Var du med på 50-talet?
Jag funderar på att skriva en lite mer omfattande artikel om hur modellbygge gick till på 1950-talet. Mest intresserad är jag av skalamodeller av flyg, men även annat modellbygge är intressant.
- Vilket material använde man?
- Vilka färger fanns?
- Fanns färdiga byggsatser eller byggde man efter ritning?
- När kom de första plastmodellerna?
Har du egna minnen, eller kanske tips om litteratur eller länkar till informativa hemsidor?

Jag har lite material om balsamodeller från Sven E. Trudesson, Modellflyg industri i Malmö bl.a. om allt går i lås så kommer de att visas upp på Minimönstringen i Lindesberg den 17 maj i år. De är byggda i mestadels i skala 1/25. De är byggda av Olle Käll som bodde i Väring.
Här är en bild på några av dem

Stefan - Modellbyggare

#1 och #2; Vilka maffiga - och välbyggda - modeller!
Det verkar som om Airfix var först med plast. Det började med en traktor i slutet av 1040-talet och första flygmodellen var en Spitfire (naturligtvis!) som kom ut 1953.
Fina modeller ,och som anders säger välbyggda !!Airfix har ju gammla gjutformar ,nu vet vi hur gammla en del är ;o)
#3 Nja, Frog Penguin var tidigare med plastflygplan.
Har även för mig att Airfix Spitfire var en kopia från något annat företag
edit: Det är en nedskalad 1/48 Spitfire från Aurora.
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus
#5 Vilken härlig sida om Frog Penguin!
Lite märkligt att Airfix skriver:
"Airfix is the oldest UK manufacturer of scale plastic model kits"
Men man menar väl att av de "överlevande" är man äldst?
Hej,
Min pappa föddes tidigt 40-tal och har sedan han var barn haft modellflyg som sitt största intresse, framförallt skalamodeller.
Ta gärna en titt på hans hemsida http://www.perdhe.se där det finns en massa intressanta saker.
#7 Vilken trevlig sida din pappa har!

I en slöjdsal på 1958 i en byskola byggdes det balsaplan som man byggde upp spant för spant o sedan med spännpapp på o strök sedan lack på så man ficke en slät vinge, först var det segelplan o senare blev det linkontroll o lite senare rc plan. hur dessa byggsattser såg ut kommer jag inte riktigt ihåg men tror att delarna var förstansade i balsaträet.
#9 Jodå, det byggs fortfarande en del på det sättet. Om man vill bygga spantbyggen kan man dock använda modernare duk som spänns med strykjärn.

#10. Det trodde jag var förlegat, men det var trevligt, man kanske skulle ta upp detta igen, rätt mysigt limm nålar o klänypor o skapell o modellsåg o en massa klister på fingrarna, o vad nervös man var vid första flygningen, nästan man känner av det när man pratar om det
Ok, nu var jag inte med på 50-talet, men både jag och min kompis byggde spantbyggda plan! Det var himla kul faktiskt! Kanske inte lika kul för min kompis dock, som la ner en massa arbete på sitt fina linstyrda plan, bara för att totalkrascha det ett halvt varv efter start! Han glömde parera för medvinden!
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!