Isopropanol - Tsprit
Enligt en lirare jag pratade med kunde man använda antingen Isopropanol eller Tsprit för att späda både Tamiya och Gunze, någon som har testat att späda Gunze med Tsprit? jag behöver spraya två stora modeller med Gunze och det vore ju onekligen praktiskt att kunna använda Tspit istället för Isopropanol
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Jag är skeptisk till den röda färgen på T-sprit så jag har inte provat det.
Jag har i flera år använt Biltemas Karburatorskydd istället.
Enligt innehållsförteckningen på flaskan:
65% Etanol
35% Isopropanol
t-sprit funkar på i alla fall tamiyas matta färger den fägar inte av sig äns på vitt. dock får jag inte till det på tam blanka färger!
men har bara provat med tamiya.
//pebben
Hej
Personligen använder jag Isopropanol till Tamiya och det funkar kanon speciellt om det är lite tjockare färg kvar i botten.
Har även testat på Humbrol och verkar funka bra.
Har dock bara penslat inte sprutat med färgspruta ännu men skall testa detta inom kort.
Gismo76
#3 det låter som nått man skulle prova! 
//pebben

Jo tidigare har jag hört att Gunze skall spädas med Isopropanol, men den är ju inte lika lätt att få tag i som Tsprit, men funkar den på Tamiyas färger så får man väl ta sig en titt till…
Isopropanol finns att köpa på Apoteket för runt 100kr flaskan på 1 liter …

Huga Huga, ytterligare ett skäl varför man gärna skulle använda Tsprit istället, om det går…

Var inne på Apoteket idag och villkoret för att få inhandla 1l Isopropanol är "yrkesverksamhet". Inte ett Apoteks beslut utan ett myndighets beslut. 100 ml a 56 SEK går för sig.
#8 När ändrades dom reglerna?
Minns inte när jag köpte senast men 1 liter tar en stund att göra slut på ?
Gismo

#9 Vet ej, ej handlat dylikt på Apoteket tidigare.

Isopropanol finns hos Kjell&co också, för 179:- för en liter, vilket är lite billigare än apoteket men fortfarande ganska dyrt.
Spolarvätska och/eller karburatorsprit kan väl ibland bestå av isopropanol?

Jag har provat Tsprit till olika vallejo färger och det fungerade utmärkt.
Mvh Hampus