Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettallmänt
Läst 1515 ggr
starhawk
0

två frågor

Funderat på att bygga en Lancaster med Grand Slam bomben, Tamiya har visst en i skala 1/48, men det tycker jag är för stort, Paragon har visst en konverteringssats för skala 1/72 men var får man tag på den och en lämplig Lancaster?

Jag har bjudit på en Vinylmodell och det ser ut som om jag får den, vad limmar man en sådan med Superlim - Epoxy? Min första vinylmodell, något speciellt att tänka på?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

denstore
0

Vinylmodellen limmar du enklast med superlim. Visst, epoxy går väl också, men det känns som att det kan bli bökigt.

flyingdragon
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Enligt Rebell hobby har Hasegawa en Lancaster med Grand slam bomben. Artikelnummer:HA00819

Kolla där så ska du hitta den, den finns dock inte hemma men om jag känner Max rätt kan han plocka hem den åt dig.

Mvh/ JockeCool

NO DAY SHALL ERASE YOU FROM THE MEMORY OF TIME
                                                                                                                                                        Virgil

[Tunnan]
0

Rebell i all ära, men han håller ju sånna hiskerliga priser på sina prylar, jag köper sällan modeller där pga hans höga priser.
Möjligen när han har lite rea, för då är priserna lite mera normala.
Fast inget ont sagt om Max för det, han verkar väldigt serviceinriktad och bra att göra med.

/Tunnan

Azgaron
0

Jo, han är väldigt bra att ha att göra med! Sen vet jag inte om han är värst med priserna, men jag brukar också passa på när han rear modeller mm.

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

flyingdragon
0

Jag kan hålla med om priserna, ibland i alla fall. Servicen som Max erbjuder är det inget fel på, jag har inte fått bättre service någon annanstans när jag handlat modeller.

Jag är säker på att om man letar runt lite så går det nog att hitta kärran på andra håll med.

Mvh/ Jocke

Virgil

[Tunnan]
0

Ja hans service är ingen fel på, det kan jag garrantera.
Det är bara priserna han har som jag tycker är skyhöga på vissa saker, spec på modellerna
Som ex så köpde jag Revells nya BAC Lightning F.6 1/72 kitnr 04301.
Det är en reboxad Frogsats
Jag gav 75kr för den vilken den är värd, men det igentliga priset han hade innan denna markanta sänkning låg på hiskerliga 175kr, och det är den deffinitivt inte värd.

/Tunnan

starhawk
0

Jag ringde till Wentzels, dom hade den, plockar upp den på hemvägen Cool

[Henke29]
0

Dom är oxå väldit bra Wentzels Skrattande
Hoppas man åker till Stockholm i höst.
Då blir det garanterat besök hoss dom..

Henke

flyingdragon
0

Hur mycket gick den på hos Wenzels? Glad

Mvh/ JockeCool

Virgil

starhawk
0

Ja, den var inte billig 589:- gick den på

[Orso]
0

Annars är  väl Airfix Lancaster B1 Special en grand slam?

Jag såg den hos Hobbybokhandeln.

starhawk
0

Tja det är en B Mk I men det fanns ju många "Specials" t ex "Dambustern"

[Orso]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den hade en stor bomb som verkade ta upp hela bombutrymmet.

Airfix Dam-buster var väl en B.III?

WildeSau
0

#11, 13 Alldeles riktigt

08006 - Lancaster B.I Special har Grand Slam bomb.

08002 - Lancaster B.I eller B.III med ryggtorn och med cylindrisk bomb

08004 - Lancaster B.III Special utan ryggtorn och med Wallis bomb

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

starhawk
0

#13: Den tog inte upp hela bombutrymmet, den var för stor för det så man "tryckte in" bombluckorna och hängde upp den delvis infälld i buken

#14: Om jag inte minns fel så var det Wallis som uppfann Grand Slam bomben också så den är ju också en Wallis bomb. Dambuster bomben och dess mindre "släkting" Highball är onekligen knepiga vapen