Great Eastern
Någon som vet om fartyget Great Eastern finns som plastmodell? Som ovan fartygsbyggare så har denna bjässe från 1800 mitt alltid fascinerat mig.
/thomas

Har sett en dokumentär om detta fartyg. Användes väl bara till att lägga ut en kabel, fanns inga andra fartyg på den tiden som kunde ta så mycket kabel ombord.
Rätt intressant var att när de skrotade fartyget så hittade de barn som hade lämnats kvar mellan yttre skrovet och inre skrovet. De hade barn till att hålla emot nitarna när de slog i alla dem, vuxna fick helt enkelt inte plats inuti.
Sen vid sjösättningen så satte sig båten i leran. De hade ett h*lvete att få ut detta enorma skepp i vattnet.

Jag tror att det där med barnen i skrovet lär vara en modern folksägen. Det ska ha försvunnit folk under bygget, och då skapades myten.
Revell gjorde den:
http://www.modelshipgallery.com/gallery/misc/sail/greateastern-384-cd/cd-main.html
Jag tror att Hobbybokhandeln hade ett ex. sist jag var där.

#4 Möjligt. Men de skulle tydligen ha hitta benrester.

Fast jag tror att även benresterna är klassade som myter idag. Det här går t.ex. att hitta på Wiki:
"While it is rumoured that a skeleton was found inside the Great Eastern's double hull, the same thing has been said of the Titanic and the Hoover Dam (among others); and inspection hatches in the inner hull would have provided an easy escape. The ship was the subject of one programme in the BBC documentary series Seven Wonders of the Industrial World which repeated the tale about two dead bodies in the hull, including a child worker, presenting it as fact (even though stating it as a rumour). An episode of Haunted History also implied that the find of the skeleton was indeed factual. One of the narrators of the segment read an article published from the time when the Great Eastern was being dismantled. The article stated that the workers broke into a compartment in the inner shell on the port side, and did find a skeleton.[4] The idea of one or more skeletons sealed inside the hull traces back to the construction of the Great Eastern, when it was discovered that two of the riveters, a worker and his apprentice, had mysteriously vanished. It was believed that they had been sealed on the inside by accident."

Enligt vad jag läst så var luckorna till dubbelskovet inte ens stängda under första turen så dom kunde bara ha spankulerat ut om dom blivit "instängda"
Problemet med båten var att den hade både skovelhjul och propeller och dom samarbetade inget vidare vilket ledde till en ganska hög bränsleförbrukning
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Jag vet att jag som liten pilt byggde Great Eastern i pytteliten skala, typ 1: 1200 eller nåt sånt, men vilket fabrikat? Kanske kan det ha varit Heller eller möjligen Airfix? Jag byggde flera sådana små skepp i plast -tex HMS Victory och nåt amerikanskt linjeskepp. Just det -"The Golden Hind" byggde jag också minns jag.
Pontus
Airfix hade en liten Great Western i påse.
Kan det vara den du tänker på?
Jepp! Det stämmer alldeles precis det. Kommer ihåg att det var delar i påse. Jag o brorsan gjorde havsdioramor av gips till de småfartygen.

Revell #05201
hittade jag i den lokala leksaksaffären för 279;-
//Stefan
Stefan - Modellbyggare