Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettflyg
Läst 2638 ggr
starhawk
0

Airfix Hercules Gunship

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja nu har det här bygget tagit fart, men jag har stött på ett problem, vad är det för färgschema på amerikanska piloter från 70-talet? i byggbeskrivingen finns nada, Inredningen skall vara grå och stolarna och kontrollerna svarta men på piloterna finns absolut ingenting angivet

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

ElLobo
0

Du kan ju alltid göra förfrågningar på andra forum, t ex HyperScale, ARC eller FSM. Oftast så kommer det svar relativt snabbt.

WildeSau
0

Kanske någon av dessa länkar kan leda till något.

Herky Nose-art någon bild på besättningar med utrustning i svartvitt samt en del nose-art från Vietnam 

Da Nang Crew 1965 en bild en bit ned på sidan.

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

starhawk
0

Hittade någon gammal beskrivning där det skulle vara Green Khaki, så jag höftade till med Model Masters Olive Drab, den är ju inte lika mörk som Tamiyas, inredningen skulle vara Tamiyas Sky Grey så jag drog till med Model Masters Gull Grey men jag tror att Dark Ghost Grey blir bättre, vad utsidan beträffar var det en lustig sak, färgschemat har med Airfixfärgens nummer/Humbrolfärgens nummer och dom är ekvivalenta utom när det gäller utsidan, Airfixfärgen har ingen direkt ekvivalent men Humbrolfärgens har Model Masters Gunship Grey, när jag först köpte den färgen för annat syfte tänkte jag på dom helikoptrar som kallades Gunship och undrade vade en grå färg hade där att göra, men den här Gunshipen förklarar allt och ser väldigt frän ut på boxarten, Vietnam-varianten däremot skall bara vara "vanlig" svart

Azgaron
0

Jag som trodde att det hade med båtar att göra!

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

ElLobo
0

#4Förvånad   Skrattande

starhawk
0

#4: Ja, Gunship har ju använts som namn på mycket, men ursprungligen var det ju vad vi kallar Kanonbåtar, men beväpningen på den här påminner ju om det eftersom det brukade vara en mix av lättare och grövre pjäser

Azgaron
0

Även om det råkade bli ehum lite lustigt kanske, så tänkte jag närmast på färgen på båtarna. Jag menar ifall färgangivelsen har/hade sitt ursprung där.

Azgaron

ElLobo
0

#7: Generad  Glad

starhawk
0

#7: Det tror jag knappast, en så mörk kulör kan knappast ha varit en fördel, flottenheter har ju som regel en betydligt ljusare kulör för att smälta in i omgivningen, jämför min Vulcan som har Gunship Grey på undersidan

Azgaron
0

Ja, inte vet jag, men undra kan man ju alltid!

Enligt FS listan på IPMS Stockholm finns både Dk gunship gray (Hu32) och Lt gunship grey (Hu 125) och nånstans såg jag en medium också. Jag menar inte på nått vis att du har fel eller så, jag vill bara påpeka att det finns flera.

Azgaron

starhawk
0

Tja jag har inte tittat åt Humbrol-hållet i detta fall utan Model Master och dom har bara en Gunship Grey fast den är visst ekvivalent till Hu 125 och om det är den ljusa så undrar jag hur dom andra ser ut, kan vägen till svart vara så lång?

Azgaron
0

Tja, tydligen! Glad

Azgaron

starhawk
0

Bygget fortskrider, piloterna är åter i den nymålade inredningen, kanonerna är på plats och diverse störkapslar är under tillverkning

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=bd74022c-ae89-42e5-87ca-f801210fcc78&Filename=Herc 2.jpg)

Åsså en närbild av dom stora knallpåkarna, Bofors 40 mm och 105 mm haubitsen

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=b0c27136-ffb5-4c43-a6c3-a8c44357f778&Filename=Herc 3.jpg)

Azgaron
0

Snyggt! Små kanoner! Glad

Azgaron

starhawk
0

Dom här störkapslarna var ett aber, vi känner alla till styrpinnar som sitter fel men på dom här var det inga styrpinnar alls och dom envisades med att flytta på sig i förhållande till varandra när man trott att nu var dom väl ändå rätt. Förflyttningen skedde förstås i lönndom när man lagt dom på tork

Azgaron
0

Inte snällt av dem! Är det inte för mycket så går det ju att slipa och spackla, men det är ju inte så kul.

Azgaron

starhawk
0

Flygkroppen är nu ihoplimmad men det var en liten glipa där fram och hur håller man ihop en liten bullig nos? alla klämmor glider av, så jag improviserade den här "grimman"

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=e60ce00a-b982-4de8-9de5-ee9b68f21773&Filename=Herc 4.jpg)

En närbild på grimman

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=aa495ce2-ea07-4c09-b158-1958606c0ab0&Filename=Herc 5.jpg)

Azgaron
0

Ser bra ut, Starhawk! Alla sätt utom de tråkiga är ju bra sägs det! Glad Huvudsaken är ju att det funkar!

Azgaron

StefanW
0

#17 Det var ingen dum idé!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

[Henke29]
0

Ja de här blir ingen liten bjässe hehe :)
Snyggt byggt..
Ser fram emot fler bilder

starhawk
0

Jaha då har man pulat ihop fyra skotska ägg till veckans luncher och kan syssla med något roligare, modeller till exempel

Dom flesta flygplan har en radom i nosen, den här har tre i sidan, man har ju hört talas om horn i sidan men inte radomer Glad

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=e9bca218-6240-408c-8e2e-b65fd6031b35&Filename=Herc 6.jpg)

Den där lilla luckan ovenför 105:an fattades Ledsen så jag fick förfärdiga en av lastrampens förlängning, eftersom jag byggde med stängd lastramp så blev den ändå över. Jag hade ingen referens till gluggens placering, den kanske skall vara längre ner? men jag tror att det duger sä här

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=a7d7b7f0-9c26-411b-b73b-27869a019f12&Filename=Herc 7.jpg)

Som framgår av bilderna så var det gjutgropar på undersidan som har spacklats, det var gjutgropar på översidan också! och på vingarna, en var så djup att det blivit hål längst ner i gropen

starhawk
0

Radomerna syntes inte så tydligt på första bilden, nytt försök

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=0ecd2a3e-cc02-4a54-a7c5-362fa9a0cc8b&Filename=Herc 8.jpg)

starhawk
0

#20: Ja den är ju rund o go, det är ju inte för inte den kallas flodhästen

Azgaron
0

Ser bra ut, Starhawk!

Nä, radomer i sidan är det väl inte så ofta man ser som sagt

Azgaron

ElLobo
0

Det ser ut som om det trots besvär går framåt och dessutom ser det bra ut!

starhawk
0

Nu har stabbe och vingar kommit på

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=2e090397-77ef-43d2-8463-1bf00a62ff8c&Filename=Herc 9.jpg)

Åsså en face-up

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=8d2dadec-5827-4990-98f3-d284c7508274&Filename=Herc 10.jpg)

Azgaron
0

Oj, här går det undan!

Azgaron

starhawk
0

Äsch, limmet har ju inte torkat än, det här är att betrakta som i limmriggen, fast jag har nog stängt in den där gummisnodden om lastluckan…

Azgaron
0

Jo, iofs, men de sitter ju trots allt på, och jag antar att du inte tänkt slita av dem! Glad

Azgaron

[Henke29]
0

Jaha här byggs de för glatta livet hehe :)
Ser väldit bra ut..

starhawk
0

#29: ja, jag vet inte, dom sitter inte fast riktigt, dom är liksom lite flaxiga, få se om jag kan stadga dom med spacklet eller om jag måste limma om dom

Azgaron
0

Ja, det kan nog vara lite bökigt med stora vingar.

Azgaron

WildeSau
0

#31 Den svagaste punkten är limskarven i ryggen som lätt spricker när man hänger på de tunga vingarna.Om möjligt förstärk ordentligt med plasticard på insidan av flygkroppen.

Nu antar jag att din ska hänga och inte stå på landstället, så då kanske det klarar sig ändå.

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

starhawk
0

Vingarna är inte så farligt tunga, det är mer passningen mellan vingen och kroppen som är lite dålig, det är man ju nästan van vid nu att man måste spackla en springa här, men det vore ju bra om vingen satt fast på sin plats innan man börjar med det

[Tunnan]
0

#34  He He…Ja det är ju en klar fördel

Jag har en Boeing 747 som ska ihop vad det lider, och den bör man nogförstärka i kroppsskarven så att den håller för vingarnas tyngd sedan.

starhawk
0

Färdigbyggd, tja det är lite antenner kvar, bara 8 är ditsatta än

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=065e90f3-cb6d-4f39-955c-f480a7677e33&Filename=Herc 11.jpg)

starhawk
0

Den är rikhaltigt försedd med antenner den här, 7 på översidan och tre på undersidan, åsså dom där längst ut på vingarna förstås, att tre av antennerna saknas gör ju inte saken bättre. jag håller på att slakta stöden till lastluckan för att fixa till dom. Vis av skadan från Vulcan har jag slipat alla spacklingar innan jag satte dit antennerna, en del av antennerna på Vulcan fick ersättas åtskilliga gånger, det var stegen till ingångsluckan som fick bidra till dom där

[Tunnan]
0

Ja man lär sig av sina misstag…förhoppningsvis Generad

Maffig modelle det där
Det är väl en Italerimodell igentligen om jag inte misstagit mig helt.?

[Henke29]
0

Ser mycke bra ut så här långt :)
Väntar spänt på målningen Skrattande

Azgaron
0

Ja, det ska bli spännande att se den målad!

Azgaron

starhawk
0

#38: Näe tunnan nu har du hamnat i galen tunnaSkrattande det är en Airfix

#39-40: Tja jag hade tänkt att ta det i Påskhelgen

[Tunnan]
0

Jaha, mår så vara He HeGlad
Jag vet att den lite nyare AirfixHerculessen är ifrån början en Italerimodell.
Men denna är ju en äldre så.

starhawk
0

#42: Där ser man, jag visste inte att Airfix tog över Italeri-modeller

[Tunnan]
0

Italeri eller ESCI ska det vara
Airfix Gripen är en Italeriare den med.Glad

starhawk
0

#44: Man får väl fråga tanten som förestår modellbutiken på Newark Air Museum, hon kunde allt om sånt där

starhawk
0

Erfarenheter av Maskol: Duger inte till annat än fristående rutor och även då behövs det lite putsning med pensel efter att man tagit bort Maskolen, den är helt omöjlig att applicera men någon form av kontroll på kanterna, så frontrutan fick den här behandlingen till slut, klarlackad och fin

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=d3da6a40-4d67-48f0-be74-d64d4d24d31e&Filename=Herc 12.jpg)

[Tunnan]
0

Ja det är lite knivigt det där medlet
Men nu ser ser ju huven bra ut tycker jag.

Azgaron
0

Ett tips jag fick när det gällde att maskera rutor med mycket ram, var att antingen använda vanlig genomskinlig tape, eller BMF, då det blir betydligt lättare att se var man ska skära. Bara att följa lite försiktigt med en vass kniv längs ramkanten.

Azgaron

starhawk
0

Jo det borde det ju vara men hur pass bra håller vanlig tejp tätt mot färg som kryper in under?

Azgaron
0

Det funkade fint tycker jag. Man får vara noga med att ta en tanpetare eller nått och dra längs kanterna. Både min Shinden och min Tunna var maskerade med vanlig tejp.

Azgaron

starhawk
0

En Gunship för dagsuppdrag? Nejdå det är bara min Gunship som har primats, tog hela eftermiddagen i stort sett, men det blev bra, inga rinningar, så imorgon är det dags för Gunship Grey

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=10de7391-7b78-4063-bb4f-3fe1155dafd2&Filename=Herc 13.jpg)

Azgaron
0

Ser bra ut, Starhawk! Alltid skönt när man klarar undan rinningar och annat elände.

Azgaron

[Henke29]
0

Ser jättebra ut StarhawkSkrattande

starhawk
0

Hade tänkt att spraya vidare idag, men den rätta känslan vill inte riktigt infinna sig, så den får vänta ett tag

starhawk
0

Ja, efter att ha redigerat The Phantom Menace fick jag då ett ryck, vilket resulterade i detta, fortsättning följer

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=94c7b10a-9b02-4528-8ebc-b70b91015704&Filename=Herc 14.jpg)

Sven-Erik
0

#55. Den börjar se mullig ut nu!

[Tunnan]
0

Se där, nu har han fått lite färg Hercules Glad

starhawk
0

Efter ytterligare ett tag så blev det så här, färdigt! och inga rinn, håller jag på att bli proffs? Glad

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=4cecc38f-402d-4c78-ab3f-286de08d45dc&Filename=Herc 15.jpg)

starhawk
0

Nä jag får lägga proffstankarna åt sidan, ett litet rinn blev det, på nosen

Sven-Erik
0

#59. Det går alltid att slipa ned! Jag tycker att den ser bra och "tung" ut!

[Henke29]
0

Ja den börjar se väldit bra ut Skrattande
Hur stor blir en sånn koloss i 1/72 cm ???

starhawk
0

Jo, jag är rätt nöjd själv, det gick väldigt bra med sprayandet och det lilla på nosen skall jag fixa till, jag måste även penselmåla vid skevrodren, sprayen ville liksom inte tränga in i skarven ordentligt, sen återstår förstås avmaskning och kanoner som skall vara Gunmetal och rött

starhawk
0

#61: Ja den har en spännvidd på 55 cm och är 42 cm lång så den är lite större än Vulcanen men vingytan är ju betydligt mindre, dom där vingarna ser nästan lite pluttiga ut mot den välmatade flodhäst-kroppen

gigabyte
0

ser ut att bli en fin Hercules starhawk .

Azgaron
0

Ser riktigt bra ut Starhawk! Det blir en maffig maskin!

Azgaron

[Tunnan]
0

Mycket fint Starhawk.
Du har fått till lackeringen bra.

starhawk
0

Nu är den avmaskad. Observation: när man drar av Maskolen sprutar det små färgflagor omkring, dom verkar var statiska och är lite besvärliga att bli av med. Nu återstår bara dom ytor där maskolen har flutit ut och där sprayen inte riktigt kommit åt

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=f686be22-87d8-473c-aec8-9f452a86ea62&Filename=Herc 16.jpg)

Azgaron
0

Ser ju bra ut Starhawk! Svårt att undkomma efterarbete av nått slag.

Azgaron

ElLobo
0

#67: Tjusigt!

starhawk
0

Nu är den färdigmålad och dekalad! (tja det har ju förstås ramlat av fyra antenner som skall dit igen, men annars)

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=6e401a8d-0136-4180-b4f6-adf4c4b18647&Filename=Hercules 2.jpg)

Snett framifrån

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=3aa273ff-ed3c-4388-a3d6-5f17bd3f0f0e&Filename=Hercules 3.jpg)

Snett bakifrån

Åsså lite "fighting face" som i det här fallet är sidan

StefanW
0

#70 Den blev väldigt fin! Det var roligt att se den färdig.

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Azgaron
0

Den blev ju snygg! Bra jobbat Starhawk! Jo, lite eldkraft ser den ju ut att ha!

Azgaron

[Henke29]
0

Ja den där blev ju snygg :)
Tummen upp

[Tunnan]
0

Starkt jobbat Starhawk
Serr mycke fin ut med den tunga gråa färgen

/Tunnan

gigabyte
0

snyggt bygge starhawk!

Buran
0

Bomber o granater den tyckte jag om Skrattande

"den här är en annan, en Airfix"

starhawk
0

Nu har även dom fyra antennerna kommit på plats så nu är den färdig (om jag inte bestämmer mig för att mattlacka dekalerna)

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=ace8e5b1-45ef-4e01-bc2b-17801bb5dc2d&Filename=hercules 4.jpg)

Och en annan vinkel

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=07717839-78f8-4384-8638-956b906656d0&Filename=hercules 5.jpg)

Azgaron
0

Snyggt! Trevligt med en flygande kärra!

Azgaron

TommiN
0

Finfin kärra Starhawk,ser riktigt farlig ut med allt pekandes ut på sidorna.

ElLobo
0

#77: Ett fint bygge! Och även jag uppskattar flygande modeller!

starhawk
0

#79: Lugna ner dig TommiN, det är bara på ena sidan Cool

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.