Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etiketttips-råd-problemlösning
Läst 2278 ggr
pentti01
0

Fotoetsade delar.

Har en fråga om fotoetsade delar; om jag förstått det hela rätt,så finns det i vissa byggsatser fotoetsade delar och till andra byggen kan man köpa sådana för att få ett bättre/trevligare slutresultat ? Då undrar jag: hur ser dessa fotoetsade delar ut? (om man jämför mot "vanliga")Kanske någon som har en bild?. Behövs special-verktyg till dem? Funderingar av: Pentti.

ElLobo
0

Här är en lite suddig bild på ett av de fotoetsark som ingick i min modell med Trumpeters Tu-16 Badger i 1/72.

Jag anänder knappast alls fotoets (enbart om de råkar medfölja byggsatsen) men det beror mest på att jag i stort sett bara bygger 1/72. Många som bygger t ex pansar eller fartyg använder fotoets betydligt mer, och har då stor nytta av olika bockningsverktyg, t ex en Etch-Mate.

Här har du några andra trådar i ämnet:

Foto etch

Etch mate

Att arbeta med Fotoets

Marcusjohnson717
0

Ja det stämmer att vissa "finare" modeller innehåller fotoets. Sen kan man köpa fotoets löst från en rad olika tillverkare. Fotoets är tunnmetall som man "etsat" delar med mycket fin detaljering, jmfr. hur man framställer kretskort. Fotoets kan alltså användas till mycket tunna detaljer samt superdetaljera en byggsats. Oftast när en tillverkare tar fram en ny modell så skulle det bli svindyrt och t.o.m. omöjligt att kunna superdetaljera. Därför använd ets eller resin, finns även vitmetall, för oss "nördar" som vill ha superdetaljerat eller så likt förelagan som möjligt. Sen kan det vara så att man använder ets och resin till att konvertera en sats till en annan modell.
Störst, vågar jag påstå, är Eduard. Ett öststats företag som har specialliserats sig på ets. Har inte adressen i huvudet, men sök på Eduard. De har även nu pre-painted, ets som redan är målat ex. instrumentpaneler och dyl. Ets är billigt jämfört med resin. Verktyg som man behöver är (tycker jag) Skallpel, vass sax, rakblad för bockning. Runda stavar i olika diametrar för böjda detaljer. Allt limmas med Cyanoakrylat (superlim). Sen finns det en uppsjö med maskiner att köpa till den pryltokiga! Etch-mate är ett verktyg.

Hoppas svaren gjorde saken lite klarare!

//Marcus

Marcusjohnson717
0

Där var du snabbare ElLobo, ingen hade svarat när jag börja skriva!

ElLobo
0

#3: Glad

ElLobo
0
pentti01
0

Jag glömde att tillägga att jag är nyfiken på fototes i samband med bygge av bilar i skala 1/20 och 24. Tackar för alla svar och länkar dock!          pENTTI.

denstore
0

Själv har jag börjat mer och mer avstå från ets, om det är möjligt. Oftast blir max 10% av arket använt, och då är det inte alls prisvärt jämfört med resin längre. Inte heller är jag lika övertygad om dess fördelar heller, längre. Visst, ibland blir det snyggt, men ibland bedömmer man vagnar med ets snett och vint över hela vagnen. Byggaren tycker han har gjort en stor arbetsinsats, men frågan är om det har förbättrat överhuvudtaget. Till flyg är det nästan samma sak, och tyvärr verkar etstillverkarna ibland glömma bort att ge oss det som verkligen behövs i ets, typ luckor och liknande, medan det skall byggas upp tredimensionella konstruktioner med origami-liknande vikningar. Dock så finns det en hel del fin ets till båtar och bilar. Där verkar tillverkarna ha förstått vad som behövs göras i tunn plåt, och vad som kan lämnas till plast och resinföretag.

StefanW
0

#6 Titta t.ex. in på ViragoHobby, Anders har det mesta varianter av ets och dyligt som finns till bilar. I produktkatalogen så finner du till vänster i menyn: Detaljeringstillbehör. kolla där under så får du en uppfattning av vad det kostar, dock får du söka på andra ställen efter bilder. Väntar du lite så kommer det mer tips..

Stefan - Modellbyggare

Tails
0

Tänk på limmängd och etsstorleken;svårt att få en 1 mm2 att sitta snyggt på en 1/35 modell. Du jobbar inte längre med fingar utan mera tandpetare. Det är tidsätande och jag håller med denstore till stor del. Men 1/24 har jag inte provat. Kanske är det lättare att nå bra resultat då? Hoppas mumlandet är till någon hjälp.

Mvh Hampus

pelleb
0

Smådelar som inte bär upp någon vikt kan även med fördel "limmas" med klarlack. Pensla på en dutt lack på etsbiten och sätt dit den, fördelen med lack är att du får mycket längre tid att justera positionen. Och det blir inget kladd som måste slipas bort runt en pytteliten bit som givetvis flyger iväg när man försöker Skrattande

PeO

Marcusjohnson717
0

# 10 Den var ny! Det tipset ska jag prova!

//Marcus