Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: gruppbyggen
Läst 5622 ggr
gigabyte
0

GB#7 Korsvirkes Hus

Så äntligen på g med mitt bidrag till gb7 det blir ett trä hus timrade väggar o hörn knutar och torv tak  ,stugan är av typ fä-bovall en stuga på ca 60 kvadrat i skala 1:1, bygget bli i skala 1:35  (har en liten tysk som håller reda på måtten ) ,  foto kommer i morgon

[Tunnan]
0

Det ser vi fram emot
Ska bli kul att ser giga.Flört

Azgaron
0

Spännande!

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

[Henke29]
0

Detta kommer bli väldit spännande att se Skrattande
Lycka till nu Giga me ditt husbygge..

Henke

StefanW
0

Det skall bli intressant att följa.

Stefan - Modellbyggare

Tails
0

Det här blir jätte bra! Hejar på dig!

Mvh Hampus

Sven-Erik
0

Spännande Giga! Har du någon ritning att gå efter, eller bygger du från fantasin? Blev lite nyfiken då jag också dristade mig till ett liknande projekt för några år sedan. Jag åkte ut till Vallby friluftsmuseum och tog alla möjliga mått på en gammal träkåk med lider osv. Jag kom väl halvvägs med timmerväggar och grejer….sen hamnade den väldigt djup i IFM…..

gigabyte
0

Det blir lite fantasi o lite verklighet , har inga mått utan går på känsla o lite fakta ,,vi har väl alla sett en fäbod,, plus att jag har en bok om hur man bygger ett korsvirkeshus ,så det är en så kallad undantags stuga som jag bygger ,men jag tar mig friheten att tolka den fritt ,,,

gigabyte
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

har fått väggarna klara ,fönster o dörr är grovt utsågande ,fönster o dörr ,blir vita eller blå ,sen vill jag ha taket  lite skevt i nocken .Få se hur det blir

StefanW
0

#8 Se där! Nu har du kommit en bit på väg!

Stefan - Modellbyggare

TommiN
0

Oj oj oj!Det här kommer bli intressant Giga,coolt.

GeeKen
0

Själv tänkte jag ge mig an Turning Torso i Malmö.

Givetvis i skala 1:1500!

Skrattande

Skämt å sido, spännande byggprojekt Giga.
Väntar med spänning på fortsättningen!

/GeeKen

>>  GeeKen - Medarbetare på Modellbygge iFokus

gigabyte
0

Tack för era kommentarer ,den ser lite murrig ut nu ,men allt hänger på hur dörren o fönstren tar sig ut , plus att skarvarna mellan stockarna skall tas fram , jag har lämnat en springa mellan varje stock varv har sen dränktväggarna i gips ,som sedan skrapas bort och kvar blir en skarv ,så är det tänkt i alla fall ,hur det än blir .så är det kul att förska göra något nytt :o)

Azgaron
0

Ser bra ut Giga! Ska bli spännande att se hur det utvecklas!

Azgaron

PonCar
0

Ännu ett spännande byggprojekt i "museiklass"!! Är tanken att "fäbon" ska ingå i nåt slags diorama eller så? Tänkte annars det kunde vara en fin "setting" för nåt scenario från tex Finland/Karelen 1940-tal. Eller kanske gömställe för norska "hjemmefrontsmän" vid svenska gränsen?

GladPontus

[Tunnan]
0

Oj, det här blir spännande, eller är spännande rättare sagt
Lite udda men klart trevligt projekt

Ser mycke bra ut giga, tummen uppGlad

[Henke29]
0

Mycke mycke intresant projekt Skrattande
Sen ser de jättebra ut oxå..

Henke

Sven-Erik
0

Väldigt fint byggt Giga! Är det knuttimrat också?

gigabyte
0

tack alla , #14 #17 jo om det blir någorlunda bra så tänkte jag att man kunde klyva huset sen o lägga in Golv o tak så man ser tex finska frihetskämpar värma sig o kika i fönstren efter ryssar , i ett vinter  Diorama , jo det fanns knutar innan jag dränkte huset i gips  ,men dom skall skrapas fram sen ,jo jag är en riktig gips gubbe :o)

[Tunnan]
0

På riktigt???
Gipsgubbe alltså !Flört

Azgaron
0

Glad

gigabyte
0

Skrattande

leo-
0

trodde det skulle bli ett sånt här

fast med halmtak. men strunt samma det ser bra ut iallafall och det är det viktiga

gigabyte
0

mja det finnes olika typer av korsvirkeshus , men mitt slänger jag det blev inte bra med fönstren ,såg ut som ## jag ni fattar ,så detta bygge går jag bet på denna gången ,jag spara dock väggarna till en lada eller liknade  i något framtida dio  men det var kul att pröva på ,och man behöver inte lyckas varje gång ;)

Hej hopp detta giver jag upp Skrattande

starhawk
0

#23: Det du byggde har jag alltid hört kallas knuttimrad, korsvirkeshus har jag bara hört i samband med det hus leo visar i inlägg #22

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Tails
0

Som vanligt impad av alla dioramor :)

Mvh Hampus

gigabyte
0

Du har helt rätt StarHawk Glad

gigabyte
0

Har fått en annan ide ,om man skulle pröva att mura upp en vägg av lösa gips stenar på en pappskiva ,måste pröva  i alla fall , kan ju bara gå åt skogen ,men kan ju också bli alldeles görskita bra ,(en gång på hundra ) Obestämd

ElLobo
0

#27: Lycka till! Har man inte prövat så vet man ju inte!

gigabyte
0

har gjort ett litet arbetsprov är tänkt att likna en murad grov stenvägg hela vägen upp till nock ,lite mera  svart i skarvar o lite mera brunt i stenen så ,,,vad tycker ni ,,,

Azgaron
0

Snyggt! Blir nog bra när det blir klart!

Azgaron

gigabyte
0

jo ,,,,  kan kanske bli bra ,detta är ju bara ett prov, inte början på ett bygge , skall öva lite mera ,sen blir det nog ett bygge ,,,,kul att experimentera i alla fall ,,,,,,,,,,,,,,,,

Azgaron
0

Jo, det är alltid kul att experimentera, och du börjar ju bli ruggigt duktig på det här med gips!

Azgaron

gigabyte
0

Tack Az,, som ,,du,,, ni,, märker så gillar jag det materialet,,  är lättarbetat o  formbart ,ett trevlig men lite blaskigt pill ,fogade med gips ,men ni ser hur blött det blir, skall förska med sandspackel som murbruk ,blir lite torrare o annan färg mellan stenskiften

PonCar
0

Du är ju en rilktig storfräsare i "byggsvängen" Giga! Byggde själv lite hus till Märklinjärnvägen när jag var i tonåren. Vet att jag bla använde sandpapper på kartong för att göra putsade fasader. Kul att experimentera med olika material.

GladPontus

[Henke29]
0

Ojj de här kommer bli snyggt Giga Skrattande

gigabyte
0

har fixat en gavel , lite mera svart i mellan stenarna så kan det blir bra ,så nu gör jag en stenlada med ett loft ,blir ett dio Frankrike 1944 som skall byggas på Flips Model Corner 

ElLobo
0

#36: Snyggt! Ser mycket realistiskt ut tycker jag!

gigabyte
0

Tack ElLobo  ,sten blocken är lite stora, skall dra ner dom 3mm  på nästa gavel Obestämd men med en svart wash mellan stenen blir bra , ett kort är bra för man får ett annat perspektiv på bygget.

AeroTech
0

läckert..

Azgaron
0

#36 Ser mycket bra ut! Tack för draghjälpen Giga!

Azgaron

Sven-Erik
0

Fantastiskt snyggt gjort Giga! Du är sannerligen en tusenkonstnär!

gigabyte
0

tack alla ,mm är det ingen som tycker att jag är lite taskig mot min tysk , ser ju ut som jag har murat in huvudet i mellan skiften ,men han har tappat det redan innan plus en arm ,skall införa personal vård .detta håller inte i längden Skrattande

Sven-Erik
0

#43. Vi har väl alla en liten hjälpreda på byggborden? Själv har jag en gammal tysk utan armar och hjälm….Han brukar stå (oftast ramlar han) bredvid det aktuella bygget Skrattande

[Tunnan]
0

Mycke naturtroget och välbyggt giga.
Fast jag vet inte om stenarna är för stora direkt
Dom vi har här i husgrunden är ju inga singelstenar direkt

Jag har en lite blåmes som hjälpreda här, undra vad alla småsaker tar vägen ? Obestämd

leo-
0

mini arts släng er i väggen Cool

Sven-Erik
0

#45. Skrattande

[Tunnan]
0

Min lilla blåmes
Han ser rätt mätt ut Flört

Azgaron
0

Vad har han glupat i sig månntro? Inte modelldelar väl?

Azgaron

[Tunnan]
0

Jo jag anar nästan att han gjor det
Men han vill inte erkänna det än så längeFlört

Azgaron
0

Glad

Inte bra ju!

Azgaron

gigabyte
0

Trevlig bygg kompis Tunnan  Skrattande jag har min helmut som en grov skala indikator ,så det inte blir allt för stort eller litet ,och tack för alla glad till rop alla ,skall försöka få byggt lite i dag .

Tails
0

Den där blåmesen ser ut att veta något den inte vill bekänna.. Du har inte oljat motorsågen framför den någongång? Du kanske får en hel låda delar då som bara "dyker upp"Skrattande

Azgaron
0

Glad

[Tunnan]
0

#52 Jag var just ute i verkstan och vässade skedjan
Får se om det biter på´n
Blåmesar är annars rätt malliga och uppskäftiga av sig Flört

gigabyte
0

har petat ihop en gavel till ,skall ha regelverk runt loftfönster och fönster luckor  , reglar runt porten o några riktigt dåliga portar, röta i neder kant och Allmänt dåligt underhållna ,,och färg o vädring ,,,och ,,,, hundra små saker till ,,,Obestämd

TommiN
0

always look on the bright side of lifeOskyldig…

Skulle vara intressant att ge sig i kast med något dylikt som du håller på med Giga,fast jag tvivlar att det blir lika bra resultat som ditt,det ser snyggt ut.

Azgaron
0

Ser bra ut Giga!

Azgaron

[Tunnan]
0

Mycke snyggt giga
Du är en mästare på dioramabyggen du

gigabyte
0

Tack Az och tunnan #56 jo det fixar du mycket bättre än jag ,det är jag helt övertygad om , skall skära rent o fixa till vinklarna lite bättre så kan det bli bra , skall göra ett loft inne i ladan så att en MG34 med tillhörande tyskar som lurar bakom fönstret ,Time for spandau ballet (gee…? har nog rätt ,har en morbid fantasi (end i like it )Tungan ute

GeeKen
0

* flickfnitter *

Glad

/ GeeKen

[Henke29]
0

Ja de där var snyggt Giga Skrattande

gigabyte
0

har fått byggt lite till, en medfaren dörr och målning

GeeKen
0

Jösses!
Snyggt jobbat Giga!

/ GeeKen

[Tunnan]
0

Den dörren är inte tät.
Det såg jag med en gång Oskyldig

Mycke snyggt gigaGlad

leo-
0

för att förtsätta på tunnans linje. är det 3glas i fönstret?Glad nog så viktigt med dessa elpriser.

kanonjobb

gigabyte
0

Tackar alla ,MM dörren ,den skall göras om lite skulle likna en röt angripen gammal dörr  ,den liknar mer en brandskadad dörr nu tycker jag . Tre glas ,mja det blir krossat glas o glas skärvor i kramen är det tänkt  Skrattande

Sven-Erik
0

#62. Håller med! "Jösses"…det här blir bara bättre och bättre!

Azgaron
0

Ja, det är otroligt snyggt! Bra jobbat Giga!

Azgaron

[Henke29]
0

Mycke snyggt gjort Giga Skrattande
Ser verkligen fram emot fler bilder på bygget framöver…

gigabyte
0

tack alla ,men jag gör om den gavlen ,den blev lite för ostadig o bräcklig med papp på baksidan,blev som ett sladdrigt banan skal , så skall göra om den med en gips  på baksidan av pappen  ,men får ju lite mera övning på detta sättet  , hej och hå gipsa på Skrattande

Azgaron
0

SYnd när det blir så, men oftast inget att göra nått åt, och du blev ju lite klokare på kuppen! Lycka till med ditt nästa försök!

Agzaron

gigabyte
0

så ett nytt försök med min vägg ,har lagt ett lager gips på baksidan av pappen denna gången, så får man se hur detta går

GeeKen
0

Jösses va' snyggt!

Väntar med spänning på fortsättningen…

Skrattande

/ RödvinsGeeKen

Azgaron
0

Ser mycket bra ut Giga! Ska bli kul att se hur den blir färdig!
Att sätta det på en bit kartong var nog en bra idé!

Azgaron

GeeKen
0

Tänkte på en sak… Kan du inte ha med din lille invalidgubbe på alla bilder. Lättare att få en uppfattning om storleken då liksom!

Flört

/ GeeKen

gigabyte
0

#74 jo hoppas på det ,och jag satte lister på baksidan som jag fyller med gips i mellan ,så får man stadga och på köpet en färdig baksida

#75 Du menar min huvudlöse helmut .skall sätta upp han på tjänstgörings listan vid nästa uppställning PS han tappade armen i tisdags men han hänger inte med huvudet för det Skrattande

Sven-Erik
0

#76. Jösses…Skrattande Här är det lyteskomik ser jag!