Klarlack på sprayburk
Hittade en bra artickel om detta i Allt om Hobby nr 4 2007
Det är mycke att skriva här, men jag ska försöka att korta ned det lite
Skrivet av Mikael Graff
En av det vanligaste frågorna jag får är vilken skyddslack man ska använda.
Det är en motiverad fråga, men då kommer man till de viktiga motfrågorna.
Vad ska du måla? Vilket användningsområde ska objektet du målar har? Vilken typ av färg har du målat med?
En av de stora problemen när man ska måla sina modeller är ju skyddslacken.
För har man byggt en fin modell och målat den så vill man inte att hela konkarongen ska krackelera eller något annat i den stilen.
Man vill gärna att den ska tåla slitage och helst vara bränslesäker .
Tidigare hade man inte så många alternativ, antingen kunde man klarlacka sin modell med någon enkomponentslack typ Flair, eller en 2-komponent bilklarlack.
Men det finns många begränsningar med dem.
De gamla enkomponetslackerna var enkla att använda både som spray och i burk, men var oftast inte så bränslesäkra.
De hade ofta en tendens att kunna vara elaka mot underliggande färgskikt.
2-komponenten är mycke slittåligare men har nackdelen att den kräver en stor färgspruta för ett bra resultat.
Det är ju dessutom hälsovådlig då den innerhåller Isocyanater, det begränsar var man kan stå och måla sin modell.
Nu har det kommit ett par alternativ på marknaden.
Två olika klarlacker i sprayburksförpackning.
Den ena är Top-Flites Lustrekote.
Den säljs i en förpackning om 283g och räcker till 1,5-2 kvm.
Finns i blank eller i matt och är en enkomponentslack.
Enligt deras egen beskrivning så ska den vara torr på 30min och bränslesäker efter 24 timmar.
Kostar ca 100kr
Den andra klarlacken är en nyhet från Graupner.
Den är lite udda så den kräver en mer ingående förklaring.
Det är en 2-komponents spraykklarlack.
Den levereras i en sats om två burkar, en med 400ml och en med 70ml härdare.
Priset ligger på strax över 200kr.
Man börjar med att ställa in den stora burken med lack i kylskåpet, och den lilla härdarburken i en balja med ca 50-gradigt vatten, låter den stå där i en halvtimme ungefär, tar sedan ut dem och tar den lilla adapten som ligger i locket på den stora burken.
Sätt den på pipen på lackburken och ta sedan den lilla burken upp och ner och tryck bestämt ihop burkarna.
Vips så har härdaren från den lilla burken förts över till den stora.
Ser till att den lilla är heltom.
Det fungerar tack vare att det är undertryck i den kalla burken och övertryck i den varma.
Skaka sedan sprayburken ordentligt i två min, sedan är den klar att användas.
Den har en arbetstid på ca 4 tim.
Men tror inte att det bara är att kastar det som blir över, nej den återgår till att blir en enkomponentslack efter 12tim.
Jag vet inte hur det fungerar men det känns nästan lite magiskt.
Den ska vara härdad på ca 12 tim i 20 graders värme och räcka till samma area som Top Flites.
Sedan ska man ju då testa på olika underlag och färger innan man ger sig på sin modell.
Han har testat på 2 plåtbitar och ett plastark.
Han grundade med en vattenbaserad primer på ena plåtbiten och på plastarket och den andra plåten på ena halvan med vanlig sprayprimer ifrån Biltema
Färger som han testat med är Testors (enamel) gul och mörkgrön, humbrols röda, förtunnade med cellulosathinner.
de andra färgerna är ifrån Vallejo och Tamiya
Färgerna fick torka i 5 tim vadefter han klarlakckade med top Flites matt i tre lager med en min mellanrum, lät torka i 1 tim.
Lackade sedan den andra halvan med Graupnes 2k-lack i vå skikt, ett tunt och ett tjockt.
Lät sedan allt ligga över natten för att torka.
Det hade krackelerat på ett ställe där jag primat med Biltemasgrund och klarlackat med Graupnes 2k
Det visar på att man bör inte använda vanliga spraygrunder efter som dom kräver så lång torktid för att inte resa sig i kombination med cellulosathinner.
Top Flites matta lack är lätt att polera med vanlig rubbing
Graupnes lack är blank och går därmed att styra lite mera, testade med att med vilja får i lite damkorn i lacken.
Jag slipade ned lacke med 2000 kornigt våtslippapper och polerade sedan upp ytan till en blank yta igen
Nu ska Graupnes klarlack testas när det gått över till att bli 1-k klarlack.
Bränsletestet var lite sämre, men dock bättre än andra 1-k lacker
Bränsletestet = Modellbränsle 10% nitro och 14% Klotz-olja som lades en droppen på varje testyta
Slutres blev att rätt lika
Graupnes är iof dyrare men då det är 2-k lack så håller den längre.
Tops Flites hade den fördelen att den finns i både matt och blank, och är lätt att polera
Det är lite beroende på vad det är för modell man ska lacka vilken klarlack man använder här.
Puhh, mycke det här men intressant att veta

Tack för den artikeln! Det var intressant. Och värdefullt att få veta lite mer om klarlack, vi diskuterade ju gulnande klarlacker härom dagen här på forumet.
Ja jag tycker detta var intressant, men jag vet dock inte vad man kan får tag på dom här burkarna.
Om dom finns i en vanlig färghandel tro???
Mycke bra artikel Tunnan 
Bra jobbat
Tackar
Trode nästan att detta skulle bli lite väl tungläst, men jag har kortat ned artikeln kraftigt.

Ja det här handlade ju om bränsletålig lack, och eftersom de flesta av oss bygger plastmodeller som i bästa fall har en elmotor ombord så är det lite av överkurs, vi nöjer oss med en enkomponentslack som är lättare att hantera, det intressanta är ju en som inte krackelerar och/eller gulnar, man lär ju inte stänka ner sin modell med metanol eller nitrometan ens i misshugg
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
ja, intressant!
Hojta ifall ni ser nån som säljer, fick inte upp nått på google iaf :(
/Hylsan

#6: Graupners produkter säljs ju av ett otal hobbyaffärer, så klarlacken kanske kommer om inte annat.
LustreKote säljs bl a av Söders RC-Hobby i Västberga, Stockholm.

Just LustreKote har diskuterats på Svenskt Modellflyg.

Jag kommer att testa Biltemas klarlack på min basplatta till Bismarck. Återkommer med resultat imorgon.
Låter intressant, då jag själv köpt den för att testa.
Men du hinner nog först med testet Madmax 

Ser mycke fint ut Madmax
Var det Biltemas klarlack Art nr 36-239 du hade här?
/Janne

Stämmer bra det Janne. Men jag rekomenderar att ni står i ett ställe typ garage. Satan vad det ångade av det. Själv stod jag i grovköket så att jag snabbt kunde få i mig frisk luft
.
Dock så skulle jag ha slipat ner basplattan innan klarlacken lades på. Men jag kommer nog troligtvis inte att behålla den, ser lite mesig ut… 
ahhh…okay!
Ja det är ju inge vidare när det är så pass skarpt.
Ska testa på en modelle senare…i garaget 
Ja de där låter bra ju.
Ska ha den matta svarta färgen till min Murkla 49a framöver.
Så de blir bra om du testar oxå Janne 
Innan jag ger mig på att lacka den karossen
Henke