SD/KFZ 250
Det där fixar du gallant giga
Men sen får du allt ger dig på en flygmaskin igen 
Ja va kul me en Halvbandare giga :)
Det här fixar du lätt..
Lycka till nu

#0. Mums! Kul med en halvbandare. Kommer jag att följa!
#0 det blir inga problem för dig att fixa den
Ser spännande ut Giga!
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Tja, man måste ju börja nånstans! 
Azgaron

lycka till!
jag har själv en 250/9 liggandes någonstans i bygghögen med massa extraköpt fotoets :)
#9 Tack cyber .Hoppas att du kommer att lägga upp lite bilder när du börjar bygga !
Ser jättebra ut giga
Du får till fina vädringar
Ser bra ut som sagt! Väntar spännt på fortsättningen!
Azgaron
De där ser jättebra ut Giga :)
Väntar verkligen på en fortsättning på detta bygge
Tack alla! Skall nu knata till min bygghörna o försöka få på banden i kväll :o)
#8 snyggt Giga
är nyfiken på fortsättningen
Patrick
Oj vad fint det blev giga.
Dom banden ser så verkliga ut
Hmmm, nu blev jag sugen på ett pansarbygge 
Tack Tunnan :o) Du det är bara att dra på sig långkallsingnerna o hoppa i leran med oss andra lergubbar ;o) men börjar nu längta … vill bygga en bil ,,,,,tror jag , ialla fall något som "bryter" mot alla plåtlådor jag har pillat ihop,,eller nått sånt ,,,,
Jaha…långfilsingarna är på, men jag av den anledningen till att det är råkallt i sydöstra svedala idag
Regn, grått och ca 4 + grader…man blir riktigt uppåt av sånt väder.
#16 kan bara instämma med Tunnan…banden ser riktigt "tunga" ut … riktigt snyggt jobb du gjort där Giga.. 
Ser mycket snyggt ut så långt, Giga!
Azgaron
Tack Patrick o Azgaron ,skall göra inredingen nu, lite säten o andra detaljer som radion ,kul med lite nya utmaningar :o)
men se där här byggs det halvbandare minsann!
har 1st 250 /3 o 1st 250/1 som väntar på tur men nu är det ju krupp som gäller eller ja det är messt typ backspeglar och sådant kvar så den blir kanske klar i år den med hehe!
pebben

Väldans fin halvbandare Giga! Snyggt byggt (som vanligt!)
#23 ser fram mot lite bilder när du kan pebben ,och det är lite roligare att pyssla med halvbandare än rena plåtvidunder så som tanks
Tack Sven Erik skulle byggt lite i kväll men livet kom i mellan så att säga ,min far fick en strok o fick åka in ,få se hur det går ,men det är tungt nu, har ingen ro att göra något ,får se vad morgondagen bär med sig , men inget är för evigt, sånt är livet och döden ,men fasar för hur jag skall klara ett ev dödsbud ,har levt med döden i mitt jobb ,men det går inte att få den distansen ,när en nära anhörig går bort ,man blir rädd o värnlös som ett litet barn igen
Fy 17, det där låter inge trevligt giga, hoppas far din klara sig utan några men
Ja min far drabbades av cancer för några år sedan, men han har lyckats med att övervinna den som tur är.
Men den cellgiftsbehandlingen han fick går igenom var ingen höjdare.
Det var så starka prylar så skinnet lossnade på honom.
Håller tummarna för att det ska går vägen för din far också giga.
#25 mycket tråkigt Giga ..jag förstår hur det känns ..jag har själv varit i samma situation som du är i nu.
och visst är det så att inget är för evigt men i stundens allvar är det så mycket känslor och tankar och jag vet vad du menar med att man känner sig rädd och värnlös.
vi hoppas att din far tar sig igenom detta..och några andra råd att ge dig än att du samtalar med din familj eller släkt för att kunna känna lite lugn har jag inte tyvärr.
Mvh Patrick
Tack för ni lyssna på mig o svarade ,det kändes lite bättre när jag fick skriva av mig lite .Just nu är jag i livetstorktumlare, man bara kastas runt o har inget grepp om tillvaron .
kent
Det var tråkigt att höra Giga! Hoppas att det går väl!
Azgaron
#28 det brukar fungera att skriva i sådana här situationer Kent..
det blir lite som att man får hjärnan att sortera upp alla tankar som far omkring.
Patrick
Tack för ert stöd ! Nu är det bättre med min gammle far ,har pratat lite med han ,klart det är ju inte som förr, men han lever i alla fall ,så på den vägen är det .
Skönt att höra Giga!
Azgaron
ja..skönt att höra Giga..nu får du ta och försöka återhämta dig lite.
Patrick
Det var väl härligt, att din far bättrat på sig.
Hoppas det blir ännu bättre fram över
Och jag säger Patrick, sköt om dig själv lite nu giga, det är du klart värd.
sånt här är det väldigt svårt att värja sig emot trots att man vet att sådant här kommer med ålder så när det hännder så faller allt ändå. skönt att det är bättre i alla fall och hoppas att han hämtar sig helt
//pebben

Jo man tror att man är förberedd men när det ändå händer så är det inte lätt, jag har ju nyligen mist båda föräldrarna och börjar väl repa mig så smått, det är som Mattis i Ronja Rövardotter säger om Skalle-Per "Han har alltid funnits och nu finns han inte mer, han fattas mig"
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Så bra hon kunde sätta fingret på svåra känslor , med enkla ord ,våran Astrid
hur går det för dig giga? hoppas det känns lite bättre i alla fall!
//pebbiz
Jo tack det går bra nu pebben ,Farsgubben har kyat på sig och kan nu gå med rullator ,är lite snabb med den har tagit några droppstälningar med sig i farten ,så det är fart på han i alla fall ;o) ,så nu skall jag börja bygga igen ,skall bli skönt ,kul att höra av dig pebben ,hur går det för dig ?
gott å höra giga!
jo tack jag mår fin fint! jag är lite mallig för jag klarade s licensen på gt4 i går något jag kämpat med länge
lite ot men måsste ju få skryta lite! 
//pebbiz
grattis pebben ,

#40: Jo de måste man få göra ibland, ännu bättre är att få lite beröm, jag har en mapp i min mail där jag sparar beröm jag fått, är man lite dyster kan man läsa där hur förbaskat bra man är!
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Inte så dumt starhawk ,lite självpepping 

#42 Det är en bra idé! Har också sparat tackkort m.m. som man fått under årens lopp på jobbet och läser man igenom dem så blir man glad igen!
//Stefan
Stefan - Modellbyggare

#46 Nu ser det slitet ut!
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
#46 Ja, det ser väldigt realistiskt ut!
#46.. jag håller med..en lagom blandning av lera,rost och olja tycker jag.. mycket bra och realistiskt.. snyggt gjort Giga.
Patrick
Å härligt väl insuttna säten! Hur får du till rosten så bra? Det ser verkligen realistiskt ut.Den där fyrkantiga, upprättstående lådan längst bak -är det toa-kuren? Kunde väl behövas under långa non-stop förflyttningar…
Pontus
Ser mycket bra och realistiskt ut Giga!
Azgaron
Tack alla :o) Hur jag får till rosten ? , jag prövar mig fram,har väl inte någon standardlösning på mina vädringar än ,men denna gång så blev det ,Mig pulver o lite av barnas gamla vatten färg ,grafit pulver ,en labbar jag på ;o) ,så ibland så går det åt skogen ,har väl en tendens att "övervädra" än .
Jag tycker inte det ser övervädrat ut giga, tvärt om så ser det riktigt verkligt ut.
Säterna ser riktigt infisna ut 
Ja de där såg verkligen bra ut Giga :)
tack tunnan o henke ,#53 jo där har surkål o knockwurst gaserna puttrat ut ;o)
Ser snyggt ut Giga!
Tekniken att bygga upp lite i taget och vädra etc under tiden verkar ju rätt vettigt på en sån här modell. Kanske nått jag ska ha i åtanke när jag bygger mina halvbandare mm.
Azgaron
ser mycket bra ut Giga.. är nyfiken på fortsättningen
Patrick
Urläckert giga
Du får till din vädring på ett så trovärdigt sätt.
Jätte snyggt.
Ja du har lyckats väldit bra me vädringen giga :)
Ja ser oxå gärna fram emot fler bilder framöver..
Tack alla :o) #57 jo man kommer nästan inte åt när man får på överdelen ,blir ju lite trångt sen .
Jo det blir väl det! 
Azgaron

Det där blir ju hur bra som helst. Har samma problem med 251:an jag håller på med, man får bygga och måla vartefter.
Men nu blev jag sugen på en 250:a, fast det får nog vänta, måste få klart mitt lilla dio någon gång.
Ser fram emot fortsättningen
Bjarne
Ser ju bra ut Giga! Hoppas salttricket utfaller väl!
Azgaron
Tack Azgaron :o) Jo det skall bli spännande att se hur det blir sen , friskt vågat hälften försvinner, eller hur var det nu igen;o)
Jo, det är ju så man brukar säga!
Azgaron
Salttricket ?
Vad är det ? 
Jag har inte provat själv men först målar man i nån lämplig underliggande färg som metall eller kanske rost eller primer, sen blaskar man väl på vatten och salt. Sen sprutar man på färgen man vill ha och låter torka. Därefter tvättar man bort allt salt och då lyser ju underfärgen igenom och fordonet ser slitet ut.
Giga får rätta mig ifall jag missat nått!
Azgaron

#70 Det var en bra beskrivning!
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
# 70 Tack för det tipset Azgaron 
Jaha, där ser man.
Alltid så lär man sig nått nytt, tack för tipset.
#70 Jag pudra på saltet innan grundfärgen hade torkat helt,den var nästan helt torr ,vi får se om saltet släpper som planerat .

Bilder Giga BILDER!!!!
Ett trick som kanske passar bättre på flygplan är att använda vaselin istället för salt. Speciellt på ställen som vingens framkant etc.
Ja, bilder vill vi se! 
Azgaron
Ser bra ut! Lite spackel brukar vara svårt att undgå!
Azgaron
Tack Az :o) jag glömde att lägga in gallren i luftintaget fram såg jag nu ,så går det när man har för bråttom !
Har fått på lite färg o en knallpåk ,har även börjat vädra vill få den lite solblek o massor med ryssdamm ;o)kanonen är under uppbyggnad ,en pillig rackare att få till vill måla den matt mörk grön, o inte den blågråa som resten av vagnen är målad med ,jo det skall inte vara så, men det skiter jag i :o)

Hu vad dåligt slipat ,men med lite damm o skit så…………..

Nice. Snyggt jobbat.

snygg!
Vad har du slipat dåligt?
Kan inte ser nått.
Ser riktigt bra ut giga. 

Vilket spackel använder du dig av?
NU är jag nöjd ,men kanonen blir grön ,då är den skön ,ej skall den vara grå ,nej så skola ni ej den få :)
#88 Tamyias putty , (resv stavning )funkar fint för mig .men kan vara lite långsam i tork tid ,annars helt ok
Ser bra ut Giga! Lite trist att hitta missar när man kommit så långt, men det fixade du ju bra!
Azgaron
Tack AZ ,Många gånger så är ett foto bra för att få ett annart perspektiv på modellen ,man ser bättre vad som passar in, o lite distans till objekten .Det som jag tyckte var en fin sol blekt platina, blev ju ett platt fall i kameran ,den kan vara avslöjande ibland .

Snygg halvbandare Giga! Håller med dig om att det är klurigt ibland med färgval! Men det här ser ju väldigt bra ut!

Kameran är livsfarlig. Helt plötsligt ser man alla småfel 
Men ett snyggt arbete du har gjort.
Tackar Sven-Erik o Madmax ,man bugar o lyfter på peruken , men vädringen blir som vanligt helt avgörande hur det blir , har inte fått kläm på vädring runt luckor o andra detaljer ,i bland blir det någorlunda ,men det är mest slumpen som styr o inte jag .

#96-97: Ser bra ut tycker jag!
Den ser kanon ut Giga en mycke fin halvbandare du fått till.
Jättekul att få se den..
Och vädringen tycker jag är perfekt ser kanon ut helt enkelt,
Henke
Snyggt Giga! Ser väl använd ut!
Azgaron
#98-100 tack för ert stöd :) jag får lägga av med att lägga in foton i fel mapp ,den stackars lilla Julia blir synonym med en plåtbuk med våldstendenser . skall som sagt vädra ner rosten så den blir lite mjukare ,tror jag,,,,,,,,,,,,,,,,,
Härligt med rost
Bara man slipper laga det själv så…
Eller om man råkar får det i kalsingarna
Ser mycke bra ut Giga.
/Tunnan
Tack tunnan

#104. Strålande jobbat Giga! Den här halvbandaren ser helrätt ut! Snyggt jobbat! 
Ja, den ser förbaskat bra ut Giga!
Azgaron
Sketabra Giga
Mycke fin halvbandare du byggt ihop.
Perfekt vädring
tack mina vänner :) Dekaler skall på o lite mera vädring sen är den klar .

Väldigt bra, man blir sugen på att bygga lättviktare när man ser något sådant fint
Ja den såg väldit fin ut nu Giga :)
Blir betyg 10 av 10
Strålande bygge
Henke
heja! halvbandare e nog mina favoriter å man kan göra så mycket med dom! snyggt jobbat gigga!
pebben

jättesnyggt, får jag komma med ett vädringstips??
dutta på små små prickar på sidan av vagnen med olika oljefärger, vit, gul, rost, brun, ocre, m fl, dra sedan med en bred pensel doppad i specialförtunning (det enda som löser oljefärg, finns att köpa på Panduro, 60-70:-)dra sedan RAKT nedåt med pensel så att prickarna smetas ut, gör man det rätt får man intrycket av rost och annan smuts som rinner nedåt utmed sidan på fordonet, ska tilläggas att man inte bör göra det på horisontella ytor utan enbart på vertikala. testa på skräpbit först om du är osäker…
har själv byggt ihop en sd.kfz 11+leFH18 10.5cm Howitzer, från AFV Club, inte så bra byggsats som jag hoppats på men men :)
/thomas
Tack pebben o cyberdemon ,skall försöka med ditt tips på en plast bit som målas med samma färg ,o tack för tipset !!!!!
har själv en 250/3 som är halvbyggd och en 250/1 som jag tagit över från sven-erik (tack än en gång!) sedan har jag ett par 251 or som ska ihop till hösten! men det blir nog fler finns ju lite att välja på och jag gillar verkligen halvbanddarna! 
//pebben
kul att du tittar in till oss pebben ,!Jo det blir ju lite av bil o pansar med halvbandare