Dekaler på billack
Hej. Kan man sätta på dekalerna direkt på billack eller måste man klarlacka den först? Billacken är ju ganska klar och blank i sig. Vilken lack är bra att använda efter att dekalerna är på plats? Ska det vara matt eller blank? Då det är en rallybil så vill jag inte ha allt för blank modell.
M v h Minardi
Det borde gå bra att sätta dekaler på nått som redan är blankt! Sen lär du väl få försegla dekalerna med nån lämplig lack!
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Dekalerna lär fästa utan problem på din bil. Även om det är en rallybil du bygger så ska du blanklacka den, vill du sedan ha ett lite buskigt utseende får du jobba med damm, lera och jord för att skita ned den en aning.
Låt se vad det är du bygger, här är vi av naturen extremt nyfikna på vad som händer ute i stugorna.
Lycka till!
Niclas

Jag har satt dekaler på även matt-målade modeller utan förbehandling på något sätt, det har aldrig varit något problem, (utom med EN Italeri-modell) men om du vill vara säker så är väl blank färg lika bra som blanklack. Att försegla med blanklack är bäst eftersom den är tjockast och ger därmed ett bättre skydd, sen kan man mattlacka ovanpå om det skall vara en matt finish. Själv är jag lite slö på den fronten, jag förseglar praktiskt taget aldrig, men inga dekaler har ramlat av. Den förut nämnda Italerin fick luftbubblor under dekalerna, men dom satt kvar
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus