Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettallmänt
Läst 3282 ggr
gigabyte
0

Leningrad

Har börjat på ett nytt dio  ,en ruin av en  lager byggnad eller fabrik i tre vån ,har använt ,frigolit ,masonit ,nu skall jag pröva med gips skiva ,det går ju att få som bygg spill från byggen och där går ju att skrapa fram sten o andra konturer i gipset, så var det tänkt, men pappen på gipset gör det luddigt så ett extra lager gips skall läggas på plus ett tunt lager sandspackel .bider kommer sen

Azgaron
0

Låter intressant! Ska bli kul att se hur det utvecklar sig!

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

[Tunnan]
0

Låter som ett riktigt grymt häftigt projekt Glad

StefanW
0

Nu blir man nyfiken!

Stefan - Modellbyggare

[Henke29]
0

Ja verkligen nyfiken Giga Skrattande

gigabyte
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

nu har jag pillat lite ,det är bra ged gipsskiva är st man kan få en tegel kant i förnster lätt, men är något skör ,skall lägga in golv av masonit i morgon när trälimet har torkat ,sen skall alla fönster skrapas tegel mönster i o putsen slipas till något en bild innan" skrapning" o en efter

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=a35a53ff-fcc3-405e-8530-9f53a6e1ef8f&Filename=Bild 319.jpg)

gigabyte
0

bild 2

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=67b30282-80fa-49b7-8936-c0e90e7d2edf&Filename=Bild 320.jpg)

StefanW
0

#5,6 Det blev snyggt! Skall bli spännande att se huset med lite färg!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

[Henke29]
0

Ja verkligen snyggt :)

WildeSau
0

En bra början och jag tycker du fått till teglet snyggt.

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Sven-Erik
0

Verkligen fint gjort Giga! Kul att se hur bra det kan bli med så pass billiga material! Själv har jag köpt en husruin från Verlinden, och det kostade 300kr. Det ser inte ett dugg bättre ut en detta! Skrattande

pebben
0

ja nu har du verkligen fått upp ångan giga! Glad ser mycket trevligt ut så här långt!  du får snart börja tillvärkning av husruiner!

//pebbizen

gigabyte
0

Tack alla :o) ,Detta är lätt att göra tycker jag och framför allt görskita kul ,om ni inte har prövat så gör det , ,för att försöka att gå på "inte behöva köpa något linjen "eller gigas snål linje ,så bjälklag är torra grankvistar som hyvlas till lämplig stl o masonit  till golv ,är byggspill, så det bli färg o spackel som måste köpas

Azgaron
0

Mycket snygg början på gipshuset/väggen! Mycket bra gjort Giga!

Azgaron

gigabyte
0

Tack Azgaron :o) Nu är fasaden klar för målning ,o ett govl är på plats ,bjälklag  skall till o dubbla golv  ,en massor av teglel o annat skräp i o utanför huset

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=92716f5e-9a58-4499-9015-367517a15f17&Filename=Bild 322.jpg)

gigabyte
0

golv eller vad man nu skall kalla det

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=622c0ef2-2ae3-44ab-8a40-d7bf66a1d54c&Filename=Bild 323.jpg)

[Henke29]
0

Man kanske ska ge sig på sånna gipsskivor som matrial..
De verkar inte dumt alls…

Va har du för golv är de oxå gipsplatta ???

Azgaron
0

Tjusigt Giga! Bra att kunna använda diverse spill mm till diobyggena!

Azgaron

gigabyte
0

Ja basen är en gips skiva ,inte så bra om man vill lägga en snygg list runt basen sen men då det skall bara vara spillmatrial så får det gå denna gång ,det går ju med sättlim mot gips om man måste ha en trälist runt

[Henke29]
0

Vilket matrial bygger du mest me när du gör sånna här fina husruiner ??

TommiN
0

Ser roligt ut det där,lite Byggare-BobGlad…fast lite vassare,ska bli kul och se detta bygge,bra tips!!

gigabyte
0

#19 #20 jag har bara byggt två med detta det första prövade jag först med masonit men spacklet lossade för lätt på den ,sen då frigolit, var lätttare gipset bet bra men fick lägga på mycket för att kunna få till teglet ,gipsen är nog det som är bäst  då man kan gå  djupare in i matrialet än frigolit .

pebben
0

var det hit som du skulle ha sniperna?

//pebben

gigabyte
0

jo det är tänkt så…  när jag nu får dom…….

gigabyte
0

#17 tack AZ ,det är kul att försöka att fixade, utan att skutta i väg till hobby handlaren ,skall ju vara vinter tema ,har prövat att riva gipsspill mot ett  rivjärn ,blir fin snö ( ta ett gammalt rivjärn då man förstör det ) om man vill ha finare så är sandpapper ett alt  ,lite jobb, men helt i linje med mitt snål tema ;o)

Sven-Erik
0

#24. Vilka roliga ideer med material! Kul att få "uppfinna" och ta det man har hemma…! Skrattande

[Henke29]
0

Ja verkligen kul :)
hmm nu har du satt grill på mitt huvud Giga hehe..
Funderar oxå på att göra nått sånt här hus me gips mm..
Pappa har byggfirma så han skulle kika om de fanns sånna skivor som ja kunde få till skänks som ändå inte gick att använda till nått..

Men ja funderar att fixa detta i skala 1/72 istället..

gigabyte
0

Jag tror att det blir svårare ju mindre skalan är Henke ,om jag får råda dig, så pröva i 1:35 första gången .

gigabyte
0

Har målat fasaden ,skall lite mer svart till ,och så skall insidan målar ,men vad färg det går ,nä nu skall jag gå över till vanlig villa färg ,har tio lit jotun strå gul hemma ,skall bara köpa lite brytnings färg så skall jag pröva med det ,till husen i alla fall :o)två bilder då

gigabyte
0

o en från insidan som skall målas

Azgaron
0

Ser förbaskat bra ut Giga!

Azgaron

ElLobo
0

Jag håller med, det ser jättebra ut!

gigabyte
0

tack Azgaron o El Lobo :o) på gavlana skall jag foga med lite mökgrå få se hur det blir ,kan nog bli bra ,….o så har mina prickskyttar anl till posten från hobbyfixaren ,skall hämta dom när jag åker hem i kväll :o)

Sven-Erik
0

#28 & 29. Jag kan bara säga…..ser så förbaskat bra ut!!!

[Tunnan]
0

Instämmer med föregående talare Skrattande

gigabyte
0

Tack sven erik o tunnan :o) får mina stackars gubbar som skall leva i denna misär ,detta är mitt sista krigsdio på ett tag vill bygga civilt nu ett tag i alla fall, är trött på allt elende och  "krigsgråaväggar" , ett vitt stenhus med röda rosor eller ta mig till provance i en yster dans ,,,,,,,,

[Henke29]
0

Ja de där ser oehört bra ut Giga :)

De blir nog i skala 1/35 som du säger,,,

gigabyte
0

hej på er har pillat lite till, fasaden har fått några brända fönster luckor o lite snö ,insidan är kvar att fixa , med lite snö o svart sot o mina snipers två bilder ,

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=6f21aae7-4397-458b-bf0c-d924a0a4a0d4&Filename=Bild 330.jpg)

gigabyte
0

bild 2

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=4c924c89-9e5c-4052-9c21-2bb2537f44da&Filename=Bild 331.jpg)

[Tunnan]
0

Fantastiskt !!!
Ser ju hur verkligt ut som helst
Vad har du gjort snön utav för material?

Azgaron
0

Det där har du fått till alldeles förbaskat bra, Giga!

Azgaron

gigabyte
0

Tack tunnan o Azgaron ,tog rivet gips i botten sen  micro baloon (med resv för min urusla staving ) det är ett vitt pulver som skall blandas i epoxy lim för att göra den mer slipbar .

[Henke29]
0

Ser kalasbra ut Giga :)
De där har du fixat galant..
Snacka om att bygga bra ruiner…

Kan man beställa sånna av dig Flört

TommiN
0

Giga,vet att du inte kan se mig…men just nu så är jag på mina knän och ber dig,mycket snyggt!!av 10 möjliga så är du uppe i 60!!Glad

gigabyte
0

Tackar henke o tommin,men huga var ni tar i Generad rådnar enda ut till tånaglarna ,kul att ni tycker att det blir bra ,men pröva själva det är lätt o kul .Glad

Azgaron
0

Ja, om inte anant måste jag försöka mig på nån enkel basplatta/minidio. Problemet med dio är ju att man ska ha plats till det. Något som är lite av en bristvara i nuläget.

Azgaron

starliner
0

Fantastiskt fint arbete.

Johnny

starhawk
0

Dom där micro ballons utvecklades från början för att vara en ingridiens i den radarabsorberande färgen som användes på stealth-flygplanen, när man spacklade Sveriges första sandwich-minsvepare i glasfiber så använde man dom också för att spacklet inte skulle bli så tungt, men man upptäckte då att spacklet härdade snabbare, har du märkt något av det giga?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
0

#47 forts: Tja spackel och spackel, det var från början polyester som blandades med talk, men det blev väldigt tungt, då hittade man micro ballongerna som löste det problemet men dom fungerar tydligen som värmeisolator så att det blir varmare och plasten härdar snabbare

gigabyte
0

Tack starliner :o) #47 har bara anv micro ballons i epoxy för att få den att bli mer hanterbar vid nerslipning  ,blir inte så kladdig som den gärna blir ,men om det hädar snabbare ,vet inte det ,men den härdar klart bättre .

starhawk
0

#49: Epoxy härdar bättre om man värmer upp det, så isoleringen kan ha den effekten att den minskar värmeförlusten, epoxyn blir ju klart ganska het när den härdar

gigabyte
0

Så nu skall jag avsluta detta dio . En figur är färdig ,skall måla invändigt plus en prickskytt till .

Azgaron
0

Ser bra ut Giga! Ska bli kul att se den helt färdig!

Azgaron

[Tunnan]
0

Brrrrr…Deeeet sssseeeer kkkkkaalllt uuut . Flört

Ärligt…ser mycke bra ut, ser precis ut som i verkligheten.

Sven-Erik
0

Snyggt Giga! Håller med Tunnan, man nästan skakar tänder bara av att se på bilderna. Toppen!

[Henke29]
0

Jepp de där ser väldit bra ut Giga :)
Oh kallt ser de ut oxå att vara..
Ja de är kul att få se dina diorama byggen här..

Henke

gigabyte
0

Tack Alla!! skönt att man har er som stöd och bollplank :o). har pillat till liten mur av sten med sandsäckar övererst av Magic sculp ,ett underbart matrial att jobba med , mjuk utan att kleta för mycket  plus att uppen tiden innan hädning är lång 

gigabyte
0

på plast med en figur , skall målas o lite snö på muren o lite svart o brunt på väggarna o runt fönster uppningar

[Tunnan]
0

Du är ju helt otrolig duktig på att göra olika dioramabyggen giga.
Ja…alltså , jag är mållös.
Du har absolut den rätta tallangen till detta, det syns direkt.

fantastiskt !!!

[Henke29]
0

Håller me Tunnan de här bygget ser bara bättre oh bättre ut :)
Du har verkligen fått dioramat perfekt..
Ska bli jättekul att få se den klar sen :)
Tummen upp giga

Henke

Azgaron
0

Snygga sandsäckar Giga! Måste prova Magic Sculp nångång å se vad man kan åstadkomma med det!

Azgaron

gigabyte
0

Kul att ni gillar mina säckar o dylikt ,jo jag gillar detta som fisken i vattnet , är väl ett sätt att få utlopp skapar lust, har väl en lång väg att gå till man kan levera sådan  som bjarnes verkstad eller panthers dio tex ,sen har man ju era fina flyplan ….har mycket att lära än …………….

[Tunnan]
0

Tro nog snarare att det är tvärt om giga, vi, i alla fall jag har mycke att lära av dig.

TommiN
0

Otroligt snyggt Giga!!,bra tips på denna tråd,tackar.Glad

PonCar
0

Håller med övriga. Fantastiskt fint diorama med mycket detaljer. Helt i "museiklass" ! Tycker du har fått till snön fantastiskt bra -det har jag sett många mindre lyckade exempel på. Man blir verkligen sugen att prova dioramabygge själv.

Pontus

panther11
0

Skitsnyggt helt enkelt

leo-
0

var får man tag i magic sculp???

[Henke29]
0

Ja de skulle va kul att få tag på de :)

Henke

StefanW
0

#66 & 67, Finns bl.a. hos:

Hobbybokhandeln, kolla under verktyg m.m. i menyraden och sedan långt ner på den sidan.

MD Hobby i Köping

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

gigabyte
0

Tack för allt beröm o stöd ,tycker inte att jag är så bra ,men är glad för att ni gillar mitt dio ! Är nu klar fyra bilder följer ,lite mera färg på fasaden o inne 

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=b8237300-0606-4b9d-a72d-57617d687d50&Filename=Bild 001.jpg)

gigabyte
0

vår gökar i ett bo ?

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=17f263c8-faef-491e-86d3-9475a4fd6b3e&Filename=Bild 002.jpg)

gigabyte
0

inne från

gigabyte
0

opsssssssss glömde bilden !

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=7b9442ff-2b8e-40fd-b52b-14ee0ff109c2&Filename=Bild 003.jpg)

gigabyte
0

och den sista

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=1a4bbe62-5e39-4d3d-a7c8-71a3845b5c99&Filename=Bild 004.jpg)

ElLobo
0

#69-73: Snyggt! Jag tycker att det ser mycket bra ut! Imponerande bygge!

[Henke29]
0

Säger som ElLobo ett mycke imponerande bygge Giga :)
Tummen upp för detta fina bygge,

Henke

StefanW
0

Mycket läckert gjort!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

gigabyte
0

-76 Man bugar o tackar ,skall öva mig på figurerna ,har svårt att få till ansiktsdrag o dylik på dom , har ja beställt en fakta film o detta ämne få se om jag kan omsätta den i praktiken  ,ser så lekande lätt ut när man tittar ,men fy vad svårt det är !

gigabyte
0

74-76 skulle det stå Generad

panther11
0

Supersnyggt gillar vinterkamo på gubbarna. Bra gjort.

[Tunnan]
0

Du tar det verkligen kallt giga
För det ser verkligen kallt ut på riktigt, och det är ju meningen skulle jag tro.
Ser mycke bra ut, du får full pott av mig Giga

gigabyte
0

Tackar panther11 och Tunnan :)  skulle vilja bli bättre på figurmålningen ,det haltar betänkligt där ,så att säga ……

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.