Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettflyg
Läst 1205 ggr
micke35
0

målning av "cockpitglas"

Hej på er modellbyggare.

Jag är helt novis inom detta område, har köpt en airfix "de havilland mosquito 1:72" som första objekt. Nu undrar jag, om ni har några tips på hur man målar "bågarna" i cockpitglaset ?

/Micke

gigabyte
0

Hej micke och välkommen hit ! Nå herrar flygtygs byggare hur gör ni ?

ElLobo
0

Jag brukar maskera glasytorna med antingen tejp eller med Maskol (eller annan maskeringsvätska) och sedan måla ramdelarna.

Därefter tar jag bort tejp/Maskol och kontrollerar så jag inte har missat något vid maskeringen … Flört

gigabyte
0

Jag har läst här om färdiga maskerings kit till cockpit glaset en för varje flygplans typ ,hur är dom att jobba med i förhållande till "frihands" maskering ?

starhawk
0

Jag undrar om det finns färdiga maskeringskits till alla plan, jag har inte aktivt sökt men jag har inte sett några alls.

Det enda sättet att få snygga bågar är att maskera och måla, ramen går bra att frihandsmåla men bågarna blir sällan mer än som bäst hyfsat vid frihandsmålning, men ibland är man lite slö och försöker trots allt, och ångrar sig oftast efteråt. Vad man behöver tänka på är att lägga lite extra på att få en bra maskering, tejp funkar bra i de flesta fall men ibland är det hopplösa ytor och då krävs Maskol. Maskolen tenderar att täcka mer än vad som behövs men det är oftast vid ytterkanten vilket lätt kan fixas till med penselmålning. Man får heller inte glömma bort att "försegla" maskeringstejpen, klar tejp lär fungera utan försegling men jag har själv inte provat det. Klar tejp har en irriterande tendens till att lämmna kladdiga spår efter sig

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Orso]
0

Personligen föredrar jag "Bare metal foil" för att maska glas med.

Det är en tunn självhäftande kromfolie som används mycket vid

bilbygge.

Eftersom den är mycket tunnare än tejp så är det lättare att se var

"ribborna" är när man ska renskära folien.

gigabyte
0

#4#5 bra tips även för mig har bara försökt en gång med ett fönster o då i skala 1:72 ,blev det kladdigt eller !? angå dom masker som ni köper till olika byggen ,vad är dom då till om inte till glaset , till målning av detaljer på flygkroppen eller ?

Azgaron
0

Det tips jag fått ang. maskering av fönster var BMF som Orso nämner! Hade man inte det så skulle det gå bra med genomskinlig tape! Dock är tape struligt på buktiga ytor!

Ett annat tips är att skära ca 1mm bred remsa maskeringstejp som man sen tejpar längs kanten på ramen med! Sen bygger man inåt med bredare tejpremsor. Det kan tyckas något omständigt, men de tunna remsorna är lätta att få till efter ramarna och lätta att skära till!

I sammanhanget fick jag också tipset att först doppa glaset i Future/Pledge golvpolish först och låta torka! Huruvida detta påverkar nått vet jag inte, men glasen blir oftast klarare!

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

denstore
0

På glas där ribborna är dåligt definierade, så kan man använda dekalfilm, som man först målat i planets kulör. Jag har fått det att funka hyffsat vid lite exprimentering.

micke35
0

Tackar så mycket för alla tips, blir nog att jag testar 1mm:s maskeringstejp

Raldor
0

#7 Man kan även fylla utrymmet mellan kant-remsorna med Maskol eller dyl.

starhawk
0

I ett tips som jag såg i en bok skulle man maska bågarna sen måla alltihop med typ Maskol, sen skära längs maskeringstejpen och ta bort den, maskol är rätt seg så då skulle man behöva en väldigt vass kniv, har inte testat det

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Orso]
0

En vass kniv behövs vilken metod man än använder. Annars är det lätt att det blir "raggiga" kanter när man skär tejp, BMF eller vilken metod man nu använder.

Greenhorn
0

Eduard tillverkar färdiga maskerings-kit för pansar och flyg i olika skalor. Kolla hos Squadron, dom har ett ganska stort utbud av dessa masker.

TommiN
0

Hmm…det där kan det  vara värt….så mycket strul man lägger ner på maskering..

micke35
0

Detta inlägg platsar väl kanske inte i denna tråden, men när jag limmat ihop flygkroppen tillkom en del spacklingsarbete. Då jag inte har något "modellspackel" använde jag mig av vanligt acrylspackel, som finns att köpa i bygghandeln. Mycket lätt att applicera (om man ruggar ytan lite först), torkar fort och är lätt att slipa. Har även provmålat över med Tamiya:s acrylfärg XF-1, funkar kanon..

Kommer dock att införskaffa Maskol innan nästa bygge Flört