Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: airbrush-färg-lack
Läst 4545 ggr
bongus
0

Delar till BILTEMA airbrush

Halloj.

Jag har kört Humbrol i min BILTEMA-spruta ett tag och har väntat på att o-ringarna skall ge upp. Nu har det hänt.

Jag har frågat BILTEMA support om de kan skaka fram dimensionerna på o-ringarna men jag tror inte att de har så pass djupa kontakter med sina leverantörer att det lyckas.

Är det månne någon här som har koll på vilka dimensioner det är fråga om? Jag antar att tätningen kring munstycket är viktigast.

Om inte går det bra att tipsa om annan, "prisvärd" spruta som tål thinner.

Marcusjohnson717
0

Tyvärr går thinner hårt åt o-ringar och packningar. Går det inte mäta på befintliga o-ringar och se om du kan hitta något liknande?

För att ge dig ett tips på en spruta som tål lösningsmedel lite bättre kan jag rekomendera en Evolution. Den har o-ring och teflonpackning framme i munstycket som faktiskt står i emot en del. Den är lätt att få tag i reservdelar till, Puma hobby, Modellhuset Liden, Wentelz m.fl. har. Sen om den är prisvärd är väl en fråga som jag inte kan besvara, men jag ångrar inte att köpt min spruta!

//Marcus

bongus
0

Tack för tipset.

Plan b är att montera ner skräpet och bege sig till gummibutiken och prova sig fram. De brukar dock tycka att det är skojigare att sälja 3 miljoner o-ringar till Volvo än 3 till mig så det är bättre om man vet vad man skall ha ;)

bongus
0

Jag uppdaterar lite och kommer med en ny fråga.

Jag tvättar min spruta med cellulosaförtunning. Det innehåller

70-80% Toluen

10-20% Aceton

5-10% ISO-Butanol

Det verkar inte finnas oringer som tål både Toluen (FPM funkar) och Aceton (EPDM funkar).

Detta leder mig till en fråga: Vad använder ni som målar med Humbrol att tvätta med? Funkar Lacknafta ("Petroleumdestillat" Skön heltäckande benämning)?

bongus
0

Edit: FPM klarar de flesta petroleumprodukter. EPDM har problem med nafta (om det nu är samma sak som lacknafta).

Azgaron
0

Jag brukar använda lacknafta till att göra rent sprutan när jag målat med Humbrol! Hur det påverkar packningarna har jag inte tänkt på! Sen brukar jag köra en runda med T-röd!

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!