jula.se

Ja, en kartong + fläkt…nu börjar planerna smidas Glad 

Jag vill verkligen kunna komma igång med airbrushingen, jag hade en Badger 200 för jättemånga år sen och en kolvkompressor som lät f*n, men nu ska det bli rejäla grejor. Jag ska definitivt se om jag kan bygga nåt enkelt av det här.

Förresten, ska ner till C4 i Malmö imorgon (eller idag är det ju) och låta mig inspireras till mer byggande, kul!

starhawk
0

Den enklaste varianten är en flyttkartong där man skär ut locket och en del av sidan, sedan lägger man den på andra sidan ovanpå spisen, spisfläkten läge ett och spraya, när du är färdig dra upp spisfläkten till full fräs. Lite tidningar runt lådan på spisen skyddar mot eventuella stänk, det funkar utmärkt tills man har fått upp ambitionsnivån till den nivå att man bygger en rejäl spraybox, och man behöver ju inte ha bråttom då, så att det blir ett hafsverk

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

widen76
0

Spisen kan funka….tack för tipset starhawk!