Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettairbrush-färg-lack
Läst 15410 ggr
micke35
0

Humbrol - Airbrush

Skulle behöva lite tips från någon van airbrushare vad gäller Humbrols färger.

Ska man blanda med Humbrols thinner, eller finns det alternativ ?

Vad är "lagom" blandningsförhållande ?

Jag sprejade ju min Sherman med endast Tamiyas akrylfärger, och det var ju smidigt då man blandade med vatten, men jag har köpt lite humbrolfärger också som jag gärna vill spreja med.

[Tunnan]
0

Jag bruka nu mera blanda mina humbrolfärger med balsamterpentin.
Tycker det funkar bättre än lacknafta

Marcusjohnson717
0

Jag brukar blanda ca 50/50,men det beror på! Vanligtvis säger man att det ska ha konsitensen av mjölk. Men smaken är som baken! Det är längesedan jag sluta dosera, nu kör jag på känn och ser till att konsitensen blir hyfsad. Det tar tid innan man lär sig, utan man får prova sig fram. Bäst är att man tar färg först i en burk (ex. medecinkopp el. filmburk) doserar sedan lösningsmedelet sakta tills man får rätt konsistens.
Vad gäller förtunning kör jag med Humbrols egna thinner eller förtunning(thinner) från Biltema. Tycker balsamterpentin luktar värre. Ur hälsosynpunkt är väl det hugget som stucket. Finns nog att köpa luktfri terpentin, vanligt bland porslinsmålare, men den är enligt min åsikt lika dålig som ex. alifatnafta. Men igen, prova dig fram vad du tycker är bäst!

//Marcus

Azgaron
0

Jag kör iofs med alifatnafta själv och det funkar väl bra för det mesta, men ibland vill det sig inte alls! Tillämpar liknande metod som Marcus för blandningen!

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

starhawk
0

När jag sprayade Humbrol använde jag Thinner, nu heter det visst cellulosaförtunning, men det funkar bra. Enligt rekommendationerna tog jag 50/50, och det blev lagom. Det är alltid bäst att ha en burk där man späder ut färgen först, när man har fått den bra är det bara att pytsa i sprutan vartefter det går åt.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

TommiN
0

Jag kör som Marcus,använder Biltemas förtunning,har funkat bra,och där går man också lite efter känn…man får pröva sig fram.

pentti01
0

Håller med dem som blandar "på känn" ; konsistensen bör vara som mjölk, ungefär. Jag blandar endast med Biltema-thinner/förtunning i ett snapsglas.Fyller sprutan med en glaspipett. Litet tips just om dessa glas; om man besöker någon loppis: passa på att kika efter snapsglas. Brukar säljas till en symbolisk summa. Tycker att de funkar fint,lätt att rengöra efter avslutat jobb! Humbrol-färgena gillar jag personligen att spruta med, de har för mig den "rätta känslan"! 

Pentti.

[Henke29]
0

Snabbar åt mig all info här nu Skrattande

Proosen
0

Blandar även jag lite på känn, Humbrolfärgerna är i alla fall inte konsekventa. Ena kulören kan man späda hårdare och näst inte lika mycket. Hellre en lite för tjock färg och sen späda ytterligare lite och känna sig fram till rätt viskositet för just den nyansen.

Använder lite olika lösningsmedel, beror på vilken jag har närmast just då. Balsamterpentin, lacknafta och celluslosathinner är väl de som finns hemma i gömmorna. Ibland vill pigmenten liksom koagulera med lacknafta men det avhjälps med några droppar cellulosathinner i cocktailen.

En skojig sak om man inte vill sitta och vänta mellan vändorna är att man kan späda ganska hårt. Blåsa på ett ytterst tunnt lager, låta det sätta sig någon minut och sen blåsa torrt med hårtorken. På´t igen och på så vis bygga upp en mycket fin yta av kanske 5-10 lager.

Gjorde så på en rallybil med Humbrol 85, det blev skitbra!

Niclas

PonCar
0

Jag har hittills bara använt Humbrolfärger när jag airbrushat mina bilar och tycker ca 50/50 med cellullosaförtunning har funkat bra, fast det är väldigt lätt hänt att man får lite "apelsinskals-effekt" i lacken. Det beror nog mer på min ovana med sprutan än på färgen och sen har jag en ganska billig Aztek-spruta, som kanske inte är den bästa precis. De senaste två bilarna (28:a Lincoln och pågående Aston Martin har jag tagit genvgen o lackat med Tamiya spray). Blev minst lika bra som med airbrushen tycker jag… Fast ibland vill man ju blanda till en helt egen kulör förstås.

POntus

Azgaron
0

#8 Funkar fint att blåsa på tunnt med Humbrol, men med akrylfärger har det en tendens att inte fästa. Kan ev. bero på lösningsmedlet!

Azgaron

Proosen
0

Tunna även akrylfärgen med cellulosathinner så får den lite mera bett i plasten. Akryl är lite svårare än enamel tycker jag, fast det har gått bra med tunna lager akryl också. Det ser ut som skrutt till att börja med, knottrigt och eländigt men det brukar ge sig när man fått på nästa lite tjockare lager.

Nu har jag inte använt så mycket annat än Tamiyas akrylfärger hittills men håller på med Modelmasters senaste burkar i detta nu så vi får väl se hur de funkar vad det lider.

Ett tips för släta och fina akrylytor är att späda färgen mer och mer för varje lager och på slutet nästan blåsa rent lösningmedel. På så sätt bygger man upp en ganska stadig grund som lösningsmedlet löser upp en aning utan att det för den skull rinner och så får man en fin och slät yta.

Fast nu handlade det om Humbrol och då funkar inte det tricket lika bra.

Niclas

Azgaron
0

Tack för tipset Niclas!
Ja ska ta och prova det vid tillfälle!

Azgaron

micke35
0

Många bra tips och råd, GladTackar och bugar !

/Micke

Proosen
0

Ett klarläggande, med cellulosathinner i akrylfärg menade jag bara lite granna för att ge färgen mera bett men prova er fram så kommer ni snart på hur mycket det behövs.

Niclas

micke35
0

Tackar återigen för tipsen. Har nu provat Humbrol enamel blandat med alifatnafta. Vikken skillnad mot akrylen Förvånad !!!

Har lagt färgen på en Sopwith Camel i skala 1:72 från revell. När jag lackade med akrylen uppstod en "dimma" men med naftan försvann detta fenomen. Tyvärr är det fel kulör (enligt byggbeskrivningen) på planet, men jag är ju fortfarande novis så jag gör lite som jag villFlört.

Bild finns om någon är intresserad.

Micke

GeeKen
0

Lägg ut! Lägg ut!

Glad

/ GeeKen

>>  GeeKen - Medarbetare på Modellbygge iFokus

micke35
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En bild…

micke35
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

en till……….

Azgaron
0

Ser bra ut tycker jag!
Har visserligen lite halvtaskigt färgseende, men det ser rätt ut på sista bilden!

Azgaron

pentti01
0

#15 Vad är Alifatnafta?  undrar en annan novis (som oxå gör som han villSkrattande!  )                                                                              

Tycker att lackeringen ser bra ut gör:   Pentti.

micke35
0

Jag har farit med osanningSkäms, var nere i källaren och läste på flaskan. Det är vanlig lacknafta jag har blandat med och inget annat.

#15 Hittade denna förklaring i ett annat forum

"Skillnaden mellan lacknafta och alifatnafta är att det är olika mängd kolväten. Alifatnaftan är troligen lite mera miljövänlig då den har mindre kolväten."

ElLobo
0

#15 och #21: Hittade det här i en text:

"Tidigare löstes alkyderna som används i konsument-/yrkesmålerifärger i lacknafta. Lacknafta innehåller en betydande del s k aromatiska kolväten. Dessa anses ha negativ inverkan på miljö och hälsa. Därför sker nu övergång till alifatnafta med mycket liten andel aromatiska kolväten. Denna är mindre hälsovådlig och dessutom mer luktsvag samtidigt som alifatnafta också kan betraktas som skonsammare för den yttre miljön."

Azgaron
0

Sen att den inte alltid funkar som den ska det är ju sekundärt! :)

Azgaron

pentti01
0

Finns det risk för i framtiden, att den vanliga lacknaftan försvinner från butiks-hyllorna? 

Pentti.

starhawk
0

#24: Förhoppningsvis inte, folk upptäcker ju att dom "miljövänliga" varianterna är mest skit och frågar därför efter "the real stuff"

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus