Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettairbrush-färg-lack
Läst 1594 ggr
Dennis-612
0

Hur gör man när man målar?

Hej!

Jag ska börja bygga ett flygplan i skala 1:72 och undrar hur ni gör när ni bygger och målar.

Bygger ni först ihop hela planet och sen målar det, (verkar svårt att måla detaljerna då)?

Eller, bygger ni först en liten bit oh målar den och sen bygger en bit till och målar den etc. tills allt är klart?

[Tunnan]
0

Vissa delar är lättare att måla medans dom sitter kvar på gjutstammen
Typ delar till inredningen, landningsställ och hjul
Så även motorer och vapenlast

/Tunnan

Dennis-612
0

Så, jag ska alltså inte ta av dom från gjutstammen innan jag målar dom?

[Tunnan]
0

Nått sånt ja
Sedan så blir det ju ett litet märke efter när man klippt bort delen ifrån gjutstammen och det får man måla i senare

Men sedan finns det ju vissa modeller som kräver lite merjobb, alltså det brukar ibland finns så kallad gjtskägg kvar på delarna som man bör puttsa bort innan man målar dom, och då är det nödvändigt att plocka bort dom innan.
Sedan får man försöka att måla dom medans man håller dom med en pinncet.
Man kan även använda sig av häftmassa som finns att köpa i vanliga bokandlar
Häftmassan måste vara kladdfri, annars så blir det en fet fläck efter och det är inte så kul.

Azgaron
0

Håller i stort med Tunnan här! Dock målar jag inte så mycket delar när de fortfarande sitter fast, då det kan bli en del jobb att putsa bort gjutlinjer och märket efter gjutstammen.

En liten loop av tejp med klistersidan ut kan vara bra att fästa delar på ett block frigolit om man ska sprutmåla!
Tandpetare och gamla gjutstamsbitar är också bra att tillfälligt fästa vissa delar tillfälligt vid när de ska målas.

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

[Tunnan]
0

#4 Nej det är ju sant, men det är lite beroende på vilket modellmärke man bygger
men är det mycke gjutmärken och skägg så går ju inte detta så bra.
Då är det bättre att ta loss dom och puttsar till dom.
Sedan så är ju knepen många hur man gör för att fästa dom medans man målar.
Tejp, häftmassa, tandpetare…your name it.
Jag brukar även limma fast en liten pinne i baken på dom sittande gubbarna när jag målar dom, det syn ju ändå inte sedan.

/Tunnan

denstore
0

Jag målar aldrig något på gjutstammen längre. Allt åker av, så att man kan slipa och fixa till delarna innan målning. Finns det sedan någon sida av delen, som inte kommer att synas när modellen är färdig, så hamnar häftmassa och pinne där. Exempel är undersidan på stolar i flygplan, baksidan på instrumentpaneler o.s.v. Kommer hela delen att synas på den färdiga modellen, så kommer delen att få målas i omgångar. Om delar kommer att finnas inne i modellen när det är färdigt, och alltså är svåra att måla efter ihopsättning, så försöker jag hitta lämpliga moduler för att måla. T.ex. kan man ofta bygga ihop det mesta i cockpit innan man sätter ihop kroppshalvorna. På pansar försöker jag också bryta upp modellen i moduler, så att va och en av dem kan färdigställas var för sig, innan den slutliga monteringen. Exempel är chassi, torn och bandaggregat var för sig. Jag strävar efter att sprutmåla så mycket som möjligt av delarna, så oftast är det bara detaljer som ska målas med pensel.

starhawk
0

Det första man måste måla är ju piloten och inredningen, numera tar jag alltid bort delarna från gjutstammen innan målning, det finns i stort sett alltid något som måste fixas till på delarna innan man kan måla dom. Smådelar penselmålar jag alltid det är bara när jag har hela planet färdigbyggt som jag maskar och spayar, eller fortsätter med penseln, det beror på storlek och planets fysionomi. Så det är typ två steg först pilot och inredning - bygg ihop - måla färdigt

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Tails
0

Detta är ett stående problem från min sida och jag kan nog inte vara till någon större hjälpFoten i munnen

Mvh Hampus

hasseilunn
0

Cool bara att sänka ned kroppen i ett bad med den färg man önskar! enkelt ju!

[Tunnan]
0

#9 Knepen är ju många Flört
Sedan doppar du en hård pensel i en annan nyans och drar sedan fingret över borsten och riktar mot modellen, och vipps så har vi ett camoflage Skrattande

/Tunnan

denstore
0

#9 Ska man tejpa fast delarna på kroppen då, med hudvänlig tejp, eller hur gör man bäst? Duschar du i terpentin efter badet? Cyklop?

[Tunnan]
0

Skrattande