Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: allmänt
Läst 4163 ggr
ElLobo
0

Nytt i bygghögen - juli -08, del 3

Hurra, del 3 är nu på gång … Flört 

Och var hittar vi väl del 1 och 2 då? Jo här, och här!

WildeSau
0

del 2,#97 Ja, de använde sig av samma taktik som natthäxorna med Po-2 under WW2. Vi gör inte mycket skada men vi stör iallafall nattsömnen Flört

del 2,#98 Special Hobby 72161 VL Myrsky II kommer år 2008!!! vilket det är …snart…tror jag… kanske.. hoppas… vill ha…. Glad

Har ju redan en Pyörremyrsky som inte är byggd än Oskyldig 

Här är en bild på innehållet i Pyry-kartongen. 22st delar och vacuhuv.

![](/Sites/4cf97412-2f52-41a4-bee0-a419c67ca1c1/VL Pyry_03.jpg)

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

ElLobo
0

#1-2: Vill också ha! Ska bli en J 12, RSwAF ca 1943 … Cool

ElLobo
0

#1-4: Ser inte alls illa ut! Hur är dessa att bygga?

Myrsky II:an från Aviation Usk har ju efter vad jag har förstått en del att önska …

Tails
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En tiger till i högen.. Denna kom idag. ^_^

tror jag har tagit alla tamiyas nu utom Tigern med metaleldrör och tracks… De blir bara så himmla dyra med frakt :(

Mvh Hampus 

Greenhorn
0

Ingen modell, men däremot lite nytt pigmentpulver och oljefärger kom med dagens post. Ska bli intressant att testa Abteilungs färger som sägs vara av bra kvalitet.

Azgaron
0

Ser ut som en trevlig Tigermodell Hampus!

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

[Orso]
0

Galenskapen är total. Vilket jag redan visste med mitt bussbygge.
Jag hatar resin men ändå köper jag två byggsatser i detta material.

Azgaron
0

Hehe så det kan bli! Glad

Azgaron

ElLobo
0

#7: Inget att oroa sig för, det är nog bara för mycket limångor! Skrattande 

Himla trevliga saker det där verkar!

[Tunnan]
0

Ännu en modell trilladened i postlådan idag

/Tunnan

gigabyte
0

#4 trevliga tigar Tails, tamiyas tiger är fin att bygga ,gillar den fina passformen ,nästan mera än dragon !

#10 fin Delta Dagger tunnan ,är den det efterlängtade packetet från hobbybokhandlen ?

[Tunnan]
0

Nej tyvärr
Ifrån dom så väntar jag på Fw 190 A8 1/48 Eduards
Men tydligen så är den restnoterad så jag vet inte när jag får den Ledsen

gigabyte
0

#12 tråkigt tunnan ,

[Tunnan]
0

Ja jag tycker det var extra tråkigt att det tog ett halv år innan jag fick svar på mina mail
Men men, det har väl sin förklaring kanske, jag vet inte.Fundersam

Azgaron
0

#10 Ser trevligt ut Tunnan!

Azgaron

[Tunnan]
0

Ja nu fattas bara 105 Thundershifen eller hur det nu stavas.
Sedan har man 100, 101, 102, 104, 105 och 106
103 vet jag nte om det finns nått plan som heter?Fundersam

denstore
0
[Tunnan]
0

Se där, det var flygplanstyper som inte jag kände till iaf
ja förutom Phantomen då förstås, men att den hette 110 visste jag dock inte.
tack för upplysningen DenstoreGlad

denstore
0

Kul att hjälpa. Hela Century-serien är ju fräck. Ofta tycker jag att de här planen i "andra" generationens" jet är de klart fräckaste. Har lite svårt för nyare saker, även om jag kan förstå att de är bättre. Kan vara p.g.a. att jag tycker Lo-Viz är så brutalt fult….

Azgaron
0

Den här var jag och hämtade idag!

Vet egentligen knappt vad det är för kärra, men det blir så ibland! Tyckte den såg kul ut! Glad

Azgaron

WildeSau
0

#20 Trevlig kärra som jag vill ha i 1/72.

Junkers G.38 D-APIS var f.ö med på invigningen av Bromma flygplats 1936.

Du kan ju gåggla på Junkers K.51 eller Mitsubishi Ki-20 så kanske du hittar lite mer spännande Glad

Baubericht

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Greenhorn
0

#20 Maffig koloss till flygplan!!Glad

Azgaron
0

#21 Finns den i 1/72?

Tack för länken!

Jo den blir ju rätt stor md tanke på skalan!

Azgaron

ElLobo
0
starhawk
0

#19: Jo Lo-Viz är inte roligt, man får ofta anstränga sig för att hitta lite gamla Hi-Viz dekaler och roligare målningsscheman, fast på dom allra senaste maskinerna finns inte ens det, Raptor lär vara en av dom bästa planen men speciellt rolig att bygga är den inte, en grå klump bara

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Azgaron
0

#24 Tack länkarna ElLobo! Såg ju intressant ut!

Den här ramlade in i lådan idag!

Tack Starhawk!

Azgaron

starhawk
0

Där kom Canberran fram, hur fasiken gick det med Tanbustern då den skickades samtidigt har du inte fått den än parat_klab?

Själv travade jag iväg till Wentzels i eftermiddag på jakt efter King George V men den hade dom inte så det fick bli den här

får se om den går att konvertera till femman, dom är ju trots allt systrar, en lustig detalj är att det är med en Betty-bombare och en Nell-bombare i satsen dom Japaner som sänkte Prinsen.
Jag passade också på att beställa extrasatsen med kanoner till min Trumpeteer-Hood

denstore
0

#27 Gold Medal Models set till KGV möjliggör nog nästan vilken konfiguration som helst. Men utöver det, så är de ju mer eller mindre identiska. De flesta saker som satt på KGV satt ju också på såväl PoW som Anson, Howe och Duke of York.

starhawk
0

#28: Nja inte riktigt, vad jag kunde läse i en publikation så skilde sig KGV från dom övriga i fråga om luftvärnet, från början hade den bara fyra Pom-Pom och den hade ett annat upplägg på sina Bofors, men var får man tag i den Gold Medal Models set? Vore fint om det ingick en skylt med namnet! I den här finns det ju en fin skylt med Prince of Wales

denstore
0

Jag tror jag har siffrorna för antalet AA-kanoner för respektiver år och model. Du får helt enkelt bestämma dig om vilket år du ska bygga. :-)

Däremot står det i Tarrant KGV-bok att "the two lead ships in the class" skiljde sig åt främst med att PoW hade extra UP-enheter, vilket borde vara en enkel match att fixa till. För den delen togs de bort helt senare, då just dessa hhade exploderat på Hood.

[Tunnan]
0

Här fylls det på i modellhögarna ser jag
Häftig kärra du införskaffat dig Az

Jag kontrar med en Bloodhound denna gången.Glad

/Tunnan

starhawk
0

Höll på att glömma den här som jag fick igår

den var dyr men orginalet är oftast bättre än kopior, dessutom är den sladdlös vilket mina kopior inte är

ElLobo
0

#31: Se där ja!

Greenhorn
0

Var iväg till köpcentrat idag och lyckades i ett obevakat ögonblick när frugan vände ryggen till, smita iväg till hobbybutiken och införskaffa denna Messerschmitt i skala 1/48 från Hasegawa.

Azgaron
0

#27 Ser ut som en trevlig modell Starhawk!

#31 Jo, den verkar rätt trevlig, men det står att den är för advanced modellers så jag får nog vänta med att bygga den ett tag! Glad
Mmmm, en sån hade jag gärna velat ha! Helst tillsammans med en Herkules! Glad

#32 Ser ju användbart ut!

#34 Ser ju inte helt fel ut Greenhorn!

Azgaron

[Tunnan]
0

Vilken härlig 109a du införskaffat dig Greenhorn
Jag gillar det planet mer o mer nu

/Tunnan

Greenhorn
0

#36 Ja det ska bli ett intressant bygge. Tro´t eller ej men det är mitt första plan i skala 1/48. I denna skalan kan det ju även vara värt att lägga ner extra jobb på detaljering osv, så jag håller på att kolla vad som finns i fotoets-djungeln till detta planet. Målningsmasker från Eduard till huven är redan beställda.

/Patrik

[Tunnan]
0

En Tiger blev det idag på min lilla modelltur.

[Tunnan]
0

Och även en F-16A i skala 1/48

Tails
0

Dragon har ju mycket med detaljer och valmöjligheter så man slipper köpa så mycket extra för att få det som man vill men..likaså med AFV…

Det är ifs mer bry att få ihop en dragon/afv tiger än vad det är med en tamiya. Jag gillar främst målning och vädring och så då föredrar jag tamiyas smidiga kit.

Intressant bygge. Ser fram emot färdig bild på den modellen. 

jag hoppas du vet vilka snygga slitage på stridsvagnar du kan göra nu ^_^

Känns som att du övat länge på att köpa modeller om du hinner göra det innan frugan upptäcker det. Låter hur ninja som helst =D Jag är helt klart imponerad!

Mvh Hampus

[Henke29]
0

Fina modeller Tunnan Skrattande
Nu vart jag sugen på en F-16 i skala 1/48 Hasegawa hehe

[Tunnan]
0

Ja den är en mycke fin modell
Du kan får känna lite på den imorgon Skrattande

[Henke29]
0

Ohh tack så mycke
Den kanske följer me hem oxå om du inte passar den hehe Flört

[Tunnan]
0

Jag ska kedja fast den ordentligt.

[Henke29]
0

Skrattande

Azgaron
0

Fina modeller Tunnan!

Azgaron

[Henke29]
0

Den här bjässen kom ja hem me från Tunnan idag Skrattande

Azgaron
0

Ser trevligt ut Henke!

Azgaron

[Henke29]
0

Ja den kunde ja inte låda bli Skrattande

Sven-Erik
0

#47. Oj! Den måste bli jättestor trots att det är skala 1:144?

[Henke29]
0

Den blir 49cm längd
Så visst den blir inte så liten..

Henke

Sven-Erik
0

#51. Skrattande

[Henke29]
0

Perfekt då man har skaffat sig en Airbrusch.
Men ja vill gärna ha Gamla modeller att öva mig på..
Ska köpa Biltemas lilla Kompressor för 699kr så länge…

[Tunnan]
0

Äntligen så blev man av med den modellen
Att det finns så lättlurade människor Flört

Ärligt, det är inget större fel på den satsen, men som sagt ganska stor när den är ihopsatt.
Lite väl stor för min lilla lya just nu, så jag lät Henke ta den mot lite byte av flygtidningar
Så slit den med hälsan Henke, nu har du en stooooor yta att testspruta på Flört

/Tunnan

starhawk
0

Tog mig en liten tur till Globen idag där jag fick följande modell av pelleb

En trevlig "fulsnygg" sak med lite resin och fotoets resinet kallas för polyuretan men ser ut som "vanligt" resin

gigabyte
0

#55 den är härligt udda, klart intressant objekt ,sticker ut lite från den övriga modell floden !

Madmax
0

Är inte bra att titta på alla inköp, börja till att dra sig i spenderar byxorna…

Azgaron
0

#55 Trevlig liten äggvisp! Glad

Azgaron

Proosen
0

Fasiken vad ni handlar!

Välfyllda hyllor och skåp runt om i landet. Själv går jag i väntans tider på paket från USA. Har en biltokig bekant som fyller 40 snart och eftersom Ford är det stora märket för honom så har jag beställt två av Revells rovor i 1/6, en 428 Wedge och en 427 DOHC. Den första till honom och den andra till mig, 141 kr/st plus frakt och ev. tull/moms ger ett bra pris. Ungefär vad en kostar i hemma.

Återkommer med rapport så fort de landat och sitter ihop. 

Niclas

denstore
0

Vad är 428 Wedge för något? 427 DOHC känner jag till, men inte den andra. Mopar har ju en Wedge-serie, bl.a. 440, men vad är fords för någon? En utveckling på 385-serien?

Madmax
0

Var iväg och köpte mig Battlecruiser Scharnhost 1:570, samt Pz Kpfw VI Tiger Ausf.H 1:72. Lite sido projekt jämte min Bismarck.

Kommer också att övergå till Tamiyas Akryl färger nu.

gigabyte
0

#61 fin skuta Madmax ,vad körde du med för färg innan och varför byter du ?

Madmax
0

#62 Körde med Revells egna färger, dock ej vattenbaserade. Och så har vi en Hobbyaffär i Hbg som säljer Tamiyas Akryl färger, varav jag övergår till dem. Plus att min minste son är inne på modellbyggandet också, bra att slippa förtuning och lacknafta. Sen kan man airbrusha i sitt lilla "lekrum" utan att tänka på lukt.

Azgaron
0

Trevliga modeller Madmax!

Azgaron

Proosen
0

Ser nu att jag i villervallan skrev fel, det ska vara 427 Wedge, dvs. top- och sideoilermotorerna. Så här ser Revells variant ut.

Niclas

gigabyte
0

#63 ok det är skönt att slippa lösningsmedel speciellt om småttingarna skall bygga ,jag använder dock alltid mask med kolfilter även vid tamiyas färger man slipper färg os i näsan o hals

gigabyte
0

har bland annat in handlat en sådan här till fotoe ,blir förhoppnings vis lite bättre vinklar o dylikt

Sven-Erik
0

#67. Läckert Giga! En sån där vill jag också ha! Den måste du göra en recension om.Glad

Madmax
0

#67 Vad är det för något?

Azgaron
0

Ett verktyg för att vika fotoetsdetaljer! Vill också ha ett sånt!

Azgaron

[Tunnan]
0

Jag med Oskyldig

[Henke29]
0

Den här kom från Starhawk idag Skrattande
Superbra packat var de oxå..

Henke

denstore
0

Angående fotoetsverktyg, så köpte jag dyrt båda storlekarna av originalet, Hold n Fold, för en herrans massa år sedan. Har använt dem…trumvirvel…….. totalt 0 gånger! Visst är det en fin idé, men det är sällan man orkar plocka fram såna grejer.

[Tunnan]
0

Fin drake du Henke

Azgaron
0

Ja, den ser trevlig ut Henke!

#73 Jo, det finns väl en viss risk att det blir så, eller att den används väldigt lite!

Azgaron

[Henke29]
0

Blev nästan sugen på att börja bygga på den framöver..
Men ja har många projekt som står och väntar…

Henke

[Tunnan]
0

Men känner du så så gör det.
Man ska inte tvinga sig att bygga sånt som man inte är sugen på längre, utan lägg dom åt sidan för mognar till så att säga och börja på nått nytt.
Det tycker jag funkar bra

gigabyte
0

en dragonfly ,den ser ju inbjudande ut att bygga henke !

#68 jo det gör jag gärna sven Erik ,men hu var många flikar o krumbukter det är på den skapelsen , lite av Roms katakomber , men det ger väl sig med tiden (HOPPAS JAG)

jo jag måste ha en ,fy vilka vikkanaler jag får när jag jobbar med foto e ,så den är ett måste för mig .

Madmax
0

!"¤"%!#%½¤% Köpte mig en Tiger igår (ni ser bild #61). Istället för att använda sig av Revells färger så hade jag bestämt mig för att gå över till Tamiyas.

Ner till staden inhandlar de färger som behövs enligt kartongerna på både Tigern och Scharnhosten. När jag kommer hem och packar upp Tigern plus Scharnhosten så ser jag enligt ritningen att man behöver många flera färger för att få fram de olika kolörerna.

Så nu har jag varit och handlat mig Revells färger igen. Så nu sitter man med 7st Taimyas färger som inte kommer att användas på ett tag.

Så nu håller jag mig till Revell. Plus att man får inga problem vid färgöversättning mm.

starhawk
0

#72: Varsågod! Själv fick jag den här idag, lite större skala, och med gubbar!

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=e9650582-e018-495c-b3ad-af27f4caf59b&Filename=Dragon 2.jpg)

gigabyte
0

Du o henke kan ju starta en egen liten drakklubb ;) är lie udda så att säga ,men trevliga samtidigt ! Ser fram mot både Henkes o ditt bygge här !!

starhawk
0

#81: Tja det var så att jag ville ha en Drakfluga, men när den kom tyckte jag att 1/72 blev lite för litet, så då beställde jag en 1/48 och sålde 1/72:an. Konstigare en så är det inte!

[Henke29]
0

Den ser bra ut Starhawk Skrattande
Ska bli intresant när du börjar bygga på din sen..

Henke

Tails
0

Vill bara kommentera "nytt i bygghögen". Titeln är helt underbar. Tror det understryker iaf 40% av vad byggandet egentligen är. 40% research och sen 20% bygge.

.. iaf för mig ^_^

Men jag är mitt i en flytt nu så mina modeller är nere i lådor.. har varit det för länge nu känner jagGenerad 

Mvh Hampus

[Orso]
0

En cykeltur och det här blev belöningen.
Innan någon frågar: Nej det ska inte bli några Jasta 11 plan av dom.

Madmax
0

#83. Ska du ha flyguppvisning Cool. Läckra plan, speciellt Triplanen.

cyberdemon
0

inte så värst mycket nya modeller denna månad för mig, mest uppdateringsset till de fordon jag redan har, inredningar i resin och fotoets till marder III M & H, ammunitionslådor till diverse fordon - Nashorn, Jagdpanzer IV, Jagdpanther, StuH 42. nya hjul i resin med punka till sd.kfz 222, och lite till. 3 nya dioramor är byggda nu under semestern, inte riktigt färdigt men långt gångna iaf. Men nu är vädret så fint att jag lämnar byggavdelningen och går ut o sättr mig i solen :)

/thomas

gigabyte
0

#87  nästan färdiga dion ,vad kul ,så lite bilder så småningom kanske cyber ?Glad

Madmax
0

#87 håller med. Grymt bra väder i Helsingborg. Så jag flyttar ut min lilla Tiger på altanen Skrattande.

[Henke29]
0

Ja lite bilder vill vi gärna se Cyberdemon Skrattande

cyberdemon
0

bilder kommer under dagen :)

[Henke29]
0

Det ser vi fram emot cyberdemonSkrattande

Azgaron
0

Ser ut som ett gäng trervliga plan, Orso!

Azgaron

ElLobo
0

Vi startar väl en fjärde del också, det är ju trots allt en vecka kvar på månaden och Tunnan ska ju ut på inköpsturné … Flört 

Del fyra

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.
Inlägget är låst för nya kommentarer