Scratchbygge Bismarck
Här kommer en länk till lite bilder på "idiotprojektet"
, en stycken scratchbyggd Bismarck i 1/100, fråga inte varför
. Dom "små" plastbitarna på bilderna är från Tamiyas 1/350 skuta. Har äntligen fått tummen ur tack vare lite fina båtbilder här på forumet, ni vet vilka ni är. Har börjat scratcha kranarna och dubbel 88:orna så smått. Skall försöka plåta lite mer i helgen, skrov och däcksbyggnader mm.
Ha det bra i limångorna
PeO

Wooow!!!Det här kommer bli intressant..Häftigt!!

Det var ett ambitiöst projekt… Är det för RC eller en statisk modell? Vad tänker du använda för material? Vad jobbar du med för underlag? Det här hoppas jag blir en rejält lång byggtråd jag kommer att följa med stort intresse då jag är halvvägs igenom Tamelanders bok om Bismarck just nu. Vi vill veta mer!!!!
Jens
Yes äntligen scratchbygge o Bismarck till på köpet, man tackar ,skall bli helkul att följa !!!!!

#2 Det blir en statisk modell. Jag använder allt som verkar kunna funka,plasticard, foamboard, tjock kartong, gamla ölburkar, Korsstygnsramar (perfekt till modellbygge
)Har gjort däcksplankorna från 0,2mm dörrfanèr skurna i 6cm långa och 2mm breda plankor, ca 4000 st. ALDRIG MER
Vad gäller underlag:
Lång historia. Började med ritningar från Bundesarchiv i Tyskland som verkade OK. En bit in i bygget när jag började kolla bilder i böcker och på nätet visade det sig att det var en salig mix mellan Bismarck och Trpitz. Vid en snabb blick verkar dom nästan identiska men dom skiljer sig åt väldans mycket i detaljerna och placering av div utrustning, så då sket det sig riktigt på tvären och bygget gick i träda i väntan på bättre underlag. Hittade nygjorda ritningar som är gjorda av en riktig KRIEGS MARINE entusiast för ca 2 år sedan (dom var svindyra, men helt otrolgt detaljrika) så nu har det tagit ny fart igen. Skall försöka lägga upp lite mer bilder i helgen på skrovet mm.
PeO
Mycket snyggt PeO! Skala 1/100 blir ju rejält stort! Ska bli kul att följa det här!
Själv blir min Bismarck en aningen mindre! :)
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

#5 Det är det som blir problemet
, var gör man av med 251 cm båt???? Men det är ju självförvållat så…..
PeO
Oj oj, det här blir ett bygge på högsta nivå.
Att scratchbygga Bismarck i den här skalan är minsann inget kattskit inte.
Säger som Tommi…Häftigt !

!! Vilket bamseprojekt! Hur maffigt som helst. Låter som en otrolig utmaning men samtidigt spännande med källforskning och allt. Lycka till!

Äntligen används golfbollen till sin rätta
.
Ja säger som alla här de blir kanonsnyggt..
Häftit i den stora skalan oxå..
Lycka till me fortsättningen nu..
Henke

#9 Bra prickat Tommi, Det är den blivande gjutpluggen till avståndsmätarna. Mer bilder kommer till helgen.
PeO

#9. 

waaaaaaaaaah va grymt!
/Janne

Klart häftigt, får ju min Bismarck att se ut som en libåt!!!
Lycka till, och släng upp drösa vis med bilder.
Ja, skala 1/600 känns lite puttigt!
Azgaron

Jag borde vara klar snart med min Richelieu,så då plockar jag fram min Bismarck i 1:400.

Ojoj, vilket imponerande bygge! Skall följa det med stort intresse och glada tillrop!
//Stefan
Stefan - Modellbyggare

#17 Ja glada tillrop lär behövas 
PeO

Lycka till med bygget pelleb, själv har jag funderat på att scratchbygga Tiger om jag kunde få tag på ritningar, men jag har inga planer på den skalan, två och en halv meter båt! Jag tyckte min radiostyrda robotbåt på knappa metern var ett stort åbäke
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Uppdaterat albumet med lite mer bilder. Många av delarna som syns är bara "mock up" bitar för att kolla former osv. Den "lilla" båten är Tamiyas 1/350, tyckte den var stor innan jag började med den andra.
http://s10.photobucket.com/albums/a140/pob60/Bismarck
PeO

#20 Det var intressant att se den stora skillnaden mellan modellerna!
Stefan - Modellbyggare

Fy f-n va maffigt!!Håller på och torkar tangentbordet från all dräggel här hemma,synd att såna inte finns i butiken.
Supernice! Det ser verkligen Jättemaffigt ut!
Azgaron
Ojoj den skutan blir inte liten som sakt :)
Snyggt blir de oxå härlit många detaljer…
Henke
måste vara pilligt att bygga så smått ;o) uberskön skuta pelleb!!

Dra mig baklänges, vilket bygge. Och som du skrev i inlägg #20, tycker också att min 1:350 är stor, men efter dessa bilderna så är den bara löjlig…
Önskar dig all lycka till.

Jag får väl önska dig lycka till med att hitta en plats för den, det lär inte bli lätt
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

O jääääääääääääääääklar!
Min qm2 1:400 är väl knappt nån idé att börja bygga!
mvh
Janne