Musik i luften...
Det är inte dumt att vara Ängelholmare ibland. Jag har semester och idag har jag varit mycket ute i trädgården där luften varit fylld av den skönaste musik.
Lätt variation också…
…mellan Merlin i Mustang och Merlin i Spitfire…
:-)

#0 Det är ljuv musik för öronen och balsam för själen!
Stefan - Modellbyggare
jo den morrar mjukt men fylligt ett härligt ljud, som en annan inte har upplevt annat än på film, så lite grön är jag allt på dig ;o),men hade inte spiten lite problem med att motorn la av vid skarp dykning o stigning ,bränsle pumpen felades ?
Låter himla trevligt Anders, med sån ljuv musik!
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
2
va jag hört om det problemet var att den hade förgasare i motsats till sin kombatant ME 109 som hade insprutare. så vid vissa manövrar blev det fel nivå i flottörhusen med följd att motorn inte fick bränsle tillräckligt

Jag tror att de löste det problemet, men inte förrens efter slaget om storbritanien. Dock så är väl den spitten som flyger i Ängelholm en Mk XVI? I så fall är det ju en Packard Merlin i den, och borde låta mer eller mindre identiskt med Mustangen. Kanske det skiljer i avgasrör och liknande iofs, och kan kanske låta rätt annorlunda.

#5: Jodå, det ska vara en Packard Merlin 266 i den där Spiten.

Om allt går i lås så blir det en sväng till Västerås till helgen för att spisa lite live-musik för vår del också. Passa på att förena nytta med nöje då vi har en del möbler att hämta upp utanför Enköping.
Niclas
Jag avundas… Även denna helg redan fullbokad med annat, tyvärr… Det var längesen jag var på en riktig flygdag.
Pontus

Problemet med Spitfiren och Hurricanen i början av kriget var att att motorn dog ut om du riktade nosen neråt i en brant dykning. Problemet var att bränslet förgasaren hamnade på fel ställe under negativa g-krafter. Det här uttnytjades stjälvklart av Luftwaffe som kunde dyka ifrån sin fiende. RAF piloterna lärde sej snart att göra en halv-roll innan dom dök efter. Om piloten fortsatte dykningen under för lång tid blev problemet det omvända med andra ord mycket sur motor som till slut dog. Användningen av förgasare var medvetet för att motorn gav mer effekt och anledningen är att när luften går genom förgasaren och tar med sej bränsle sjunker tempraturen på bränsle/luft blandningen vilket ger högre fyllnadsgrad på en överladdad motor. Problemet löstes delvis i Mars 1941 av en ung kvinna. Ett metal membran med kalibrerade hål monterades i förgasaren för att hålla "imot" bränslet. Mebranet är känt under namnet "Miss Shilling's orifice". Motorn fick senare en bättre förgasare och 1943 infördes även insprutning.
"den här är en annan, en Airfix"

En sak som påverkar ljudet väldigt mycket från dom här gamla maskinerna är propellern, då framför allt antalet blad. En annan sak som RAF piloterna lärde sej var att titta på avgaserna från Messerschmitt motorn. När den tyska piloten drog på gas rök motorn till och det gick på så sätt att räkna ut vad piloten tänkte hitta på.

#9, 10 Intressant fakta!
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
Ja, det var intressant läsning!
Azgaron
kan ni inte skicka ner dom till lilla sövde flygfält det hade fört tankarna tillbaka till WW2 och gräsbanor. Har sett och hört Jaken där och tänk att se en spit eller mustang komma vrålandes precis över trädtopparna
#13 Vet man hur och vem man ska prata med så brukar det mesta gå att ordna. Jag fixade en mindre Team60 uppvisning på såväl pappas som mammas 60-årsdagar.
Pappa fick en bonus också i form av Tiger Moth rollandes över taknocken medan piloten (Per Cederquist) spelade trumpet.
Inte ett öga var torrt…

#14 Vilken upplevelse! Jag förstår om inte ett öga var torrt!
Stefan - Modellbyggare

Hedemora den 11/7-2008 klockan 20.30. Jag min bror och en vän på besök går ut på min trapp, vännen ska kasta snusen. Det är helt tyst (bor på landet) Mens vi står där hör vi ett växande motorljud i luften. Sen ser vi planet och det rör sig fort, för fort för att vara något vanligt plan. motorjudet låter som något jag hört förut och sen känner vi igen vingprofilen. BILTEMAS SPITFIRE vaaaaooo på alldeles lagom höjd.
Förmodligen på väg till Söderhamn. www.FlyInn.se
Helgen är räddad. 
#16 Lyllos, här far det minsann inte förbi nått sånt! 
#17 Ja det kan man väl kalla det för! 
Azgaron