Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettflyg
Läst 2829 ggr
[Henke29]
0

Bra penslar??

Ni som byggt mycke modeller.
Vilka penslar är bäst att använda??
Håller på me att bygga P-40 men får inte bra resultat på målningen.

StefanW
1

Penslar kan man säga mycket om! Själv har jag ett "batteri" med penslar av skilda tillverkare och storlek. En liten sanning ligger i att man får vad man betalar för. Satsa inte på allt för billiga penslar, det kommer att ge onödig huvudvärk och allt för dyra ger en tom plånbok.

Jag har bl.a. Tamiya, Italeri, Humbrol och Prins August. Det finns t.ex. "start set" från Tamiya som jag skulle kunna rekommendera. Flera näthandlare har ett bra utbud på penslar om du inte har någon bra butik i Kalmar.

Sedan kommer man till penselvård! Det är mycket viktigt att man tar väl hand om penslarna (jag har flera som har mer än 15år på nacken!) Ställ inte ner den med stråna nedåt, för då kommer du att få en pensel som du bara kan lägga på pigmentpulver med! Förvara dem stående med borsten upp. Rengör noga. Om du t.ex. använder akrylfärger så doppa penseln i vatten först och torka av överflödet, på det viset så kryper inte färgen ända upp mot skaftet och blir lättare att rengöra.

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=8f29eac5-9824-4b46-a9a1-9a3f12942d85&Filename=art nr 270106.gif)

Här är några som jag brukar handla utav

Hobbybokhandeln

Rebell Hobby

Modellhuset Liden

Virago Hobby

Du hittar fler under länkar

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Azgaron
0

#1 Bra skrivet om penslar Stefan. Ett par billiga penslar kan vara bra att ha till penseldödande målning som t.ex torrborstning och stöppling. Sen har jag jag en riktigt billig lekispensel i plast att anbringa flytspackel med. Man kan stöppla lite för att få struktur på stridsvagnar t.ex.

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Proosen
0

Jag tycker att syntethårspenslar funkar väldigt bra och de är inte svinigt dyra heller.

Som Stefan skrev om akrylfärgen, doppa i vatten för att mätta penselns inre delar. Samma med vilken färg som helst, använd det lösningsmedel som krävs för penseltvätt/spädning och doppa i innan färgbadet börjar.

En sak till som är bra: När du målat färdigt och tvättat ur penseln med lämpligt lösningsmedel så tar du fram såpan, grön eller gul spelar ingen roll. Jag har grön flytande såpa på diskbänken.

Doppa penslen i lite såpa och måla omkring med några droppar vatten i handflatan. Du kommer att bli förvånad över hur mycket skit som faktiskt sitter kvar. Såpan tar bort det som är kvar och tvättar samtidigt så rent att även gamla penslar få nytt liv.

Har en flat pensel med vita syntetstrån, den var mer grågrön i färgen ända tills jag började såptvätten, nu är det vita strån igen. Dödseffektivt även mot intorkad färg, bara låta ligga i blöt så lossnar det mesta.

Niclas

[Henke29]
0

Superbra ja får tacka så mycke för info om Penslar.
Ska köpa ett gäng bra penslar nu :)
Slänga ut skitpenslar man har.

Azgaron
0

Spara skitpenslarna om de inte är helt förstörda, de kan komma till användning de med, se ovan.

Azgaron

Proosen
0

Jepp, som sagt spara dem. Torrbortsning bl.a. lär göra slut på en del penslar väldigt fort för dig och då är det bra med några skruttisar till det.

Niclas

Azgaron
0

#6 Precis, det var just det jag sa Glad

Azgaron

[Henke29]
0

Torrborstning har jag inte lärt mig än.
Men jag hoppas att man ska få lära sig nån ggr:)
Även göra så att det ser ut som vädring så att planet ser använt ut.

Proosen
0

Jo jag vet, jag är det allmäna ekot just nu….just n……just….jus….ju….j……

Flört

Niclas

Azgaron
0

Glad

theswed
0

Har någon provat  testors penslar och vad tycker ni om dom ??

StefanW
0

Har tittat igenom min penslel hög, men har inga från Testor…

Stefan - Modellbyggare

theswed
0

ok tack ska nog betställe ett par iallafal och prova  dom

har precis beställt 3 st  vallejo penslar ska bli spännade att prova dom

StefanW
0

Har provat några Vallejo penslar och kvalitén har varit bra!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

theswed
0

aha ok  va bra