Planering inför träffen!
Nu börjar det närma sig till höstens träff i Locketorp!
När? 11-12 oktober 2008
Här följer lite snabba frågor och funderingar!
Workshops! Vilka vill/kan visa något? Ansvarig?
Swapmeet! En given punkt!?

Meny under helgen?

Finns det några som kan hjälpa till att iordningställa? Då tänker jag närmast på dem som har kort resväg!
Är det några som vill kunna komma redan på fredag kväll?
Vilka vet eller tror att de kommer? Samåkning? Någon som kommer med tåg (hämtning på Skövde C är möjlig!)?
Något speciellt som just ni skulle vilja se denna gång?
Sammanställer denna tråd när det börjar närma sig
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
Hade man bott ca 30 mil närmre så hade jag gärna hjälpt till redan på fredagen.
Men nu gör jag ju inte det så….jaa 

#1 …men du kommer väl? 
Stefan - Modellbyggare
Ja det lutar åt det iaf
Som det ser ut nu
När är senaste anmälningsdatumet ?

#3 Som tidigare!
Stefan - Modellbyggare
Du vet att du har mig till hjälp om det vore någon tröst… Vi har väl pratat löst, jag och Stefan, att ha en airbrush workshop där vi kan visa hur man målar med olika sprutor och färg fabrikat - så vida någon tycker att det vore intressant? Jag tar på mig i så fall att visa - ingen expert men glad amatör! Har en Evospruta och Kompressor. Har någon en annan spruta som de vill visa eller prova går det bra om ni har egen slang och Cejn koppling.
//Marcus

#5 Har räknat med dig!
Jag kan ta med mig min Badger Crecendo 175T om någon vill pröva och jämföra med!
//Stefan
Stefan - Modellbyggare

Klart den här träffen är inplanerad!
Dessutom har jag ju en last av modeller att överlämna till en del av er …
Jag hjälper naturligtvis till så snart jag och de andra vildarna här uppifrån kommer fram.
Förhoppningsvis får jag låna bil igen, annars får jag ta tåget, men om inget oväntat inträffar så hade jag tänkt att komma!
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Räknar med att komma ner. Jag kan ta med spruta och kompressor.

Någon typ av workshop eller förevisning i följande ämnen har tidigare föreslagits:
Airbrush
Dioramabygge
Huv- och lackpolering
Vädring och wash
Vad gäller menyn så har det ju fungerat bra tidigare, och om ingen tycker att det blir tjatigt så föreslår jag samma meny även denna gång (tacos med tillbehör på lördagkvällen och spagetti & köttfärssås på söndag lunch).
Självklart hjälper jag till i köket när jag har kommit, men mycket beror ju på vad Stefan och andra närboende tycker. Det blir ju trots allt de som får dra det tunga lasset med alla förberedelser.

Efter vad MiF SIA har snappat upp så blir det väl en bil från Dalarna med två-tre deltagare, och så naturligtvis en bil från Bergslagen. 

#10 Maten fixar vi enklast lokalt som jag ser det! Gör vi som förra året, så kan man ju förbereda det mesta dagen innan och då sparar vi en massa tid i köket!
Stefan - Modellbyggare

#12: Låter bra!
Mitt förslag(och kanske Stefans!) är att man avsätter särskild tid och har stationer där man har workshops. Det kan vara svårt att visa vid byggbordet så jag tycker att man avsätter en timme och delas in i grupper så får den som nu vill visa en teknik sitta och förevisa för en grupp, sen går man vidare till nästa bord och titta på nästa teknik. Bra idée? De workshops/tekniker ElLobo listat låter väl som en bra idée, har vi nån mer som kan tänkas ställa upp och visa?
# 9, Vad har du för kompressor Raldor? Tyst eller högljud? Om du har någondera, ta med, då min är nått mittemellan! ca 60 dB.
//Marcus

Kan ta med mig min med (ca 24 L tank och 1,5 hk och runt 100 db!)!
Stefan - Modellbyggare

#14: Jag tror också att det blir bättre om man har särskilda stationer.
Ja hoppas att kunna dyka upp 
Tar me min Airbrusch för ja behöver tips mm till den..
Henke

Var på Hudsonklubbens årsmöte i helgen, där jag efter flera försök lyckades nergradera mig från ordförande till kassör för att få mer tid till mina bilar och modeller. Istället blev jag utsedd att representera klubben på riksförbundets årsmöte som är 11/10, så tyvärr kan jag inte komma till träffen som jag sett fram emot länge. Dessutom är jag mitt uppe i invintringen av bina (vintern kom tidigt i år) så det är därför jag varit osynlig på forumet ett tag. Det är även lite svårt att bygga när fingrarna är svullna av bistick.
Bjarne

#18: Men det är ju ordförande man ska vara om man vill slippa allt jobb! En ordförandes uppgift är ju bara att delegera uppdragen.
Tråkigt att du inte kan komma, det hade varit roligt att ses igen.
Ja, det var ju synd! Ibland blir inte allting som man tänkt!
Figurmålning, kan det va' nått?
Azgaron

#20 Absolut!
Stefan - Modellbyggare

#14 Min är tystgående. Om det finns behov så kan vi även ta med klubbens kompressor (samma typ som min) och/eller ProMod's. Även den tystgående. Lite olika sprutor åker också med.
Något som kunde vara bra är någon form av arbets-belysning. I synnerhet vid eventuella Workshops-stationer. Synen är inte längre vad den har varit.

#22 Det låter som ett uppdrag för hemmatrupperna!
Papper att klä borden till arbetsplatserna och stationerna ordnar vi också.
Egna underlägg kan vara bra om ni skall karva med skalpell och dyligt!
Skall titta på någon form av utsug..
Stefan - Modellbyggare

Ser ut som jag inte kan komma tyvärr….BMW säger jag bara,står fortfarande i garaget med öppen motorhuv.

Tåg eller samåkning?
Stefan - Modellbyggare
jag ska försöka komma med tåg, när bör jag vara framme?

#26 Beställ biljett i god tid så brukar priset bli bra! Tala sedan om när du kommer så löser vi det. Vill du komma redan på fredagen så går det också bra!
Eftersom du kommer med tåg och inte skall behöva släpa på allt, så kan vi försöka fixa fram en luftmadrass eller dyligt!
Stefan - Modellbyggare
# 22 Bra Raldor att du har en tyst. Då kan vi visa 3 olika varianter, hög - mellan och tyst! Har du en annan spruta/sprutor än Evo och Badger Cresendo så vore det kanon om du tog med dem också.
// Marcus

är detta en öppen träff lr bara för er invigda? :P

Jag och Björn vill ev. komma ner redan på fredag om det finns möjlighet att sova någonstans?
"den här är en annan, en Airfix"

#30 Inga problem! Om ni inte vill sova i fsh, så skall vi kunna göra plats mellan mig och gumman! Det tror jag hon skulle gilla…not! Skämt å sido!
Det vore jätte kul om ni kunde komma kvällen före! Känn er välkomna!
Stefan - Modellbyggare
# 29 Det är givetvis en öppen träff. Den är i Locketorp, ett par mil utanför Skövde. Vill du komma är du hjärtligt välkommen! Hör av dig till StefanW som är "spindeln i nätet" för träffen. Kontakta gärna honom, enklast via ett PM!
Marcus

#29 Jag har skickat ett pm till dig. Prova annars på stefanwadman@hotmail.com
Stefan - Modellbyggare

#31. Sängar finns hos oss. Jag kan hyra in oss i lillestugan. Har troligen ändå hyrt bort barnen eftersom jag åker på läderkurs en av dagarna. Det kanske jag glömt att tala om
.
Väldigt bra med ett forum så man kan kommunicera med maken
.

#21 Absolut är gott med Cola!
Vem hade du tänkt ska hålla i det?
Azgaron

#36 Om jag håller i groggen så håller du i föredraget! 
Fast skall jag blanda vodkan med något så tar jag hellre

Skål!
Stefan - Modellbyggare
Ok, kör för det!
Lime är ju inte fel det heller!
Då ska jag försöka förbereda lite då!
Azgaron

#38 Det låter strålande!
Stefan - Modellbyggare

#28 Med Evo förmodar jag att du menar Evolution?.
Det vi kan ställa upp med är:
Evolution Two-in-one, Badger Crescendo, Badger single-action och Aztec.
Vi tar väl med det vi har så kan fler få chansen att prova på.
# 40 Det låter bra det Raldor! Evolution two in one, vad är det för spruta? Crescendon vet jag att Stefan kommer ha med. Men de andra är högintressanta! Bara du lånar ut dem till workshopen så de som vill får testa
. Jag kommer att ta med olika typer av färger - har i stort sett allt utom Vallejo air och Xtra acrylics.
//Marcus
jag kan ta med min rich ab 300
Tyvärr så ser det mörkt ut för mitt deltagande denna ggr
# 42 Inte för att jag på rak hand säga att jag vet vad det är för spruta, men p.g.a. det ska du absolut ta med den!
# 43 Tråkigt Tunnan! Men det blir fler gånger!
//Marcus

#43: Aj då, det var tråkigt! Men så är det, ibland stämmer det inte alls. Vi får väl försöka att utöka antalet träffar om det finns intresse och ork för detta … 
#43 Ja, det var ju tråkigt att höra! Men det kommer fler tillfällen som sagt!
#41 Two in one innebär att man får med två nålar och munstycken!
Azgaron
# 46 Okej, men då är det en sådan jag har. Jag har en 2 mm och en 4 mm plus att jag köpt till 1,5 mm nål. Som jag fattat det så levereras alla H&S Evolution med 2 nålar.
//Marcus
Om man kollar på Puman så finns det tre varianter:
Solo med en 0,2mm nål
Two in one med en 0,2mm och en 0,4mm nål
fPc med 0,15mm och 0,4mm nål samt ställbart lufttryck
0,15 ger väldigt fin sprutbild, men har lätt för att sätta igen med akryl tycker jag och är svår att göra ren då jag inte har nått lämpligt verktyg som passar att rensa munstycket med.
Azgaron
.

#48: Ja, det är t o m så att nålarna varierar med vilken modell det är av sprutan:
"Vanlig" Evolution
"Two in One" -- 0,2mm resp. 0,4mm nålar medföljer.
Evolution Silverline
"Solo" -- 0,2mm nål medföljer.
"Two in One" -- 0,2mm resp. 0,4mm nålar medföljer.
"fPc" -- 0,15mm resp. 0,4mm nålar medföljer.
Evolution Infinity
"Solo" -- 0,15mm nål medföljer.
"Two in One" -- 0,15mm resp. 0,4mm nålar medföljer.
"fPc" -- 0,15mm resp. 0,4mm nålar medföljer.

#46-49 Nu har jag plockat hem "Evo'n". Den ser ut som en Silverline men har produktnummer 75122. Inköpt från Puma, men det ser inte ut som om han har den modellen kvar. Det är den information jag har. Tyvärr kommer jag inte ihåg storleken på nålarna.

Jag har införskaffat ett par DVD-program om MIG-pulver och Husmålning (i litet format givetvis). Om det finns intresse och det går att ordna med visningsmöjlighet så tar jag gärna med dessa.
När jag körde dem på tv'n så blev färgerna lite konstiga. Men det beror förmodligen på min antika tv. På datorn så fungerar det utmärkt.
Kan fixa fram en 21" TV med DVD om det inte finns i församlingshemmet.
//Marcus

#52. TV och video finns, dock ej DVD. Jag skall be maken kolla om den fortfarande fungerar. Fjärrkontrollen har någon fått med sig hem efter en fest, men det finns ju knappar som tur är :)

#52-53 Då tar jag med skivorna.
Jag har en extra som bara står, så jag slänger med den! Annars kanske någon har en bärbar dator, så kan jag skaffa en extern skärm utan problem!
//Marcus