Nog ser det läckert ut, ett stort och förhoppningsbra bra plan med snygg målning.
Tack för artikeltipsen!
Men den har ju Skavsta som hemmabas.
På Svenskt Flyghistoriskt Forum finns en bild av en bordsmodell av KBV501.
Här är en närbild på KBV502 (under sluttester i Kanada, och fortfarande med kanadensisk beteckning) som väl snart också är i Sverige tillsammans med KBV503.
Borde kanske stått "på besök", men förhoppningsvis blir en stationärt placerad där också när leveranserna kommer igång.
Den ser betydligt bättre ut än den gamla fula hopnitade plåtlådan de har flugit med tidigare.
Det snurrade runt något 2-motorigt blåvitt över Karlskrona för någon vecka sedan. Jag tog en bild med det som fastnade var bara några pixlar stort. Kan ha varit en TP 100 också.
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Finns det någon bra byggsats av det planet? Nästa fråga är om dekaler!
//Stefan
Stefan - Modellbyggare

#3: Hobbycraft har åtminstone en i skala 1/72.
SMAKR (series 100)

Hittade följande fakta på Scalefirebombers
DHC-8 'Dash 8'
1/100 scale kits for this aircraft
Modelcraft Canada "Dash 8-300 Air Canada", kit #modas
1/144 scale kits for this aircraft
Platz "DeHavilland 'Dash 8'", kit # unknown
Sasquatch (resin kit) "DHC 'Dash 8'", kit # SQ-10
Sasquatch (resin kit) "DHC 'Dash 8-300'", kit # SQ-28
1/72 scale kits for this aircraft
Hobbycraft "DHC-8 'Dash 8'", kit #hc1345
Hobbycraft är en Serie 100.
Det blir till att kolla längden och räkna fönster då för att få till en Q300 som Kustbevakningen har.
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus
Trevligt färgschema på det planet! Hade varit kul att bygga!
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Hej,
Var och fotade denna maskinen igår när det var på besök. Som tidigare nämnts har Kustbevakningsflyget sin bas på Skavsta och inga maskiner kommer stationeras i Ronneby. Mig veterligen har nåt sånt aldrig ens varit på tal. Två maskiner finns nu hemma i Sverige, 501 och 502. Den tredje kommer efter sommaren.
Riktigt potenta maskiner är det, med ett antal olika sensorer såsom SLAR, spaningsradar, FLIR, bojfällare, livbåtar fällbara från luften, med mera. Kärran har en endurance på cirka 10h.
Som sagt, en modell av denna hade inte vart helt fel.. ;)
Mvh,
Niklas
Skavsta -ja det är ju nästgårds från mig! Man kanske skulle ta sig dit och kika lite. Där finns också ett litet trevligt flygmuseum som minner om det tid då Skavsta hette F 11…
Pontus

#4-5 Tack ElLobo!
#6 Ok!
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
Jag fick först uppgifter om att Kustbevakningen hade köpt upp SAS Q-400
Men så vart det ju inte
De ville väl inte buklanda,