Nytt i bygghögen - Juni
Prisad vare gud - här kommer skatteåterbäringen.
Titta vad som kom idag,
Apollo sektion, som ersätter den felaktiga på Monogram och Airfixs modeller.
"den här är en annan, en Airfix"

Jaha du! Strö salt i såren bara! Nu blir jag grön av avund….Sitter med en födelsedags peng som skall omsättas i plast eller tillbehör, så vi får se vad som dyker upp i min hög inom kort…
Shuttle dekaler? Är det den med värmeplattorna i olika toner? Är allt från RealSpace Models? (Har inte handlat ifrån dem än!)
//Stefan
Stefan - Modellbyggare

Felaktiga på Airfix och Monograms modeller? Är det samma till båda, eller olika? Jag trodde inte de var i samma skal.

Från Real Space models, japp men inte värmeplattorna. Det är alla dekaler som behövs till Shuttlen med tank och bostrar. Dekalerna du nämner är slut och väldigt dyra om du skulle hitta några på auktion. Det har diskuteras om att att trycka nya på andra forum så omöjligt är det inte. Förmodligen blir det en förbättrad version med mer "liv" i. 
"den här är en annan, en Airfix"

#3 Ajdå, då får jag sitta på rumpen och vänta ett tag till, för de har ju en förmåga att springa iväg på priset på auktionssajter. Skulle det komma ännu bättre så kan det vara värt att vänta!
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
Fina prylar du fått hem Buran
Ja det såg ju trevligt ut!
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Tja, den här skulle egentligen kommit redan i maj, men bussgods tycks inte ta det här med att meddela ankomsten av paketen särskilt seriöst! Jag menar om man inte blir nådd via telefon så måste de väl se till att skicka ut meddelande via posten istället. Sen har de ju bara öppet till fyra, och då blir det ju inte så lätt att ta sig dit om man själv jobbar.
Nåja här är den lilla modellen! 
Så nu har jag en lite större XL också!
Azgaron

Du kör på stort du Az ?? 

#8: Är det inte snarare en XXL med tanke på storleken? 
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

#11 Är det bara att åka och hämta? 
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
Jaha då…Och han var extra snäll ikväll och gav mig två modeller 
#12-13 Skulle bjuda på kaffe, men det var slut. Något tyckte jag han skulle ha, så han fick två modeller istället 
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

…och en annan hinner inte fram innan midnatt…suck och snyft!
:-)
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
#15 Men om du starta imorgon middag så hinner du fram till vår eventuella byggkväll, och där bruka finnas en del godis
#14 Tack för kaffet 
#9 Ja, om tillfälle ges så!
och mer stor lär det ju bli snart hoppas jag! 
#10 Hehe, jo det skulle man ju kunna säga! 
#11 Det där såg ju inte fel ut! Lätt att stå ut med lite kaffebrist! 
#16 Öh, fick du kaffe också? 
Azgaron
Nää, det var slut

Ser ut som ett trevligt inköp Orso!
Azgaron

#14: Kan man inte få både och?
Jag kan ta med mig lite pulver (i lila påse från Karlstad) från Örebrolokalen, så kan du också få smaka … (Säg bara inget till Jaguar MkVII
)
#21 Ska se om jag har någon Starfix att köra genom kaffekvarnen.
Kan ju inte smaka värre än Löfbergs illa 

#22: Va, det är väl inget fel på Starfix?! Åtminstone inte alla. Ja, förutom att skalan kanske inte stämmer då … 

#24 Trevliga prylar. och "Pips" Prillers fina BMW 327 / FW 190 har du lyckats lägga beslag på också.

Jepp, det var faktiskt bilen jag var mest sugen på. Inte för att jag är bilbyggare, men det är kul med tillbehör till modellerna.

Den såg helt klart intresant ut Tommi 
Ska bli kul att få se när du bygger den sen.
Många roliga delar där.

Jodå,sen har jag väl hittat en He-111 i 1:48 också…..
Men man är lite i valet och kvalet,samtidigt vill man ju börja med Bismarcken…

Kul och bra modell. Se bara till att skaffa bra band till den också, så är det en vinnare.

Jo jag funderade på att försöka hitta band till denna vagn.
Ja den där bischmarken kommer du att klara galant 
Även den kommer ja följa me stort intresse

Själv gillar jag modelkasten bäst, men många andra gillar väl frulle bäst.
Vilken 111 hittade du? Den tidiga eller den sena?
Vilken Bismarck är det? Tamiyas eller Revells nya?

Jag glömde att berätta att det har kommit lite fler dinosaurier…. :)

det är en Monograms He-111 H4/6 i 1:48,och Bismarcken är Hellers 1:400.

OK, jag vet inte varför jag fick för mig att det var i 1/350.
111:an är riktigt fin. Det finns fina set från Eduard om man vill göra den ännu mer spektakulär.

Jag får nog kika lite på det där med Eduard.
Här har det droppat in lite också 
M48 A3 Patton

IAI Kfir C.1 / F-21A Lion

OA-4M

F-5A

En F-4N till Phantomsamlingen

och en A-7D

#40-41:
Ser inte så dumt ut!
#42 Det var inte dumt heller, och mer har jag att hämta ikväll från samma källa 

Synd bara att det var fel skala. 

#43: Äkta källsortering! 

#39 Har du sett att Squadron har rea på vacu-huvar till 111:an? Nr SQ9621 och 9622. Tillsammans under 6 dollar. Klart prisvärt.
# 43 Sau när kommer våra paket 
#40 Fina modelle du köpt Sau
Kfiren/F-21 är en fin modell, har själv byggt den.
Ja, det var ju en del trevliga modeller du skaffat Sau!
Azgaron

Härliga inköp du gjort
Ser fram emot bilder på ditt ihopbyggande sedan 
/Tunnan
Ja, det såg ju himla trevligt ut Tails!
Azgaron

#51 Tackar! Ska se om jag kan få liv i min kamera så det kan bli något snyggt av det.
#52 Tack =)
Det blev dykande i böcker för att leta upp Tiger 308 med normandie målning(Den visas på framsidan). Men jag känner inte igen en tiger late med så hög vagnsiffra.
#53 Ser ju intresant ut!
Azgaron

Tails,du är väl inte Tiger tokig??
Det sista för tillfället från "källsorteringen" 
En Tornado ECR i så ful låda, att jag inte ens har bild på den.
En Tornado F.3 i snyggare låda

En låda bomber av alla de slag

En Mitsubishi Zero i rätt version som passar till GB #4

North American T-28

Mirage F.1C

Convair F-106A Delta Dart (till ett Delta-GB ?
)

En Tempest att bygga om lite till en Mk.VI från RAF Egypt.

Till sist (för denna gången) en He 111 H-6

Ser ju trevligt ut Sau! Ska du göra en svenskmärkt Zero?
Azgaron

#58: Ännu fler intressanta saker! Zeron ser jag fram emot att få se färdig!
Tack! Jo, den japanske ambassadören erbjöd oss att köpa flygplan någon gång 1940-41. Hur leveransen f.ö skulle gått till hade varit intressant att veta. Nedpackade i ubåt? 

#62: Jag har en gammal Frog som jag tänker bygga som svensk och gråmålad. Ingen flygsoldat som hade tid att måla om dem … 
Ja, den japanska gröna färgen flagnade annars väldigt lätt.
Kanske blir min grönspräcklig istället.
Jag har en Jo-Han liggandes också med det roliga flottörstället. Sista jaktsjöplanet var J 4 - Heinkel HD.19. Kanske det hade behövts en ersättare där också? 
Jag visste väl att jag hade glömt ett 
Något konstigt plan som jag inte vet vad det heter. 

#62 Hehe, ja det hade allt vatt nått!
#65 Så trevligt en Musse! Bygger du sånt? 
Azgaron
#66 Ja, nu när jag har en så blir jag väl illa tvungen. 

#57 Risken finns ju ;)

#67: Jag kommer ihåg någon som t o m skänkte bort Mustanger på en träff i Locketorp bara för att slippa att bygga dem … 

Snygg!
Azgaron

#71 Den såg trevlig ut!
//Stefan
Stefan - Modellbyggare

#72 och #73: Ja, den är klart intressant!
Fast jag har beteckningen J 13 på min. Vilken målning den nu än kommer att få.
Och ni har väl sett att bara för att förvilla fienden, så har den som gjort profilen satt flottiljsiffra 9 på planet som tydligen ska vara från F 16.
#71, 74 Påminner om någon sjukdom. Fläcktyfus 
Ja, speciellt när F 16 sattes upp 1944 och flygplanet är från 1943. Blandningen av flottiljsiffror och tjänstgöringsort fanns även på andra flygplan.
J 11 från F 3 baserade i Skåne. J 8 från F8 baserade på F 1 och J 8 och J 20 från F 10 som fick flacka runt ända till okt 1945 innan de hittade hem till Ängelholm.
J 20 hette ursprungligen J 12 så J 13 var det som stod på tur.
J 19 borde vara projektet SAAB L19 som ju liknade Mitsubishi Zero en del.

#75: Ja, L12 (för inte hette det väl L19?) kallades ju även för "en svensk Zero".

Saab L12, lånad från Urban Fredrikssons sidor:

#70 Ja, och sedan gjorde jag ju ett OOB snabbygge till svärfar med en lika eländig modell som jag skänkte bort till dig 
Har själv gjort tre stycken under min modellbyggarkarriär.
Min gamla Monogram P-51B är fortfarande i livet.
Säkert en 25 år gammal vid det här laget och med eleganta penselstreck i Humbrol nr.11
#77 L12 var det ja.
Om man vill bygga Messerschmitt
finns en Bf 109 V21 med P&W Twin Wasp tänkt för Sydafrika, men den ser mer ut som en J 22 med bubbelhuv

#78, 79: 

Nu har man handlat lite igen då! Jag har varit ute på Ebay och hängt, vilket inte är så bra för moralen och plånboken…..
Först blev det en B 17 från Monogram i skala 1:48. Det är varianten med genomskinlig kroppshalva så att man kan se den detaljerade inredningen. Jag byggde en sån här när jag var grabb och jag minns hur himla rolig den var att bygga!

#81, 82 Snygga!
//Stefan
Stefan - Modellbyggare

60:or är nog inte så lätta att hitta, har i vilket fall inte sett någon originalare på länge. Köpte själv low rider-varianten för ett år sen på CCM-Open.
Det är dessutom en fin modell med schysst detaljering och bra passform. Det enda felet är två enkla modifieringar för att få det till en 60:a på alla punkter.
Chassit är från 59:an och där skiljer det på att det inte finns någon reservhjulsbalja på 60:an så den får man såga bort och lägga igen så det blir slätt istället.
Nästa är avgasrören som också är 59:ans och mynnar ut rakt bakåt när de på 60:an istället ska svänga snett utåt mot sidan av kofångaren.
Niclas

#84. Tack för tipsen Proosen! Men som du vet, så kan jag inte låta något vara som det är. Det kommer bli lågt, stora hjul och en candygrön lackering! Jag har även en massa fina grejer från Hiroboy liggandes…..Mums! 
Mycket intressanta modeller du skaffat Sven-Erik! Kul med genomskinlig B-17, och en 60a hade ju passat fint då vi är jämngamla! 
Azgaron

#85. Aha! I vilken stil kommer du bygga den här då? Blir det original polisbil eller en kompressormatad variant med slicks innanför hjulhusen, fullbur och annat skoj? 

#87. Tack Azgaron! Ja, B-17 är en riktig liten goding och Impalan ska bli kul att påta ihop vad det lider!

#85 Mycket trevlig modell!
//Stefan
Stefan - Modellbyggare

Ytterligare lite mera att lägga på hyllan, ett gäng hjul och en lite snabbare polisbil.
Det här kom från Hobbylinc i USA, en firma att rekomendera. Mycket bra system för att se hur långt ens order kommit och ett feedbacksystem till dem när man fått sina grejer.
De har också ett system som gör att man kan lämna en epostadress till den som rekomenderat dem så får den personen 5% rabatt på nästa inköp (wink wink
)
Kostade mig under 300:- inklusive frakt och försäkring. Bara det att fälgarna kostar c:a 140 kr/uppsättning här hemma gör ju att man blir ganska glad att köpa för låg dollarkurs. Skulle väl ha kostat mig runt 700 kr i Sverige och med skral ekonomi vet jag i detta fall var jag köper det som inte finns lokalt att handla över disk.
Mera ska tas hem därifrån och det ganska snart.
Niclas

Polisbilarna få nog bli ur lådan om de ska bli just polisbilar, fast det kan ju hända att Capricen får bli något annat och utrustningen hamnar i någon annan kärra.
Niclas

Igår gick jag in i en leksaksbutik med väldigt liten modellavdelning, (men väldigt välförsedd med Citadel och Humbrolfärg) och kom ut med denna, igen…

Igen? frågar sig den ordningsamme, tja jag har ju denna sedan tidigare, här färdigbyggd

Fast nu skall det bli en annan variant, jag har redan beställt en konverteringssats med Molinskanonen, och raketer skall det också bli, men frågan är om jag inte behöver nya dekaler för det finns inga Coastal Command versioner bland mina andra obyggda Mossies
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
#84 Intressant info! Kan vara bra att veta om man nu skulle komma över en 60 nångång!
#85 Kul modell! Snappis å allt! 
#91 Kul modell och snygga däck å fälgar!
Ja, det var ju ett betydligt bättre pris!
#93 En Mossie, så trevligt! Ska bli kul att se med den konverteringen! Hoppas du får tag på dekaler!
Azgaron

Sven-Erik….snygg B17,nu sitter jag här och dreglar över tangentbordet….
,skala 1:48!!(ramlade precis av stolen).
Mums mums!!
Lycka till…och mycket bilder sen på bygget
.

#95. Hoppas att du har kommit upp från golvet nu! 
Ja, denna pippi blir skapligt stor! Skall försöka få tag på lite foto-ets så att det blir än mera detaljerat.
Man kan göra skapliga fynd på Ebay nu när dollarn är låg. Jag fick betala 321kr för B-17 inklusive frakt och allt. Skapligt pris!

321kr!!!!(vart liggande kvar på golvet efter att jag ramlat av stolen)
Det var en bra pris på den,billigt.

#97. Haha! Jo, jag tycker själv att det var ett kanonpris! Går här hemma och suktar tills den landar. Vill ha nu!!! 
Hej igen! Har åter landat på hemmaplan i Nyköping efter 1 v hos svärföräldrar i Borås (där det märkligt nog mig veterligen inte finns en enda vettig hobbybutik för modellbyggare -ja, ja Hobbex i Knalleland -men utbudet där är under all kritik…). Han med ett "tura-paket" Helsingborg-Helsingör också, men därifrån återkom man ju med annat än byggsatser i bagaget… Hur som helst -skönt att vara hemma igen, och det känns hemtrevligt att åter kunna ta del av småpratet på forumet här! Man saknar det!
Tänkte på Niclas polis-funnycar "Cop-Out" (inägg#91). Detta var så vitt jag vet den första bilbyggsats jag tog mig an nångång i 13-14 årsåldern(efter alla WWII-plan), men om jag inte är helt ute o cyklar så var det då en Monogram. Är det så att Revell har tagit över en tidigare Monogramsats?
Pontus