Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettflyg
Läst 4220 ggr
Temeraire
0

F-14A Black tomcat

Idag köpte jag F-14A Black tomcat från Revell, 1:144. Köpte även en del andra små verktyg som jag trodde att jag kunde behöva. Nu undrar jag över en del.

Limmet var typ detta som följde med, duger det eller bör jag köpa något annat, och i så fall, vilket/vilka?: http://www.rebell.com/butik/prod/RV39604.jpg

Spackel blev jag rekommenderat Mr.Surfacer i en annan tråd. Men vad jag fattar enligt Rebell Hobby's hemsida, så finns det olika Mr.Surfacer?

..och det viktigaste, färger! Det följde med tre färger, som antagligen är från Revell dem också? black silk matt, white matt och light grey matt. I instruktionsboken står det vilka andra färger som ska användas också, tror det var typ 13 olika färger. Frågan är, vilken tillverkare bör jag använda? och är en tillverkares t.ex. white matt likadan som en annans tillverkares white matt? Men men, som sagt, ni förstår vad jag menar? Det är bland annat följande färger som står: Beige matt, gul matt, aluminium metallic, mörkgrön matt, järnfärg metallic mm. Jag ska penselmåla. Jag har ingen butik i närheten som säljer hobbyfärger från typ Tamiya och Humbrol osv, så det blir att beställa.

Kort sammanfattat, hjälp mig! :O

Fågelskådare, egenföretagare och webbnörd.

Besök gärna min hemsida Fågelskådaren.se

TommiN
0

Det där limmet är bra enligt mig,använder det själv.

TommiN
0

Målar du med pensel eller airbrush?

Om jag penselmålar,så använder jag Humbrol färger,men det finns andra fabrikater också,Vallejo har jag inte kört med pensel,Model Master har jag inte använt så mycket heller,men det där får man själv testa sig fram tycker jag.

Temeraire
0

Jag har tänkt måla med pensel, och har funderat på Humbrol eftersom Hobbex har dem, men har inte Humbrol gått i konkurs? och de verkar inte ha alla de färger som jag behöver, de har inte black silky matt bland annat. Men de kanske har det, bara att inte just Hobbex har det?

Såg att MJ-Hobby har många Humbrol-färger, men lika svårt där att hitta vissa färger.

Azgaron
0

Mr Surfacer 500 är ett flytande spackel och passar bra till finare fogar! 1000 är mer som en primer, och själv använder jag den för att kolla ifall fogarna blivit bra!

Humbrol gick i konkurs, men köptes upp av Hornby och så vitt jag vet finns deras färger i produktion igen! Du får nog fråga ifall de kan ta hem färgerna som saknas!

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

ElLobo
0

Även jag penselmålar (än så länge) och då använder jag mig av Humbrols Enamelfärger (även Revells och gamla Airfix-färger inräknade).

Var bor du någonstans? Det kan ju finnas någon annan av medlemmarna som har bra tips om lokala affärer till dig.

Temeraire
0

Angående färger, använder olika tillverkare olika namn på sina färger? som sagt så har ju inte Humbrol något som heter black silky matt, men tydligen så har Revell det, men säljer Revell färger seperat? har aldrig sett det.

Jag bor i Mönsterås, mellan Oskarshamn och Kalmar, är i båda städerna då och då.

ElLobo
0

#6: Jodå, bl a Airfix, Heller, Revell och Tamiya har (eller hade) egna färger som såldes separat också.

Det närmaste du kan komma bland Humbrols färger är kanske nr 85 Coal Black. Det är ju en halvmatt färg som borde passa bra.

ElLobo
0

En bra översättningstabell för färger hittar du hos IPMS-Stockholm.

Henke29 och Tunnan är ju hemmastadda i de östra smålandstrakterna, så de kan kanske ge dig tips om vad du kan handla lokalt och var.

starhawk
0

#6: Olika tillverkare har ibland helt olika namn på en och samma kulör, man behöver en färgekvivalenslista om man skall använda något annat än det angivna färgfabrikatet. Jag har själv en lista som är sammansatt av flera listor den innehåller Humbrol, Airfix, Revell, Tamiya, Gunze och Model Master, problemet är att en del kulörer bara finns hos en tillverkare, och då måste man ha ett prov av färgen för att hitta något liknande om man vill använda ett annat fabrikat. en del tillverkare har sina paletter på webben men dom brukar inte vara helt äkta, den kulör du ser på skärmen är inte den kulör du får om du målar med färgen. Idealet är alltså att gå till en butik som har båda färgerna och jämföra, vilket ju inte är lätt

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Temeraire
0

Bhwa! Nu fattar jag! tror jag. På Hobbex hemsida finns en färgkarta. Om man klickar sig till färgerna så kan man klicka på ''manualer'' och få en fil med en färgkarta. Bläddrar man ner lite står det Humbrol/Revell översättningskarta. Det står framför varje färg ett nummer. Clear gloss har nummer 1 hos Revell och 35 hos Humbrol. Betyder detta följande: om jag behöver Clear gloss från Humbrol och vet att den har nummer 1 hos Revell så har den nummer 35 hos Humbrol? DET VAR VÄLL ENAMEL-FÄRGERNA JAG SKULLE ANVÄNDA?

Är jag smart nu eller dum? :O

starhawk
0

#10: Alla tillverkare har egna nummerserier på sina färger Humbrol 35 kallas också Clear och motsvaras av Revell nummer 1, Airfix GV1, Tamiya X22, Gunze H30 och Model Master 1561. Det är nummrena man får hålla reda på namnet kan variera

Temeraire
0

Så jag har fattat?

I morrn söndag blir det av att beställa en del. Färger från Hobbex och spackel, lim och våtslippapper från Rebell Hobby.

Bör jag beställa något Wheadering, eller vad det nu hette? det är väll typ för att få effekter som rost, smuts osv? vad bör jag ha till ett flygplan, sot? vart blir ett plan smutsigt och vad är det för smuts?

Azgaron
0

Jag är ingen expert på flygplansvädring eller weathering, men bla följande kan man nog hitta beroende på var planet flygs och hur väl det vårdas!

Krut/sot runt vapenmynningar!
Avgassotränder. På moderna jet med utblås bak så är det nog mest sot inuti utblåset
Skav på utsatta ställen som vingarnas framkanter.
Slitmärken där folk har gått!
Damm
Vattenrinningar
Oljarinningar i planets färdriktning mm.

Vädring kan åstadkommas med flera metoder!
Wash, fylla i panellinjer och oljerinningar tex
Pigment, sot, damm, rost mm
Oljefärg, vattenrinningar mm

Det viktigaste är nog att bestämma sig för vad man vill åstadkomma och fråga om hur!

På ett plan som Black Tomcat och i den skalan så borde det inte behövas så mycket mer än lite försiktig vädring!

Azgaron

Temeraire
0

Okej, men sådan där weathering kan jag göra när allt annat är klart? när alla delar är på plats och allt är målat?

Jag kan beställa maskeringstejp, spackel, lim och annat från Rebell Hobby? eller bör jag undvika dem? vilken butik bör jag välja annars? Hobbybokhandeln är ju ännu rörigare än Rebell Hobby.

starhawk
0

#14: Det bästa är givetvis att handla över disk om du har någon hobbyhandlare i närheten, annars så blir det givetvis e-handel och då är Rebell Hobby ett bra ställe, jag har köpt från dom vid ett antal tillfällen och det har aldrig varit några problem. Maskeringstejp kan du få tag på hos närmaste färghandel eller konstnärsbutik, annars har Hobbybokhandeln ett brett utbud av varierande bredder som passar oss modellbyggare bättre, eftersom jag aldrig handlat från Hobbybokhandeln över nätet, bara över disk, så vet jag inte hur det fungerar.

Azgaron
0

Både Rebell och Hobbybokhandeln är väldigt bra ha att göra med och funkar bra att handla över nätet! Rebells hemsida är kanske lite lättare att hitta på tycker jag!

Jag hade även nöjet att träffa Max på Rebell nu när jag var i Göteborg, oh han var trevlig att stå och snacka med!

Azgaron

Temeraire
0

Prövade att måla lite smått förut på ''testsaker''. Är det meningen att man ska låta det torka och måla en andra gång? för när jag målade med vitt på svart, så var det väldigt svårt att få det helt vitt, omöjligt, det svarta syns fortfarande typ som ränder eller vad man ska säga.

starhawk
0

#17: Med dom flesta färger måste man måla åtminstone två gånger innan man får full täckning, det är för övrigt bättre med flera tunna skikt än ett tjockt det blir ett bättre slutresultat då

StefanW
0

#17 Några enkla grundläggande tips: Måla flera tunna lager i stället för ett tjock (låt färgen torka mellan strykningarna) och är det flera färger så börja med de ljusa nyanserna och gå mot mörkare. Det enda sättet att lära sig är att öva och åter öva med en stor portion tålamod! Kan låta trist, men det är faktiskt kul att hålla på med modellbygge! Och det är otroligt givande när man känner att man själv gör framsteg. Har du möjlighet så lägg gärna in en bild med frågan, då är det lättare för andra att se vad som kan vara problem eller kunna ge mer tips om hur man kommer vidare och samtidigt ger du andra möjlighet att beundra ditt bygge!

Stefan - Modellbyggare

Temeraire
0

Nu är allt beställt, färger + lite annat från Hobbex och lite lim, spackel, maskeringstejp + något mer. Blev inte så billigt, typ 1000:- plus allt jag inhandlade i lördags som även det blev ungefär 1000:- så totalt ungefär 2000:- har jag lagt ut nu. När jag fått allt känner jag mig redo!

Köpte även då tre byggsatser i lördags, och det jag ger mig på först är då F-14A Black tomcat. De andra två är F-4F Phantom 1:72 från Revell, den andra kommer jag inte ihåg just nu, den ligger underst i skrivbordslådan under allt, har inte lust att plocka fram den just nu.

Får väll lägga upp bilder så småningom…

StefanW
0

#20 Det ser vi fram emot!

Stefan - Modellbyggare

starhawk
0

I början är målningen lite besvärlig och man uppnår väl inte det bästa resultatet, men varteftet man lär sig tekniken så blir målningen något man ser fram emot lika mycket som att bygga modellen, så streta på! vi är alla barn i början

Azgaron
0

Ska bli kul att se lite bilder från bygget!

Lycka till!

Azgaron

gigabyte
0

Lycka till med ditt första? bygge, och ha nu inte förstora krav på dig nu, utan har kul åxå Skrattande

[Tunnan]
0

Ja lycka till Temeraire, och du vet vad vi finns om det hakar upp sig. Flört

Temeraire
0

Första seriösa bygge, ja. Det jag är mest rädd för är målningen, och lite för limningen.

En fråga om dekaler, hur bär ni er åt för att en dekal ska hamna på precis rätt ställe och på sätt sätt? att den inte blir sne osv? Ofta är det ju samma märke som ska vara på båda sidor av ett plan, hur gör ni för att de hamnar rätt, så att inte det ena hamnar t.ex. för mkt åt höger och det andra för mkt åt vänster eller andra upp och andra ner osv?

[Tunnan]
0

Jag kör oftast med ögonmottet
Att den hamnar upp o ned ibland händer alla byggare, men det är bara att blöta på och försöka åtgärda felet.
Glöm inte att köra blank klarlack innan dekalerna bara.

Azgaron
0

Jag blöter alltid ner området där dekalen ska sitta med lite dekalvätska (Microset), vilket gör det hyffsat lätt att flytta runt dekalen lite! Sen får man ju kolla med beskrivningen att de hamnar rätt!

Azgaron

[Tunnan]
0

Ja och tyvärr så är det inte alltid att beskrivningen stämmer heller, och då är det att söka bilder på nätet som gäller.
Har själv varit med om det ett par gånger Obestämd

Azgaron
0

Jo referenser är alltid bra att kolla!

Azgaron

Elmis
0

En droppe diskmedel i vattnet som man doppar dekalen i går också bra. Då glider de lätt både från pappret och på plasten.

Temeraire
0

Hur gör man för att dekalen inte ska se ''fastklistrad'' ut, hur gör man för att de ska se ut som om det är ditmålat, att det fanns ''från början'' eller vad man ska kalla det.

Azgaron
0

Tricket är att undvika sk silvring, vilket uppstår ifall inte hela dekalen ligger helt kloss an mot underlaget!
Det ska gå att få dit dekaler snyggt på en matt yta, men många tar det säkra före det osäkra och lägger på ett lager Pledge golvpolish eller blank lack innan dekalen åker på!
Med hjälp av dekalvätskor får man sen dekalen att sitta så bra och tajt som möjligt, samt med hjälp av nål eller liknande att sticka hål ifall små luftbubblor skulle ha uppstått! Microsol är väldigt effektivt i att få dekalen att ligga väldigt tätt an!
När dekalen/erna väl är ordentligt på plats och har torkat så på med ett nytt lager golvpolish!

Förhoppningsvis har man sen fått en dekal som ser ut som om den var ditmålad!

Azgaron

Temeraire
0

I morrn blir det av att hämta ut paket från Hobbex (: och senare i veckan kommer väll paketet från Rebell, men jag kan börja bygga redan i morrn, eller ja, måla hade jag tänkt. Har hämtat hem några bilder på planet så jag ser hur det ser ut i verkligheten.

Har faktiskt tjuvstartat lite, var ju tvungen att testa ;) knippsade bort den genomskinliga delen som ska sitta över cockpit och filade lite på sidorna där det då blev lite rester kvar, gick hyffsat bra, nöjd för att vara första gången, bild kommer så småningom =o)

Temeraire
0

Hämtade ut paketet från Hobbex idag, och hade även fått paketet från Rebell! Är mycket nöjd med Rebell, blir säkerligen fler beställningar därifrån.

Nu bör jag doppa ner byggsatsen i vatten först med lite diskmedel och röra om? hur länge? hur ska jag torka det sedan? självtorka genom att hänga ut det bara eller torka det med papper?

Fick som sagt paketet från Rebell idag. Dessvärre vet jag inte riktigt vilket av tuberna som är lim och vilka som är spackel, då det står på något asiatiskt teckenspråk. Tamiya putty white, det är spackel, va? har tänkt sätta dit lappar på dem så jag vet vad som är vad. Vad är Tamiya white putty för slags spackel?

Squadron white putty, det är lim, va? det ska det vara iallafall, det står under lim på Rebell hemsida, men enligt den engelska texten, så fattar jag att det är spackel?

Mr.White putty, spackel också?

.. och en fråna om våtslippapper, hur fungerar det? är det meningen att det ska vara ''vått'' när man använder det? hur pass mycket? neddoppat helt i vatten eller bara fuktad lite med en trasa?

Azgaron
0

Jo, båda white putty är spackel!

Jag brukar ha en tom glassbunke som jag häller vatten i och sen doppar jag slippapperet däri, slipar lite, doppar, slipar osv. Tanken är att man med vattnets hjälp sköljer bort slipdammet som annars skulle satt igen slippapperet efter ett tag!

Kul att dina grejor har kommit så du kan komma igång, såvida du inte saknar lim nu dvs.

Azgaron

Temeraire
0

Mja, jag har ju två sådana där blå tuber från Revell med nippel, sedan har jag Casco KRAFT Universal, vet inte om det funkar. Jag har även Loctite super attak precision och epoxy med epoxy lim och härdare. Får väll köra med dem så länge, något av dem duger väll, får testa mig fram.

starhawk
0

Kör med dom där tuberna från Revell, det är ett bra plastlim till vanliga modeller, om du däremot har en vinyl-modell eller resin-delar så är det Epoxy eller superlim (antagligen det där Loctite super attack) som gäller, personligen föredrar jag epoxy. Det där Casco Kraft universal vet jag inte vad det är för lim är det vitt? i så fall är det antagligen vanligt trälim som fungerar bra att limma fast huvar med, tänk bara på att fogen inte är särskilt stark

Temeraire
0

Hur fäster man dekaler på målade ytor? är det para att blöta arket de sitter på, plocka bort dem och trycka dit det?

Azgaron
0

Lättast är om du skär eller klipper ut den dekalen du ska använda och sedan doppar den i ca 30s i ljummet vatten. Sen tar du arkbiten och för försiktigt över dekalen till modellen med en pensel! Det är bra om ytan är något blöt för då kan man justera placeringen lättare!
Själv använder jag mig dessutom av dekalvätskorna Microset och Microsol!

Azgaron

TommiN
0

Använd gärna en tops sen när du har fått dekalen på rätt plats till att pressa ut bubblor och vätska som ligger under dekalen..så gör jag iallafall,bara att rulla topsen från mitten och utåt.Glad

Temeraire
0

Fäster dekalen av sig själv då? som ett klistermärke?

Sedan undrar jag, hur målar ni med pensel i mycket trånga utrymmen utan att det blir färg på ett ställe där det inte ska bli färg? om det handlar t.ex. om en vägg som ska målas grå, som bara är typ någon millimeter från en annan vägg som ska ha en annan färg?

TommiN
0

Jag gör som så att jag målar först den biten som är mest besvärlig,och sen tar den andra som är lite lättare att måla,sen kan du maskera den andra ytan med tejp,eller utspädd Maskol.Glad

starhawk
0

#42: Jo dekaler fäster sig själv, förutsatt att man har fått den platt mot ytan förstås, ibland kan det vara lite mariga ytor och då kan man använda Microsol som liksom mjukar upp dekalen. Det gäller att få den på rätt plats och sedan pressa ut vattnet som är under den så att den ligger platt mot ytan. En del tycker att det är lättare om man klarlackar ytan där dekalen skall vara, själv har jag aldrig haft några problem med "vanliga" målade ytor oavsett vilken färg det är på, jag har aldrig klarlackat färe dekalplacering, är ytan som ett tvättbräde kan det emellertid vara problem att få den platt mot ytan, då behövs oftast Microsol. Sedan finns det ju en del dekalfabrikat som man får ta till lite specialbehandling med. Academy tål enligt uppgift inte Microsol, dom är väldigt tunna och får behandlas försiktigt så dom inte går sönder, Italeri är raka motsatsen, deras dekaler är tjocka och Microsol är snarast obligatoriskt i deras fall

Azgaron
0

#41 Gäller bara att vara försiktig så man inte flyttar dekalen!

#42 Oftast är det lättast att måla intill kanter än ner mot, tex på en figur med bälten så är det lättast att måla bältena först och sen måla intill mot bältena!
Sen beror det mycket på hur det ser ut, kan man måla vissa ställen innan montering så kanske man ska överväga att göra det, annars kan man nog göra som Tommi skrev!

Azgaron

Temeraire
0

Hur sätter man på väldigt små dekaler på mycket små delar?dekalen flyger ju all världens väg bara man råkar vidröra den lite, och trycker man dit den med en pincett eller fingret eller något annat, så sätter dekalen sig på fingret eller pincetten istället. Dessutom var delen som dekalen skulle sättas på ej plan. Slutade med att jag hade sönder tre dekaler och slängde dem. Får väll improvisera och försöka måla dit knappar och radar med bläckpenna eller något om det går?

Jag har inte kommit så långt än, bara målat, första limningen sker nog på måndag, så kanske ni får bilder på tisdag (:

Azgaron
0

Det där med små dekaler och små delar kan vara väldigt knepigt!
Ett knep som kan funka är att hålla arkbiten nära intill och försiktigt föra/putta över dekalen med en våt pensel!

Försiktigt målande med en fin pensel kan ju gå, eller om det finns uphöjningar så funkar torrborstning bra, eller en kombination av båda!

Azgaron

starhawk
0

Ja små dekaler är ett elände, dom alltför små som en myriad av små gula krokar som skulle vara på min Vulcan struntade jag helt sonika i. Men när man ändå måste få dit dom får jag testa Azgarons metod

AChristian
0

Hej! Nu har jag inte läst igenom allt vad som står här vad det gäller spackel, men jag undrar bara eftersom jag har köpt Humbrol´s "Modell Filler", vad ni har emot den och varför? Varningstexten på tuben gör en så misstänksam att man knappt vågar öppna den, typ exploderar eller att man tuppar av eller att plasten smälter där man använder den. Lite allvar, lite skoj…

Christian

ElLobo
0

#49: Nej, jag tror inte att du behöver vara det minsta orolig för att använda Humbrols spackel. Glad Jag använder det själv och för spackling av mindre fyllningar tycker jag att det fungerar bra. Är det större skador som ska spacklas så är t ex Hagmans att föredra då Humbrols spackel sjunker något och på större fyllningar så märks det mer. Men man kan ju förstås ta det i många mindre omgångar med längre torktid emellan så fungerar det där också.

AChristian
0

Tack ElLobo, låter bra det!

Mvh/C

Temeraire
0

Mitt första allvarliga fel, målade vitt på båda sidor om cockpit, där den redan svarta färgen skulle vara omålad. Slipade bort det mesta av färgen med våtslippapper, men det i de mycket små springorna går ej att komma åt, så det får väll bli kvar. Nu ser det eländigt ut, slitet, kommer se konstigt ut sedan när det är ihopsatt med resten. Men men, mitt första seriösa bygge så, man lär sig av misstagen, och av missarna som finns i manualen.

En fråga, när något ska målas med en viss färg visar en pil vart man ska måla, en heldragen linje. Men ibland är det en pil med streckad linje, vad betyder det?

starhawk
0

#52: Då är det på andra sidan av biten streckad pil är en skymd pil så den pekar på undersidan av delen

[Tunnan]
0

Bilder…vi vill ser bilder på ditt projekt Flört

Temeraire
0

Misstag nummer två, satte dit två saker som skulle ha målats innan, nu när de är fastlimmade går det inte att måla där de skulle målas. Funderar på att låta det vara, eller försöka få bort dem och måla dem. Ska se närmare på de bilder jag har och se hur planet är målat där i verkligheten.

Temeraire
0

Enligt bilden på lådan ska där vara målat, men enligt bilder från verkligheten är det svart. Jag får se hur jag gör. Det känns redan rätt så misslyckat hela bygget, men jag har lärt mig massor! ska iallafall göra den färdig och kanske försöka rätta till felen, om jag klarar av det.

Spackel, ett livsfarligt vapen? ja, det verkar så, om man läser på tuben. Jag har inte vågat testa något av dem än, verkar ju vara livsfarligt. Jag får nog göra så att jag sätter mig ute när jag ska spackla för att få tillräcklig vädring, samt använda sådan där skyddsmask för munnen och näsan och skyddsglasögon och skyddshandskar som även täcker armarna.

starhawk
0

#56: Låter lite avancerat jag brukar använda den där spackeln som följer med i en Super Epoxy förpackning och spacklar på, sedan torkar jag av det överblivna med lite hushållspapper innan spacklet hårdnat alltför mycket. Detta utföres inomhus utan handskar och andningsmask och jag lever fortfarande