Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettgruppbyggen
Läst 1541 ggr
TommiN
0

Lancaster 1:48 del 2

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tyckte att det började bli lite långt förra inlägget.

Tamiya-dekaler…hmmmSkrikandes

starhawk
0

Det där påminner mig snarare om Italeri-dekaler, jag har aldrig haft några problem med Tamiyas, har dom bytt tillverkare?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

TommiN
0

Ingen aning,men vad ska man hitta på åt det här då??

starhawk
0

På Italeris körde jag med en nål som jag hackade dekalerna med och sedan strök jag på Microsol det funkade på en del av dom, på dom det inte funkade målade jag över dekalerna, det var ett pill att inte måla över fel del

TommiN
0

Satt och funderade på samma sak,undrar om man skulle måla dit dom istället.

ElLobo
0

Och del 1 hittar ni här!

denstore
0

La du dekalen på den matta lacken? Jag blankar alltid innan jag sätter på dekaler. Ett problem med många av de här Tamiya-modellerna är ju att de är 20 år gamla. Dekalerna är ju som fnöske, så jag tror det är värt pengarna att investera i färska dekaler av bra kvalité.

Tails
0

#6 Skille precis säga detsamma. Jag tycker det ser ut som resultatet av en dekal på en matt yta. Jag blankar alltid mina vagnar på de områdena där dekalerna ska på. På med blank över och sen matt..

Proosen
0

Liksom Starhawk pickade jag dekalen som inte låg rätt och strök på duktigt mycket micro-sol. Fick upprepa behandlingen några gånger men till slut satt de som de skulle.

Niclas

TommiN
0

Jag har klarlackat kroppen,men den matta delen missade jag tydligen,hade lite strul med sprutan samtidigt,fick börja rengöra mitt i allt lackandet,men under dekalerna var det blankt,och dekalerna tyckte jag var riktigt tjocka,har inte sett så där tjocka dekaler förut.

starhawk
0

Jag har i princip aldrig blanklackat före applicering av dekaler, utan har applicerat dom direkt på den matta ytan, det har aldrig varit några problem utom en gång med Italeri-dekaler, dom är som regel lite bråkiga men den här gången var dom värstingar. Men för övrigt är det aldrig något problem med att applicera dekaler på matta ytor, så att blanklacka före applicering av dekaler tycker jag är bortkastad möda (om inte modellen skall vara blank förstås)

[Tunnan]
0

Jag byggde en svart Beufighter Tamiya 1/48 för några år sedan, det blev samma ressultat på den som på din Lancaster Tommi
Jag fick tipset att man skulle skölja dekalerna i vatten med lite diskmedel i, för enligt honom så har vissa av deras dekaler alldels för mycke klister på undersidan, och skulle då göra i sin tur att det blev så här som du visar.
Jag testade dock aldrig detta själv.

/Tunnan

TommiN
0

Tack för tipset Tunnan!!GladSka testa det på en gång.

StefanW
0

Hör till den skara mäniskor som lyckats bäst med ett blankt och glatt underlag när det gäller dekaler. Sedan finns det flera gamla trådar som man kan damma av och även från andra forum i ämnet.

Jag är förvirrad!?

Dekaler och klarlackning

Stefan - Modellbyggare

TommiN
0

nu får det bli som så att jag målar dit dom för hand..får se hur resultatet blir??Obestämd

StefanW
0

#14 Det tror jag att du fixar!

Stefan - Modellbyggare