Nytt i bygghögen, okt 08

3 KR !!! "du var inte rädd för utgifter du inte!"
Brukar också titta in till Gengåvan som det heter här på byn och det händer lite då och då att man gör lite fynd!
Stefan - Modellbyggare

Ser ut som du gjort konstverk av ramarna ElLobo! 
Ska bli kul att se vad du kommer att fylla dem med!
Verkar vara en intressant dvd Roger!
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Snygga ramar ElLobo! Himla bra pris dessutom! 

#3 Filmen verkar vara intressant, jag har själv beställt den för några dagar sedan och ser fram emot att få nya tips osv.
Vaaaaa, ingen som har köpt nått än denna veckan
Vad håller detta forumet på att tar vägen måntro

#7. Jodå! Men jag håller på att inreda mitt nya hobbyrum så allt är huller om buller! Men det blir redigt läckert kan jag säga! 

Öppnar pluskan och ut kommer det….ja inte pengar iallafall..massa kvitton!!
Hur ofta har man inte önskat att dessa kvitton vore sedlar istället
,gissa om man skulle vara rik!
#8 så då kan vi i höst vänta oss att SvenEriks modellverkstad öppnar igen ?, jag har handlat lite panzar o färg skall bara få hem prylarna , 
#8 Då hoppas vi att vi får se fina byggen nämare höst

#10. Jodå Giga, visst skall det börja byggas igen! Bara jag har flyttat klart och hunnit landa. Kul som sjutton att inreda sitt egna hobbyrum! Ett helt rum dedikerat till modellbygge. Nya hyllor runt om som är proppade med byggmodeller!
Ska försöka bygga en lackbox av ett jalusiskåp jag har.. Funderar på att bygga in en paxfläkt i ena gaveln och dra rör ut genom väggen till balkongen!
låter som mycket god lösning 

#11. Tack för det Henke! Svårast blir det nog att välja vad man skall börja med!? Har köpt in så mycket fina modeller…sen kom ju hela modellhögen ifrån "Den store"…Vilka svåra val här i livet! 
Köpt ock köpt….
Ingen byggsats men däremot Evergreen plaststavar som börjat ta slut
samt en del Vallejofärger.
Däremot stod jag och funderade på en Short Sunderland från Airfix.
Jag ska göra lite mer efterforskningar innan jag bestämmer mig.

#7 Avvaktar till på Lördag, när det är dags för besök hos Modellhuset Liden.
Det blev visst 2 askar med missiler och bomber från Tradera också.

#3 Låter intressant. Jag har första delen om pigment. Den åker med till Locketorp i helgen.

Idag kom det hem ett trevligt litet paket med Tradera-saker
Hornet är med lite resindelar och (suck) vac-formad huv både Beaufightern och en Lightning är med målningsmasker, Lightningen har också med lite extra-dekaler Den andra Lightningen som är komplett fast utan extras får jag väl sälja, kanske med dom extra dekalerna - har inte bestämmt mig än
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Fina modeller du köpt starhawk
En sådan P-38 har jag här med, mycke fin sats.

Häftiga figurer Panther11

#22 jag är med dig! Den där wiking division har jag ju lite extra ögon på
#18 trevliga modeller Starhawk!
Kan iofs inte köpa mycket mer just nu, men annars är jag sugen på den andra P-38 om du ska göra dig av med den!
#20-21 Trevliga figurer Panther11!
Azgaron

#20 Satsen med Wiking division har jag inte sett förut! Klart med på min måste-ha-snarast lista
Kan jag bara lära mig måla figurer snyggt så hade dom figurerna platsat i nåt spännande diorama.

#26: Tja den var ju väl packad med sprillans nytt packtejp, men dom tog betalt för skrymmande
P-38:an kommer jag definitivt göra mig av med, men extradekalerna behåller jag nog, priset blir väl en 150:-, Azgaron du har första tjing på den
Det var väl det jag misstänkte!
Glömde skriva tack i förra inlägget, så då gör jag det nu!
Tack Starhawk!
Kollade lite på den igår, och visst är det väl snyggt med krom, men hela motorn?! Lite väl att ta i kanske!
Låter bra! Då ser jag fram emot att göra upp den dealen lite senare!
Azgaron
Klart trevlig modell.
Trevligt litet plan du fick med dig hem Orso!
Azgaron

#29 & 32, trevliga modeller!
Stefan - Modellbyggare
Fina modeller Sau! Blir nästan lite avis, speciellt på F-4an!
Azgaron

#32 Finns Yaken i 1/48?
Edit: Hittade den från Chechmaster. Måste handlas in…

#32: Har du så stor trappa?! 

#29 - schysst flyttack..

#38 WOW!!!! man kanske ska börja hänga där..

#38: Se där, se där! Nu har du alltså ett hejdlöst dioramabyggande framför dig!
#36 Ja, de kan landa, men inte starta 
#38 Trevligt sågspån å sånt. Såna burkar har jag långt ned i någon Märklinlåda, men det är så jobbigt att försöka plocka fram den. Står förmodligen längst ned eller in. Ibland kan MJ-pryttlar ha en något tveksam färgsättning så att det passar även flyg- och pansar, men de går ju alltid att måla om 
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus
På IPMS Halmstads möte i torsdags, hade en snubbe med sig en låda modeller som han fyndat på en loppis! I lådan fanns bla den här!
Då lådan innehöll en massa godis i form av gamla Airfix och Frogmodeller mm, så hade jag gärna befriat honom från hela lådan! 
men med bara 20:- kommer man inte så långt, men en modell blev det iaf!
Azgaron
#47-48 De där två hade vi som ballast både på vägen upp och ned 
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus
Jepp ni hadde ju me er sånna gobitar 

åhh… ville med varit med..
#53 Än så länge har jag klarat mig från den förkylingen från Tails 

Fina modeller ni införskaffat under träffen, och även utanför i vissa fall!
Låter som ni hade himla trevligt med kringvandrande förkylning å allt! Önskar att jag kunnat vara där! 
Azgaron

håller med,mycket roligt ni fått med er från träffen.

Jahapp, ryggkotorna har hittat tillbaka till sina originalpositioner efter två nätter på ett parkettgolv och en 5 cm tjock luftmadrass som enligt reklamen skulle vara självuppblåsande (yeah, right! jag ska stämma Jysk). Jag har nu fotodokumenterat mina inköp och inbyten från Locketorpsträffen. Först ut är en Tiger 1 från Tamiya, extrautrustad med svarvad pipa och etsade fläktgaller. En klart maffig vagn som är ett inbyte från våran kunniga och trevliga modellpansarkollega Tails, som för övrigt är en übermeister på figurmålning.

Ett hus med stort höl i vägga! Ett intressant kit från MiniArt. Vet ej ännu om jag ska låta en fet pansarvagn indränkt i bråte få parkera i vägghålet när huset är färdigbyggt, eller kanske en aspackad kommunpolitiker som rammat skattemyndigheten med en stulen Grålle?? Hmm, kan bli svårt att scratchbygga en sådan i skala 1/35…..får se..

Trevliga modeller Greenhorn!
#66 Ja, det var ju en fiffig metod! 
Hann du komma så långt uder helgen? Ser bra ut!
Azgaron

#56: Kan det vara något elektriskt?!
Tack Janne!

Det låter mycket trevligt alltsammans - utom förkylningen då!

Oj oj Greenhorn…mycket mumma det där….slurp!!

Ja det där ser kul ut Greenhorn.
#71 Intressanta modeller Pochay!
Bentlyn ar jag byggt en gång i tiden! Tyvärr så ar ja inte den kvar!
#72 Intressant bok, Greenhorn!
Azgaron

#72 Dagens tanke: Det får bli en DVD-hörna på nästa träff..
Stefan - Modellbyggare

Oh ett par härliga Ja 37 Viggen 
Mums mums..
Henke

#78: Jag tänkte väl att det skulle vattnas i munnen på dig! 

Själv så fick man hem Transformers på Bluray idag….har man lite att kolla på ikväll
.

#75 Bra förslag! Själv har jag nu två dvdfilmer från MIG productions och två andra filmer från Expert Model Craft om figurmålning och dioramabygge är beställda.
#77 Praktiska verktyg du hittat ElLobo!
#76 Trevligt med lite Viggar! Har själv en sån liggandes!
#77 Praktiskt med lite nypor!
#82 Kul modell! "Får" man se den byggd här sen? 
Azgaron

#81-2 och #83-2: Javisst! Slipar man bara bort tänderna (eller det kanske fungerar med ventilgummi eller liknande
) så är de nog klart bra att ha till hands. 

#83-1: Ett par Viggar kan man alltid ha användning av! Jag är säker på att jag kan hitta på några intressanta projekt med dessa också.
#85 de tror jag särket att du kan ElLobo 
Har tillräckligit me sånna Viggar på mitt lager….
Henke

#86: Tillräckligt?
Hur många är det?
10 st har jag, så det får kanske räcka. Men jag behöver kanske införskaffa fler av de andra planen …
Har nog sammanlagt oxå ca 10st av Viggen 
Men kommer de upp tillfällen då man kan köpa dom billiga slår ja till direkt..
Henke

Ni samlar på Viggen plan så som jag samlar på Hurricanes
.

#88: Ja, helt sant! Fast egentligen kan man ju slå till på alla modeller som är billiga!
Har bara tre 39:or och fyra 105:or så det finns nog ett uppdämt behov av fler köp där …
#89: 

#82: Verkar vara en helt godkänd modell! Ser riktigt kul ut! Hur är det förresten med skalan, stämmer den överrens med Wallace & Gromit?

Två paket anlände idag i det första var den här
Komplett och i oöppnade påsar stod det, jo jo påsen var trasig så några delar hade drällt ut, och dekalerna med Black Rat fattades, detta gråter jag inte över eftersom jag inte skulle använt dom i alla fall men principen
I nästa paket fanns dom här
Här var det inget att klaga på, utom att Tamiya varit lite snåla, gummiband, Stugen har både band i bitar och lite ets

Oj det var en snygg Corvette!!

Du hade lite för bråttom TommiN jag var ju inte färdig med inlägget innan du svarade
Trevliga modeller Starhawk! Aldrig fel med en 60-tals Corvette! Inte med de andra heller för den delen!
Azgaron

Vagnarna är inte fy skam dom heller.

Häftiga grejer Pelleb.

#97-98: Mysiga modeller skulle själv vilja ha tag i dom
#103: Känner igen mig, men jag har en TSR-2 plastmodell som referens till en TSR-2 i resin
Mycke intessanta modeller du köpt pelleb
En viss Hampden känner man ju till då man håller på att bygga en dylik
Att Valom har gjort en modelle av detta plan visste jag inte.
Ser ut som om det är felaktiga kronmärken på bilden, men det är kanske rätt i asken?
Trevlig maskiner du köpt giga ! 
#97 #98 Vaa har du fått tag i dom byggsatserna från Alien 
Vill ha vill ha
Henke

#108 Den är ganska nysläppt, har inte hunnit göra någon närmare besiktning än. Återrapport ang. kronmärkena kommer nog efter helgen, tror inte jag hinner innan dess.
#109 Det var Eduardo som "lurade på mig" dom, kunde inte låta bli när han la upp dom till salu. Skall försöka bygga dom "riktigt" den här gången.
#111 Är de bra kvalite på dom byggsatserna ??
Skulle gärna vilja ha tag i några isåfall 

#106 & #107 Finfina panzers giga!!!
#112 Du har ju din Airfix 
#114 Nu menade ja Alien byggsatserna..

#112 Nja, dom "ramlar" inte ihop. Det är en hel del torrpassande och slipande för att få till det. Halcyon hade lite märkliga lösningar på en del saker. Dom kan bli riktigt bra med lite jobb. Jag tror att den "bästa" och mest lättbyggd var Power Loadern, skall se om jag hinner ta en titt och lite bilder på den i helgen.
PeO
OKej
#116 Lägg gärna ut ditt bygge här så får man se hur dom är 

#92 Jag önskar en bygglog på stugen där :>
#100 - #102 riktigt sweet :D
#106 - #107 jag som jagar panzer iv j här :d
#114 Nej! Han har ju tristars Marder! där är nog och göra fram till jul om du är flitigt :D
jag har snöat in på panzer IV för tillfället, få se när stormen är över 
#118 Ja den Tristar Marder 3 är de bitar i de vill ja allt lova hehe 
# 91 Jo Ellobo, de stämmer! Alla de modeller Airfix släppt i denna serie är 1:10.
//Marcus