Citadel-Model Master färger
Har hittat Citadel-färger! i samma butik jag hittade Y-vingen. Funderar på om man skulle kunna använda dom nu när jag inte får tag på en Model-Master färg, "Napoleonic Violet" går inte att få tag på i Sverige, inte ens i Europa! med tanke på namnet borde den ju onekligen finnas i den här världsdelen. Men jag behöver en konverteringstabell, har inte hittat den aktuella ModelMasters färgen på någon tabell hittills
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Hobbyshop har den MMA2013F Napoleonic Violet i listan.
Jag har handlat därifrån några gånger.
Leveranstid mellan en vecka och två månader.
Det finns en Vallejo 811 Blue Violet om den kanske ligger i närheten.
Vallejo har en konverteringstabell men inget som passar mot MM.
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Första europeiska träff, jag har redan hittat den hos amerikanska butiker och i en australisk butik! men leveranstiden verkar ju vara samma så det är hugget som stucket. Vallejo tänker jag inte gå tillbaka till, Citadel hade en Violet som såg rätt lik ut men jag var mer tveksam till deras gråa nyans, såg inte riktigt ut som Light Ghost Grey. Blandningsförhållandet är 20% Napoleonic Violet och resten Light Ghost Grey och jag vill gärna ha det rätt, jag tror det blir en bra färg, får väl bita i det sura äpplet och beställa den från USA, eller Australien??

Nu har jag beställt, hur lång tid tar det innan man får meddelande om vart man betalar och sånt?
PS jag beställde från Hobbyshop

#4: Lite OT kanske, men är Muzo Pay bra? Fungerar det till alla länder?
Jag har aldrig provat Muzo Pay utan använder enbart PayPal, men kom att tänka på eBay-bojkotten och vår diskussion där. PayPal ingår ju liksom Tradera i eBay-företagen, så det kan vara bra med alternativ.
#5 Har väl gjort ett 20-tal beställningar åt det hållet och har aldrig haft några problem med varken Muzo i Tjeckien eller Allpay i Polen.
Jag vet inte ifall dessa går att använda för att föra över pengar mellan privatpersoner. E-handelsföretagen anlitar dem för att själva slippa handskas med kontokortsuppgifter.

#6: OK, tack, då vet man att man i alla fall vågar prova.

Jag valde Banktransfer EU-överföringar är ju gratis, men jag har inte fått någon confirmation än

#8: Fördelen med t ex PayPal är ju att det fungerar till (i stort sett) alla länder. Och om det inte är griniga säljare som lägger till mottagningskostnaden 3,5-5% på försäljningssumman, så är PayPal också gratis.
#8 Förhoppningsvis kommer det en orderbekräftelse snart.
Sedan dyker det väl upp ett mail med IBAN/BIC-uppgifter när allt som du beställt finns hemma och det är dags för leverans.
Kollade med SEB om deras regler vid överföringar inom EU.
Om man för över pengar i Euro är det gratis.
Om man för över pengar i mottagarlandets valuta kostar det på SEB 50kr.

Priset var angivet i euro. Jag har fått bekräftelse nu, dom räknar med att det tar två veckor eftersom dom inte har färgen på lager, tja då får man väl i alla fall färsk färg
Jag har betalat alla mina beställningar hos 48 special models med banköverföringar i Euro det funkar hur bra som helst

Dom två veckorna stämde inte! sex veckor imorgon och inte ett ord ifrån dom!

Angående ebay-bojkotten, så förstod jag aldrig poängen. Dock så fungerar Paypal fantastiskt bra, och jag har aldrig haft minsta problem med den tjänsten.

#14: Tyvärr var det en Akryl, då skulle man ha nästa problem, hitta en akryl på färgen den skall blandas med

#14: Någon annan artikel fanns inte på beställningen

Nu har jag annulerat ordern på Hobbyshop, beställde från Tower Hobbies i USA dom hade färgen i både enamel och Acryl. Men beroende på någon miljöfån regel så kan dom inte exportera enamel utomlands
jag var alltså tvungen att välja Acryl-färg vilket ledde till att jag även måste köpa den andra färgen i blandningen, men dom hade tydligen större delen av sortimentet så det gick bra. Har någon annan handlat från Tower Hobbies och vet om dom är bra?