världens störta lackbox!
Verkstaden där lackboxen finns ligger, hör och häpna, ett par mil utanför Leksand i en fäbod som heter Olsnäs fäbodar.
Där har det idkats modellbygge à la medeltid i världens största lackbox
följ länken om du inte redan gjort det för att avtäcka mysteriet med den stora verkstan mitt i obygden.
Niclas

"Hugaligen" Fick skrämsel hicka av den torken! Kunde se hur plasten droppade ner när man "bara skulle" hämta en kopp kaffe till! Men det såg himla trevligt ut med semester och modellbygge, balsam för själen!
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
fin lackbox o vilken fin omgivning att bygga i ,det gå med lite primitiva förhållande att få det snyggt ser jag ,dom timmer väggarna med mossdrevning är ett lite konstverk i sig, vackra hus dom gamla fäbodarna !
Ser ju rätt trevligt ut på nått vis! Kul att det går att bygga även i obyggden! 
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

"Back to basic" så att säga!
Undrar just om det inte står en gammal traktor i närheten? 

Det är väl sisådär 9-10 mil mellan lackboxen och traktorn, man håller väl sig med två sommarstugor!
Niclas

#5. Sicken kille! TVÅ sommarstugor? Håhåjaja…..

Sanningen att säga så är man ingift i den ena och den tillbringar vi mest tid i, traktorn står vid stugan som ligger närmast Falun. Det är också "min" stuga, alltså, min sida av släkten. En gammal huggarkoja som stod på skogen utanför Dala-Floda. Uppmärkt, nedtagen, körde med häst över en sjö på vintern och sedan med lastbil de 8-9 milen upp till sin nuvarande plats.
På bilden ser ni hur traktorstugan ser ut nuför tiden.
Niclas

#8. Vad kul att se den! Den ser ju ut att må bra där!

Tyvärr har vi inte haft tid att fixa något med den så den står som ett stort grönt paket med blå snören om. En jättestor julklapp liksom.
Bör dock försöka få isär styrningen innan hösten är till ända och se vad mekarna och/eller CNS:arna kan göra för något åt de trasiga splinsen.
Skulle vara kul om det gick att få till som det såg ut från början fast spara servostyrningen. Tycker nämligen det är lite skoj med bonnasmidet som är på den. Farsgubben surrade något om dubbelverkande kolvar på lyften också så man kan trycka till ordentligt om man vill. Har en fundering på vad svets ska ha för att rodda ihop en skopa också och göra om så man kan skifta mellan den och bladet. Himla kul å planera och funder är det i alla fall även om det kanske inte blir något av planerna.
Du vet, traktorn står strax utanför Falun så vill du hälsa på den så är det bara att höra av sig. Den blir säkert glad åt att se sin gamla husse igen.
Niclas

#10. Tack för det Proosen! Jag kanske våldgästar er en dag och klappar om den gamla trotjänaren! 

tuffa grillnings bilder..

tur att det inte blev en "skevrolet" av pontacen